معضل ارزیابی اصالت اقلام IT در گمرک

۳۰م دیماه ،

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: یکی از مشکلات صنف رایانه، ارزیابی در گمرک است و به جرأت می‌گویم در گمرک کارشناسی نداریم که اصل بودن یا نبودن کالاهای IT را تشخیص دهد.
سید مهدی میرمهدی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یکی از مشکلات صنف رایانه مشکل کارشناسی در گمرک است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران پیشنهاد داد: برای حل این مشکل گمرک‌ها از بازرسان اتحادیه‌ها به عنوان کارشناس رایگان برای ارزیابی کالاها استفاده کنند.
وی با توضیح مشکل کارشناسی در گمرک گفت: کارشناس‌هایی که در گمرک کالاها را کارشناسی می‌کنند، تمام کالاها را نمی‌شناسند، زیرا یک ارزیاب در گمرک وظیفه ارزیابی تمام کالا را عهده‌دار است.
میرمهدی تأکید کرد: به جرأت می‌گویم در گمرک کارشناسی نداریم که بتواند اصل بودن یا نبودن یک کالای IT را تشخیص دهد.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با ذکر مثالی در این رابطه توضیح داد: برای مثال در یک مقطع زمانی به تجهیزات اداری از جمله پرینتر ارز مبادله‌ای تعلق می‌گرفت اما ثبت سفارش همه نوع کارتریج پرینتر ممنوع شده بود. این در حالی است پرینترهایی که وارد می‌شوند بدون کارتریج قادر به کار کردن نیستند.
وی ادامه داد: همچنین واردات چسب و منگنه دوخت چک که همواره مورد استفاده بانک‌ها بوده و هست ممنوع شده بود و این اقلام در گمرک بدون تکلیف مانده بود.
میرمهدی خاطر نشان کرد: تمام این موارد به سبب نبود کارشناس متخصص و آشنا در گمرک و آشنا نبودن ارزیاب‌ها با کالاها، کاربرد آنها و میزان اهمیت کاربرد آنها است.


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.