معطلی تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی در ایستگاه قوه مجریه /نظارت بر انتقالات فوتبال

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور مصطفی پور محمدی با حضور در برنامه زنده «تهران ۲۰» شبکه تهران، به برنامه‌های سازمان بازرسی درباره تولید اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی از ابتدای امسال تلاش کرده در این راستا گام برداشته و برنامه‌ریزی کند. طبق آخرین گزارش همکاران ما در سازمان بازرسی در موضوعات کلان ۱۶۱ برنامه نظارت و بازرسی در مرکز و در سطح ملی و چیزی حدود ۲۵۰ برنامه نظارت و بازرسی در سطح استان‌ها برای حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی طراحی و در دست پیگیری است.

پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که برای ارتباط سازمان بازرسی کل کشور با مراکز نظارت و بازرسی سازمان‌ها و نهاد‌ها چه سیستم و مکانیزمی وجود دارد؟، گفت: هنوز سیستم و مکانیزم کاملی تعریف نشده است. چرا که این موضوع نیاز به سازوکار قانونی داشته و این طور نیست که سازمان بتواند به راحتی طرحی را برای همکاری با سایر نهادهای بازرسی و نظارت ارائه کند. البته سازمان بازرسی به این موضوع توجه داشته و معتقد است که بدون این سازوکار بخشی از کار نظارت و بازرسی عقیم و ناکام می‌ماند.
 
هماهنگی امر نظارت، کمک به مدیریت کشور؛ دو وظیفه شورای دستگاه‌های نظارتی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: البته حرکتی بین شش دستگاه نظارتی برون سازمانی و برون تشکیلاتی آغاز شد و با هم نشسته و ضمن توجه به اینکه دستگاه‌های مذکور دستگاه‌های فراسازمانی بوده و مسئولیت عام نظارت را بر عهده دارند سازوکاری برای هماهنگی بیشتر طراحی شد.

وی با بیان اینکه این طرح از سوی مقام معظم رهبری و رؤسای قوای سه گانه تأیید و در دستور کار قرار گرفت ادامه داد:  یک سال و نیم روی این طرح کار شد ولی با وجود آنکه مورد تأیید مقام معظم رهبری و سران سه قوه قرار گرفته نیاز بود درباره آن تعریف قانونی و شفافی انجام می‌شد. به همین خاطر سال گذشته در قانون برنامه پنجم این مسئله به قانون تبدیل شد. بر اساس آنچه قانون مشخص کرد از هر قوه نظام باید دو دستگاه نظارتی در این شورا حضور پیدا می‌کردند.

وی با بیان اینکه «سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت از قوه قضائیه»، «وزارت اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از قوه مجریه» و «معاونت نظارت مجلس و دیوان محاسبات از قوه مقننه» در شورای دستگاه‌های نظارتی عضویت دارند، ادامه داد: دو وظیفه مهم بر عهده این شورا گذاشته شد که هماهنگی امر نظارت و کمک به مدیریت کشور است.

پور محمدی تاکید کرد: قرار شد در این شورا جلوی کارهای موازی گرفته شده و پوشش نظارتی در کشور گسترده شود.

رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه  بعد از تدوین آیین‌نامه این قانون به سران سه قوه ارائه شد گفت:  سران قوای مقننه و قضاییه تأیید کردند و هم اکنون در اختیار رئیس قوه مجریه است و منتظریم ایشان نیز آن را ملاحظه کرده و انشاء الله به زودی به دستگاه‌ها ابلاغ کنند. مدتی هم از ارائه آن گذشته است چرا که چند ماهی است این قانون به رئیس جمهور ارائه شده است. بعد از آنکه ایشان هم آیین‌نامه آن را امضا کنند دیگر به تأیید سران سه قوه رسیده است و این شورا یک نهاد قانونی و رسمی می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به سازوکار شورای دستگاه‌های نظارتی در استان‌ها، گفت: در استان‌ها تمام دستگاه‌های عضو این شورا نماینده ندارند. به همین خاطر در استان‌ها شورای نظارتی متشکل از «بازرس کل سازمان بازرسی کل کشور استان، مدیرکل اطلاعات استان، رئیس دیوان محاسبات استان، دادستان کل استان و معاونت برنامه‌ریزی استاندار» هستند که کار هماهنگی شورای دستگاه‌های نظارتی را در استان‌ها بر عهده دارند. 

۱۶۱ برنامه در سطح ملی و ۲۵۰ برنامه در سطح استان‌ها برای تولید ملی

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در زمینه سرمایه گذاری می‌تواند از سرمایه گذاری حمایت کند گفت:  همچنین در مسئله کار سازمان بازرسی می‌تواند جلوی عدم اجرای قوانین نسبت به کارگر و کارفرما را بگیرد. برخی از این عوامل سبب می‌شوند کارفرما برای تولید انگیزه و کارگر نیز برای کار امنیت نداشته باشد. سازمان بازرسی از ابتدای امسال تلاش کرده در این راستا گام برداشته و برنامه‌ریزی کند. در موضوعات کلان طبق آخرین گزارش ۱۶۱ برنامه نظارت و بازرسی در سازمان مرکزی در سطح ملی و چیزی حدود ۲۵۰ برنامه نظارت و بازرسی در سطح استان‌ها برای حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی طراحی شده است.

 نقل وانتقالات بازیکنان فوتبال توسط سازمان بازرسی تعقیب می شود

پورمحمدی در پاسخ به سؤال مجری که می‌گفت آیا سازمان بازرسی بر پول هایی که در فصل نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال هزینه می‌شود نظارت دارد یا خیر، گفت: این مسئله، یکی از موضوعاتی است که در حال تعقیب توسط سازمان بازرسی کل کشور است.

وی با بیان اینکه این مسئله زیر چشم‌ها و لنز دوربین رسانه ملی است گفت: اگر خلاف قانون باشد حتما با آن برخورد می‌شود. بنده معتقدم باید تمامی افکار عمومی در این زمینه حساس شده و مطالبه کنند.

پور محمدی ادامه داد: بازی اخیر تیم ملی فوتبال کشورمان رضایت بخش نبود. جامعه ورزشی ما انتظار ندارد در برابر این حجم امکانات، پول و تبلیغات چنین نتیجه‌ای کسب کنیم. باید فشار افکار عمومی ما را نظم بدهد. یعنی برای ساماندهی فوتبال کشور تنها سازمان بازرسی نباید ورود پیدا کند. افکار عمومی باید ورود کند و این را نظم ببخشد. باید مطالبات عمومی این مسئله را به یک سامان برساند. به نظر می‌رسد اگر هم افکار عمومی، رسانه‌ها، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها دست به دست هم بدهیم می‌توانیم امیدوار باشیم به جای خوبی برسیم.

 
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.