مقامات معنویه حضرت زینب سلام الله علیها

مقامات معنویه حضرت زینب سلام الله علیها

به گزارش ممتاز نیوز، ای زمین میدانم با کسی از مصائب روزگار شکوه نکرده ای و به مشیت حق راضی بود های و بر سختی ها و مصیبتها دندان بهجگر گرفته ای، میدانم به کسی نگفته ای وقتی مردان و زنان باایمان در درونت آسایش میگرفتند چنان می‌گریستی که فرشتگان مقرّب سنگ صبور تو می شدند و شکیبایی ات میدادند، میدانم به فرمان خداوند، آن هستی بخش یگانه، هر داغی را به جان خریدی و شکوه ای نکردی و همه دشواری ها را ناچیز انگاشتی اما می دانم بر مرگ خاندان نبوت(ع) چنان بی طاقت شدی که اگر حول و قوه الهی نبود از هم می پاشیدی.

ولی میخواهم بگویم دردناکترین وغم انگیزترین حادثه ای که تو دیدی حماسه عاشورا بود، حماسه ای که بهترین و پاکترین بندگان خدا برای صیقل دادن آینه دین از زنگار بدعتها و به اهتزار درآوردن پرچم اسلام ناب محمّدی با پست ترین انسا نها جنگیدند و شهادت را بر ذلّت ترجیح دادند. تو یک یک آنان را بوسیدی و چون گنجینه ای نهان کردی. تو همه این سختی ها و نامرادی ها را به دوش کشیدی اما اگر تاب بیاوری و صبور باشی باید یادآور شوم برای تو تلخ تر از شهادت حسین احوال زینب بود، چون می دیدی این خواهر داغدیده را با دشنام ها و هتک حرمت ها آزرده و رنجور می سازند و زخم دلش را نمک می پاشند. تو می دیدی آن عزیز در برابر شاّق آن نامردان عالم ایستادگی میکرد تا مبادا یتیمان برادر درد بی پدری را احساس کنند. تو چنان خشمگین شدی که اگر فرمان الهی نبود همه آن گرگ صفتان را می بلعیدی.

فضائل حضرت زینب (س)

صبر آن حضرت: «شهید مطهری  در این رابطه می نویسد: «در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید خواهر بزرگوارش زینب  سلام الله علیها  بود  و در ناسخ التواریخ آمده است: «محققا از آغاز خلقت تاکنون از هیچ زنی از زنهای انبیاء و اولیاء با این حلم و بردباری پدید نیامده است»

عبادت آن حضرت: زینب کبری در تمام مدت اسارت تهجد و نماز شبش تعطیل نشد. در کتاب ریاحین الشریعه آمده است:

 «شب زنده داری زینب در تمام عمرش ترک نشد حتی شب یازدهم محرم.» زینب)س( در عبادت و طاعت خداوند به مقامی دست یافته و به آن درجه از شناخت و معرفت حق رسیده بود که امام حسین)ع( در روز عاشورا به هنگام وداع این گونه او را خطاب کرد:

“یااختاه لاتنسینی فی نافله اللیل؛ خواهرم در نماز شب مرا فراموش مکن.” سخن وری آن حضرت: خطبه های آتشین و زیبای زینب در کوفه و شام که یزید و یزیدیان را رسوا ساخت در حد اعلای فصاحت و بلاغت بود. شهید مطهری در این رابطه می نویسد: خطابه ای که حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست .

علم آن حضرت:  زمانی که حضرت زینب  سلام الله علیها  خطبه پرمحتوا و آتشین خود را در بازار کوفه ایراد نمود، امام سجاد علیه السلام  در تأ یید مقام علمی زینب  سلام الله علیها  فرمود: الحمدلله تو دانشمند  و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می باشی ». این سخن امام سجاد علیه السلام  نشان دهنده علم لدنی آن حضرت می باشد.

بزرگواری آن حضرت: در بزرگواری آن حضرت  سلام الله علیها  همین نکته بس که زمانی که در عصر روز عاشورا دو پسرش را شهید کردند از خیمه پای بیرون نگذاشت  در حالی که هنگام شهادت سایر شهدا از خیمه بیرون می آمد و امام حسین  علیه السلام  را دلداری می داد ولی اینجا برای این که برادرش حسین علیه السلام خجالت نکشد از خیمه بیرون نیامد.

عصمت ایشان: در کتاب  «زینب بنت الامام امیر المؤمنین » مقام عصمت را برای این بزرگوار ذکر می کند و می نویسد: هر چند مقام عصمت برای ایشان ضروری دین   نیست ولی به این مرحله رسیده اند… و خلاصه باید گفت: شئونات باطنیه و مقامات معنویه حضرت زینب  سلام الله علیها  نایبه زهرا، امینه خدا.. . را هیچ کس نتواند به تحریر و تقریر در آورد .ابن اثیر  می نویسد: زینب در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه ترین مردم به پدر خود علی علیه السلام  و مادر خود فاطمه سلام الله علیها  بود.

منابع:

[۱] . مطهری، مرتضی، حماسه حسینی.

[۲] . خان سپهر، عباسقلی، ناسخ

التواریخ.

[۳] . مطهری، مرتضی، تفسیر سوره

مزمل

[۴] . محلاتی، ذبیح الله، ریاحین الشریعه،

[۵] . مطهری، مرتضی، فلسفه اخلاق،

[۶] . . صادقی اردستانی، احمد، زینب

قهرمان.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.