مفتی مصر: خوارج زمانه، حرم نواده امام حسن(ع) را تخریب کردند

واکنش‌ها به تخریب حرم نواده امام حسن مجتبی(ع) در لیبی در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) بسیار است به گونه‌ای که مفتی مصر علیه وهابیون واکنش تندی نشان داده و سلفی‌ها هم نتوانسته‌اند بدون واکنش از کنار آن عبور کنند.
 در پی تخریب مقبره و حرم «عبدالسلام الاسمر» از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) از معروف‌ترین امامزادگان قاره آفریقا در «زلتان» لیبی بسیاری از علما و رهبران مصری این اقدام وهابیون را به شدت محکوم کردند.

مفتی مصر: وهابیون خوارج زمان و سگ‌های جهنم هستند

بنا بر این گزارش در مهمترین واکنش، شیخ علی جمعه، مفتی اعظم مصر در بیانیه‌ای به نام دارالافتاء مصر که مرکزی دولتی محسوب می‌شود این اقدام را محکوم کرد.
مفتی مصر در این بیانیه که رسانه‌های مصری آن را شدید توصیف کرده اند، حمله کنندگان وهابی و تخریب این حرم را «خوارج زمانه و سگ‌های جهنم» خوانده که «برای افساد در زمین تلاش می‌کنند و بیوت الهی و مقدسات مسلمانان را تخریب می‌کنند و به حرمت اولیای الهی جسارت می‌کنند و میراث اسلامی را به آتش می‌کشند و به دنبال آن هستند که مردم لیبی را به جنگ داخلی و مذهبی وارد کنند».
علی جمعه این حرکت وهابیون را اقدامی مجرمانه و جاهلانه خوانده و از همه مسلمانان خواسته است که در قول و عمل در برابر آنان بایستند و از مسئولان لیبیایی نیز خواسته که حد محاربه را بر آنها جاری کند چراکه آنها مبلغان گمراهی و تکفیر مسلمانان هستند که با زبان خود آتش فتنه مذهبی را روشن کرده‌اند.

اتحادیه جهانی علمای صوفیه: الازهر مصر و الزیتونه تونس واکنش جدی نشان دهند

در همین حال و در حالی که شیخ الازهر موضعی در این باره نگرفته است، اتحادیه جهانی علمای صوفیه به ریاست «دکتر حسن الشافعی» از مشاوران بزرگ شیخ الازهر حملات به قبور بزرگان دینی از جمله حمله به مقبره نوادگان امام حسن(ع) در لیبی را محکوم کرده و آن را نتیجه افکار منحرف و عقاید باطل و توهمات بی‌اساس تخریب‌کنندگان این حادثه دانسته‌اند.
وی با بیان اینکه این اقدامات موجب ایجاد اختلاف بین مسلمانان می‌شود و به مصلحت دشمنانشان است، از الازهر در مصر، الزیتونه در تونس، از القرویین در مراکش و دیگر مراکز دینی و مذهبی خواسته است تا تدابیر ویژه را برای حمایت از میراث امت اسلامی در برابر این حملات اتخاذ کنند و در برابر آنان در صف واحد قرار بگیرند.
وی همچنین از عقلای جریان سلفی در شمال آفریقا خواسته است که برای توقف این اقدامات کاری کنند و از این اقدامات برایت بجویند.

رهبر شیعیان مصر: این اماکن از آن اهل تسنن بوده و تخریب آن نشانه کینه وهابیت نسبت به همه مسلمانان است

در همین حال الطاهر الهاشمی یکی از رهبران شیعه مصر نیز این اقدام را محکوم کرد و نوشت: تخریب مساجد و مدارسی که در آنها اهل سنت حضور داشتند نشان از حقد و کینه جریان وهابی به همه مسلمانان دارد.
وی با بیان اینکه وهابی‌ها دشمن اصلی را فراموش کرده و سلاح خود را به سوی مسلمانان گرفته‌اند، تاکید کرد: تخریب دانشگاه اسلامی که به هزاران نفر درس می‌داده و علوم اسلامی را در جای جای زمین منتشر می‌کرده است نشان از افساد در زمین توسط این جریان دارد.
در همین حال محمد الدرینی از دیگر رهبران شیعه مصر نیز تخریب قبور بزرگان دینی و صوفی در لیبی را از توطئه‌های موساد اسرائیل و فاشیسم دینی سعودی دانسته و خواستار برگزاری اجلاس فوری صوفیان درباره حملات وهابیون به مرقد بزرگان در لیبی و مصر شده است.

سخنگوی سلفی‌ها: ما اول ضریح‌ها را در دل مردم تخریب می‌کنیم

بنابر این گزارش در همین حال و با اوج‌گیری واکنش‌ها و محکومیت این اقدام وهابیون در لیبی، «یسری حماد» سخنگوی حزب النور سلفی مصر به عنوان بزرگترین حزب سلفی این کشور در پاسخ به بیانیه اتحادیه جهانی علمای صوفیه گفت: سلفی‌ها حمله به مقابر چه ضریح و چه قبرستان‌ها را رد می‌کند.
وی در حالی که مدعی شده مقابر صوفیان در مساجد مزاحم است و صوفیان باید این مراقد را جمع‌آوری کنند!، گفته است: تخریب ضریح‌ها روش سلفی‌ها نیست و سلفی‌ها قبل از تخریب ضریح‌ها به دنبال تخریب آنها در قلب‌ها هستند!
 /۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.