مفهوم ایستادگی بیش از هر چیز در جشنواره تئاتر مقاومت نمود پیدا می‌کند

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

سهراب سلیمی عنوان کرد:

سهراب سلیمی، بازیگر و کارگردان تئاتر، معتقد است: نباید به تئاتر دفاع مقدس تنها از جنبه نظامی نگاه کرد و چه بسا مفاهیمی چون تعهد و ایستادگی هنرمندانه انسان‌هایی فرهیخته بیشتر از هر چیز دیگری در این مهم نمود پیدا کند.

به گزارش هنرآنلاین، سهراب سلیمی اظهار کرد: اگر به تاریخ ایران و جهان نگاه کنیم، درخواهیم یافت که از همان بدو پیدایش هنر تئاتر پیش قراولانی تئاتر مقاومت را از دریچه‌های مختلف به صحنه آورده اند و چه بسا تمام آثار بزرگانی چون چخوف و برشت هم سرشار از ترویج فرهنگ مقاومت در برابر پلشتی‌ها و بدی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه نباید هنر مقاومت را از زاویه‌ای بسته دید، تصریح کرد: شاید اولین صحنه‌های تئاتر مقاومت به بدو پیدایش انسان و در نتیجه کشته شدن هابیل ا پیش آمده است. در این بین رقابتی جذاب و درخور در زمینه ترویج نمادهایی که می‌خواهند خود را در دل این فرهنگ بیمه کنند، پدید می‌آید. عشق پدیده تئاتر مقاومت است و نباید تئاتر مقاومت به عنوان یک ایدئولوژی منحصر به فرد، بسته در مفهوم جنگ و دفاع مقدس باقی بماند.

سلیمی با تأکید بر اینکه فرهنگ مقاومت، هنر تئاتر را با یک انرژی خاص و ویژه از سوی بازیگر و گروه هدایت می‌کند، اظهار کرد: آنچه مهم تر از هر چیز دیگری به نظر می‌آید، الگوسازی های بسیار از سوی امثال من و همنسلانم برای اثبات این امر است.

این هنرمند با اشاره به اولین تجربه‎های خود در حوزه تئاتر مقاومت پس از انقلاب اسلامی ایران اذعان کرد: به طور مثال نمایش “حماسه ننه خضیره” را به کارگردانی من باید اولین نمایش تئاتر مقاومت و دفاع مقدس دانست که تا حدی سبب رشد تئاتر کشور در این حوزه شد و جوانان را در آن دوره ترغیب به تولید نمایش‌هایی با مضمون مقاومت کرده است.

سلیمی در پایان تصریح کرد: موضوع جنگ و بهانه دفاع مقدس می تواند فضا و فرصتی را فراهم کند تا از مناظر گوناگون هنر مقاومت را به چالش بکشد و با تکیه بر مفهوم والای عشق، که تکرار می‌کنم آن را پدیده تئاتر مقاومتی می‌دانم، به جستجوی راه حقیقی صلح بپردازد و با برقراری دیالوگ های سازنده و به دور از تعصب، فرهنگ مقاومت را از انظار گوناگون مطرح کند.

انتهای پیام/۵۲/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.