معلمان، الگوهای عملی و فکری برای دانش آموزان هستند

‘ حسین علیزاده ‘ به مناسبت هفته گرامی داشت مقام معلم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه دوره ابتدایی، دوره ‘محبوبیت’ بچه است و دوست داشتن و دوست داشته شدن برای آنها بسیار مهم و حیاتی است، افزود: یک معلم خوب و مهربان می تواند این نیاز روانی دانش آموزان را تامین کند.

وی اظهار داشت: کلام معلم، نگاه او، نوازش او و پاداش دادن معلم در خودباوری، اعتماد به نفس، احساس خودارزشمندی و یادگیری دانش آموزان نقش اساسی دارد.

این کارشناس خانواده یادآور شد: بسیاری از دانش آموزان گفته اند که ما با یاد معلم، شب ها می خوابیم، روزها بیدار می شویم و زندگی می کنیم؛ به ویژه در خانواده هایی که آرامش نیست و اختلافات زناشویی بالاست و کودکان امنیت روانی و محبت را تجربه نمی کنند، امید به معلم و دوست داشتن او برای دانش آموزان پناهگاهی امن و آرامش بخش محسوب می شود.

علیزاده تصریح کرد: معلم با رفتار، افکار و بیان خود و ابراز احساسات به موقع می تواند بسیاری از دانش آموزان را از ‘تنهایی، بزهکاری، افسردگی و افت تحصیلی’ نجات و به آنها امید به زندگی بدهد.

وی با بیان اینکه برقراری رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموزان کلاس، مهمترین عامل برای تمرکز دانش آموزان برای یادگیری است، خاطر نشان کرد: همه دانش آموزان باید احساس کنند که معلم آنها را دوست دارد و این دوست داشتن، علاقه به یادگیری را افزایش داده، نظم و انضباط کلاس را بالا برده و حرف شنوی بچه ها را از معلم به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

این مدرس خانواده اضافه کرد: براساس نتایج یک پژوهش ، ۷۰ درصد دانش آموزان یک مدرسه گفته اند ما به این علت درس این معلم را خوب می فهمیم و یاد می گیریم که بین ما و معلم، همدلی و هم حسی وجود دارد.

علیزاده با تاکید بر اینکه ظرف یادگیری، مهمتر از خود یادگیری است، گفت: کلاس، یک ظرف یادگیری است، پس وقتی شرایط روانی فراهم و رابطه معلم و شاگرد براساس احترام، ادب و همدلی است سطح یادگیری هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با یادآوری اینکه دوره راهنمایی و دبیرستان دوره ‘مقبولیت’ نامیده می شود، افزود: در این دوره با توجه به سن بلوغ نوجوان، حس استقلال و خودمطرحی و مقبول واقع شدن از سوی والدین، معلم و دوستان برای نوجوان مهم است.

این کارشناس خانواده اظهار داشت: در این دوره دانش آموزانی که از سوی معلم مورد پذیرش قرار می گیرند و معلم برای آنها شنونده خوبی است، امنیت روانی این دانش آموزان افزایش یافته و یادگیری آنها مطلوب بوده است.

به گفته علیزاده، وقتی معلم درباره دانش آموز نوجوان نظر مثبتی دارد و او را شایسته خوبی ها و موفقیت ها می داند، دانش آموز نیز به آن پاسخ می دهد و رفتار های متعادل و سالم از خود نشان می دهد.

وی بیان داشت: در دوره راهنمایی و دبیرستان، الگوپذیری دانش آموزان از معلم بسیار بالا است و معلم باید به عنوان یک امانتدار، مراقب رفتار و گفتار خود باشد تا الگوهای سازنده به دانش آموزان انتقال یابد.

این مدرس خانواده ادامه داد: نظام و مردم نیز باید رفاه لازم را برای معلمان فراهم کنند تا ارزش های آنها شکوفا شده و فرزندان ما را بارور سازند.

علیزاده تصریح کرد: برای رسیدن به یک شخصیت سالم و متعادل، دانش آموزان باید در دوره ابتدایی ‘محبوبیت’ و در دوره راهنمایی و دبیرستان ‘مقبولیت’ را تجربه کنند تا بتوانند با احساسات سالم و رفتارهای متعادل روی پای خود ایستاده و زندگی تحصیلی خود را مدیریت کنند.

وی خاطر نشان کرد: خاطرات معلمان با دانش آموزان و دانش آموزان با معلمان، خواندنی و ماندنی است و باید تلاش شود این خاطرات پیوسته شادی بخش، مطلوب و امیدبخش باشد.

این کارشناس خانواده افزود : روانشناسان و مشاوران تایید می کنند که معلمان خوب، در دینداری، اخلاق و اعتماد به نفس دانش آموزان، دور شدن از گناه، احترام به والدین، رعایت حقوق دیگران از سوی آنها نقش اساسی و معجزه وار داشته اند.

اجتمام ** ۱۷۸۸ ** ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۶۶۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.