معوقات بانکی به ۶۴ هزار میلیارد تومان رسید

۲۹م دیماه ،

بینا- رییس کل بانک مرکزی با اعلام کاهش مطالبات معوق بانکی خبر داد که میزان آنها به حدود ۶۴۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.
به گزارش بینا، محمود بهمنی به ایسنا، اظهار کرد: بخشی ازاین رقم مربوط به بدهی دولتی‌ها، بخش خصوصی و بخشی دیگر مربوط به بدهی خود بانک‌هاست که البته بانک‌ها در دوماه اخیر یک‌بار رقمی بالغ بر ۱۰۸ هزار میلیارد ریال و همچنین بار دیگر ۶۵ هزار میلیارد ریال از بدهی خود را به بانک مرکزی پرداخت کرده‌اند.
وی توضیح داد: بخشی از این معوقات نیز مربوط به تولید و بخشی دیگر مربوط به بازرگانی و تجارت است که ما از بازرگانان که کالاهای خود را فروخته‌اند انتظار داریم که این معوقات را پس دهند.
به گفته رییس کل بانک مرکزی برای بخش تولید هم باید بر اساس موقعیتی که در آن قرار دارد، تصمیم گیری شود.
گفتنی است ، چندی پیش محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری با بیان اینکه مطالبات معوق بانکی بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است عنوان کرده بود که ۶۰ درصد این مبلغ در اختیار ۲۰۰ نفر است و خواهان برخود قوه قضائیه با آنها شده بود.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس دربارهٔ میزان مطالبات معوق بانکی و چگونگی وصول آنها گفت: همه مطالبات بانکی ناشی از سوء استفاده اشخاص نیست، هم‌اکنون کمیته‌ای فراقوه‌ای با حضور وزرای دادگستری،‌ اقتصاد و صنعت و نماینده دادستان تشکیل شده است که امیدواریم در این کمیته با یکسان کردن نگاه‌ها، برخورد هم‌افزا در قوه قضاییه و مجریه نسبت به معوقات بانکی شکل بگیرد.
شمس‌الدین حسینی همچنین با تاکید بر اینکه نوع مطالبات بانکی متفاوت است، اظهار کرد: به تمام اعدادی که در این باره اعلام می‌شود باید توجه کرد به طور مثال رییس‌کل بانک مرکزی همواره در اعلام مطالبات بانکی از کلمه “غیرجاری” استفاده می‌کند،‌ مطالبات غیرجاری یعنی مطالبات سررسید قبل، در نظام بانکی به مطالباتی که بین دو تا شش ماه از آن قبل باشد “سررسید”، به مطالباتی که شش تا ۱۸ ماه از آن قبل باشد “معوق” و به مطالباتی که بیش از ۱۸ ماه از وصول آنها قبل باشد “مشکوک‌الوصول” گفته می‌شود.
وی تعداد پرونده‌های مطالبات بانک‌های دولتی را ۴۰ میلیون پرونده اعلام کرد و افزود: از ۴۰ میلیون پرونده تسهیلاتی که در بانک‌های دولتی تشکیل شده است حدود هفت میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده جزو مطالبات معوق بانکی به شمار می‌رود که این پرونده‌ها از ۱۰۰ هزار تومان تا اعداد کلان را شامل می‌شود و بالغ بر ۵۰ درصد مطالبات معوق بیش از ۱۰ میلیارد تومان مطالبه معوق دارد که البته کشاورزان و خشکسالی همه داخل این پرونده قرار می‌گیرند.
حسینی افزود: حدود ۵۰ درصد از وام‌های خرد و حدود ۵۰ درصد از وام‌های با بیش از ۱۰ میلیارد بدهی معوق در شمول معوقات بانکی به شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ۲۰۰ یا ۳۰۰ پرونده وجود دارد درست است اما این اشخاص چه کسانی می باشند باید گفت تولیدکنندگان،‌ دولتی‌ها و اشخاصی که به اسم تولید، تسهیلات دریافت ولی صرف امور تجاری کرده‌اند جزو این لیست می باشند اما نکته قابل توجه این است که با همه این اشخاص نمی‌توان برخورد یکسان کرد، حتی ایران‌خودرو و سایپا نیز جزو این لیست می باشند اما تسهیلات دریافتی را صرف پرداخت به قطعه‌سازان کردند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.