مقامات اخوان المسلمین از توافق با ارتش مصر در مورد قدرت خبر دادند

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، ‘محمد مرسی’ رییس جمهوری منتخب مصر با ژنرال های این کشور در ساختمان وزارت دفاع دیدار کرد.

‘سامح عیساوی’ مشاور رییس جمهوری مصر گفت که وی در تلاش برای عمل به قولش برای تشکیل یک دولت فراگیر، ۶ معاون خود را که یک نفر از آنها زن و یک نفر مسیحی و سایرین از گروه های سیاسی به استثنای اخوان المسلمین هستند، منصوب خواهد کرد تا به عنوان هیات مشورتی ایفای نقش کنند.

مرسی از ریاست حزب عدالت و آزادی وابسته به اخوان المسلمین مصر استعفا داده است تا ‘رییس جمهوری برای همه مصری ها’ باشد، اما منتقدان جدا شدن وی از سمت رهبری این جنبش را زیر سوال برده اند. این حزب ‘عصام العریان’ را به عنوان رهبر موقت خود و جانشین مرسی منصوب کرد.

رییس جمهوری جدید مصر روز شنبه و احتمالا در مقابل دادگاه قانون اساسی این کشور سوگند یاد خواهد کرد. اخوان المسلمین نیز یک مراسم نمادین تحلیف در میدان تحریر برگزار خواهد کرد. سابق بر این رییس جمهوری مصر در مقابل پارلمان سوگند می خورد.

طبق این گزارش، عصام حداد عضو ارشد اخوان المسلمین و مشاور مرسی اظهار داشت: ‘ما برای دستیابی به توافق در مورد موضوعات مختلف تلاش می کنیم به نحوی که همه احزاب بتوانند با هم در آینده کار کنند.’

وی افزود: ‘از نظر ما قابل قبول نیست که یک رییس جمهور بدون قدرت داشته باشیم. راهکار در دست بررسی، کاهش محدودیت ها است تا مرسی بتواند به وعده هایش به مردم عمل کند.’

حداد گفت که ارتش همچنان بر بودجه و امور داخلی کشور کنترل خواهد داشت، اما ژنرال ها باید دخالتی در امور مجلس که مسوول تدوین قانون اساسی جدید است، نداشته باشند.

نظامیان مصری پیشتر برای خود حق وتوی بندهایی از قانون اساسی را قائل شدند. این اقدام خشم اخوان المسلمین را برانگیخت.

حداد گفت: در مذاکرات، مساله کاهش کنترل ژنرال ها بر مجلس موسسان مطرح می شود تا این مجلس بتواند قانون اساسی جدید را بدون هیچ دخالتی آماده کند.

یک مشاور ارشد اخوان المسلمین اعلام کرد که ژنرال های مصری موافقت کرده اند از قدرت وتوی بندهای مصوب مجلس موسسان چشم پوشی کنند، مشروط بر اینکه حدود ۱۰ نفر از اعضای اسلامگرای این مجلس جای خود را به فن سالاران مورد حمایت نظامیان دهند.

این مشاور که خواست نامش فاش نشود، همچنین گفت که تیم مرسی و ژنرال های مصری همچنین در مورد نحوه تقسیم وزارتخانه ها در کابینه به توافق رسیده اند.

وی افزود: وزارتخانه های دارایی و امور خارجه به اخوان المسلمین می رسد، به شرط آنکه دست آنها از وزارتخانه های دفاع، کشور و دادگستری دور بماند.

همچنین مرسی امروز سه شنبه با فرماندهان پلیس مصر در مکانی که محاکمه حسنی مبارک رییس جمهوری برکنار شده این کشور در آنجا برگزار شد، دیدار کرد.

مترجمام**۹۱۰۹ **۱۴۲۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۱۹۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.