زمین‌های ارزان‌ قیمت شمال تهران

۸ دی ۹۹ به نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

با بررسی قیمت‌های درج‌شده در آگهی‌ها، می‌توان گفت یک نگاه کافی است تا هرکس برای خرید این زمین‌ها وسوسه شود. به عنوان مثال، در یکی از آگهی‌ها ۱۹۰ متر مربع زمین در منطقه نیاوران فقط و فقط به قیمت ۱٫۵ میلیارد تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است؛ در حالی که متوسط قیمت هر مترمربع زمین در این منطقه بنا به نقل از بنگاه‌داران، حداقل ۸۰ میلیون تومان است.

معمای زمین‌های ارزان‌ قیمت شمال تهران

نکته جالب توجه در مورد این زمین‌های ارزان قیمت، واقع شدن تمامی آنها در منطقه شمال تهران است، به ویژه مناطقی مانند اتوبان بابایی، اقدسیه، مینی‌سیتی، نیاوران، سوهانک، دارآباد، تلو، گیلاوند و نظایر آن.

در تبلیغات روزنامه‌ای و بر اساس توضیحاتی که دلالان زمین و بنگاه‌داران این مناطق می‌دهند، همگی دارای سند منگوله‌دار، بنچاق، استعلامات و کد رهگیری معرفی می‌شوند که در دفاترثبت هنگام معامله، سند آن به صورت قطعی به خریدار منتقل خواهد شد. این وعده وعیدها در کنار قیمت‌های بسیار ارزان سبب می‌شود که وسوسه‌ها برای خرید، بیش از پیش افزایش پیدا کند؛ اما اگر شما یکی از مشتریان میباشید باید توجه داشته باشید که از نکات قابل توجه در مورد این زمین‌ها این است که همگی در قالب تعاونی می باشند و معمولا تعاونی‌هایی نظیر قوه قضائیه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و نیروی هوایی به عنوان تعاونی‌های اصلی این نوع زمینها معرفی شده‌اند.

فارغ از اینکه زمین‌های مورد نظر، متعلق به کدام تعاونی باشند، قطعا هر خریداری با دیدن این آگهی‌ها، وسوسه می‌شود که زحمت پرس‌و‌جو دربارهٔ کم وکیف آنها و نحوه واگذاری آنها را به جان بخرد و اطلاعات تکمیلی آن را دنبال کند و اگر خریداری نیز نگاه بدبینانه‌ای به ماجرا داشته باشد، این‌طور تصور می‌کند که این زمین‌ها دارای مشکلات بوروکراسی لاینحل است و ریسک سرمایه‌گذاری در آنها به قدری بالا است که نباید اقدام به خرید آنها کرد.

اما وقتی از بنگاه‌داران در این باره سوال می‌کنیم، درمی‌یابیم که خرید این زمین‌ها شمشیر دو‌لبه‌ای است که یا باید منتظر یک سود انفجاری بود یا باید از خیر سرمایه‌ای که برای خرید این نوع زمین‌ها پرداخت کرده‌ایم، بگذریم.

به گزارش خبرنگار ما، نکته متمایز دربارهٔ زمین‌هایی از این دست، مربوط به زمین‌های اتوبان بابایی است. آن‌طور که مدیران تعاونی و بنگاه‌داران فعال در این زمینه وعده می‌دهند، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شده است اشخاصی که زمینی در این منطقه خریداری می‌کنند، در آینده می‌توانند آن را با واحدهایی مسکونی که در منطقه ۲۲ واقع شده است، تهاتر کنند و شاید همین وعده سبب شده است که بازار این نوع زمین‌ها از رونق بسیاری برخوردار باشد.

یک بنگاه‌دار فعال در منطقه بابایی دربارهٔ جزییات خرید و فروش این زمین‌ها به خبرنگار کسب و کار می‌گوید: هرچند این نوع زمین‌ها از لحاظ سند ثبتی مشکلی ندارند، اما نکته‌ای که سبب می‌شود خریداران برای خرید این نوع زمین‌ها، اندکی بی‌رغبت شوند، عدم امکان تحویل این نوع زمین‌ها است؛ زیرا با توجه به اینکه این گونه زمین‌ها مالکیتشان مربوط به تعاونی است، درنتیجه زمان واگذاری آنها کاملا نامشخص است.

عزیزی، از بنگاه‌داران فعال در منطقه سوهانک، براین باور است که سرمایه‌گذاری دراین زمین‌ها از دو حالت خارج نیست. یا اینکه شخص فقط از محل ارزش افزوده زمین، سود اندکی به دست می‌آورد یا اینکه ممکن است این نوع زمین‌ها در آینده از رشد خوب و شرایط بسیار ایده‌آل و غیر قابل تصوری برخودار شوند که همین امر سبب می‌شود خریدار به سودی غیرقابل تصور دست پیدا کند.

شاه‌انصاری، از دلالان خرید و فروش زمین‌های تعاونی از دیگر نقاط ضعف این نوع زمین‌ها را عدم صدور مجوز ساخت از سوی شهرداری عنوان می‌کند و به کسب و کار می‌گوید: با توجه به اینکه این زمین‌ها پروانه ساخت ندارند، بسیاری ازخرید این نوع زمین‌ها، ابا دارند این درحالی است که با توجه به تغییر مدیریت‌ها در مجموعه شهرداری و نیز تغییر در تصمیم‌گیری‌ها، این احتمال وجود دارد که با دادن مجوز ساخت به این‌ زمین‌ها، خریداران به سود هنگفتی دست پیدا کنند.

محمدی، از دیگر مشاوران دراین منطقه تاکید می‌کند خریداران باید درنظر داشته باشند اکثر این زمین‌ها به طور معمول دارای معارض می باشند و ممکن است هرگز قادر نشوند به سود مورد نظر خود دست پیدا کنند و لازم است که مردم در خرید این زمین‌ها، استعلامات لازم را انجام دهند و مطمئن شوند زمینی که خریداری کرده‌اند دارای معارض نیست. به عقیده این بنگاه‌دار، اغلب زمین‌هایی که در اتوبان بابایی واقع شده‌اند، دارای مشکل معارض می باشند. این درحالی است که همزمان زمین‌هایی که در شهرک کوثر واقع شده‌اند، مشکل معارضشان به صورت صددرصدی رفع شده است.

بنگاه‌دار دیگری در محله سوهانک، از ترفندهای بعضی ازفروشندگان برای فروش این نوع زمین‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه شاهد آن هستیم که بعضی از دلالان سودجو با وعده استفاده از وکلای با تجربه و کارآمد برای حل مشکل معارض زمین‌های تعاونی، خریداران را به خرید این نوع زمین‌ها تشویق می‌کنند. این درحالی است که اغلب این نوع وعده‌ها تبلیغات سوئی است که رنگ واقعیت ندارد.

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. امید مدحجی:

    با سلام. بهتر بود برای آگاهی بیشتر و تحقیقات کاملتر، از یکی از مالکین این زمینها مصاحبه ای تهیه میکردید‌

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.