مقاومت؛ تنها راه پیروزی بر رژیم صهیونیستی

نشست مجازی پیامدهای طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی با حضور حمیدرضا دهقانی‌پوده، دستیار وزیر و مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه، حسین امیرعبداللهیان مشاور ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، خالد قدومی نماینده جنبش حماس و ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی و با مدیریت خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان درباره چرایی رفتار ایالات‌متحده در رابطه با فلسطین در این نشست گفت: در جهان معاصر مثلثی در این رابطه شکل‌گرفته است. یک ضلع آن رژیم صهیونیستی نتانیاهو است، ضلع دیگر به عربستان و آل سلمان برمی‌گردد. این دو ضلع بر ضلع اول یعنی ترامپ تکیه کردند که این خطای راهبردی هر دوی این‌ها است.

او افزود: شرایط جایگاه عربستان در منطقه تغییر کرده است. لذا خطای بزرگ نتانیاهو این است که تصور می‌کند اگر این گام‌ها را با شتاب بردارد، تثبیت می‌شود و می‌تواند ادامه می‌دهد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل ادامه داد: امروز صهیونیست‌ها در شرایط بدی به سر می‌برند. اختلافات داخلی و ناکامی در تشکیل کابینه نشان‌دهنده بحران‌های چندلایه در رژیم صهیونیستی است.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: در بحث جولان مقاومت در آینده نشان خواهد داد که با طرح ترامپ جایگاه رژیم صهیونیستی در این مورد تثبیت‌شده است یا خیر. ممکن است صهیونیست‌ها بر روی زمین از الحاق کرانه باختری چیزی به دست نیاورند اما در قبال آن عادی‌سازی را دنبال می‌کنند. یکی دیگر از اهداف آن‌ها پایان مقاومت است، این رژیم با الحاق جولان، پایتختی قدس و سایر اقدامات به دنبال این است که به‌نوعی ناامیدی را القاء کنند و بگویند که مقاومت اقدامی انجام نخواهد داد. هدف دیگر این است که می‌خواهند بگویند مشروعیت کسب کردیم اما این‌ها هیچ جایگاهی در قانون و حقوق بین‌الملل ندارند و کسانی که حقوق بین‌الملل را خوب می‌دانند می‌توانند نسبت به رفع اشغال به مردم فلسطین کمک کنند.

امیرعبداللهیان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هفته گذشته نیروهای مقاومت بیش از ۲۰ موشک را شلیک کردند. لذا اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی خطایی کنند، دست مقاومت روی ماشه است. مقاومت در نقطه قوت بسیار بالایی قرار دارد و اقدامی خواهد کرد که صهیونیست‌ها پشیمان شوند.

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ابتدای سخنان خود در این نشست مجازی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از کشورهای منطقه به رابطه با رژیم صهیونیستی آلوده شده‌اند. شما شاهد هستید که آمریکا در مدت اخیر فشار زیادی بر فلسطین آورده است.

ابوشریف ادامه داد: آمریکا ابتدا بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد و بعد دفتر آزادی‌بخش فلسطین را در واشنگتن بست. آمریکا در حال تغییر رفتار خود از فاز گفتگو به فاز اعمال فشار است.

وی گفت: در کنار این موضوع شاهد هستیم که رفتار بعضی کشورهای عربی در موضوع فلسطین در حال تغییر است و در خفا برخی کشورهای عربی معامله قرن را تائید می‌کنند. سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حال اعمال فشار و زمینه‌چینی برای تحقق معامله قرن هستند.

نماینده جهاد اسلامی افزود: دولت ترامپ تصور دارد که می‌تواند با اعمال سیاست فشار به مقصود خود برسد. این موضوع را شاهد هستیم که این سیاست اعمال فشار در مورد فلسطین، ایران و چین دنبال می‌شود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و پیدایش مقاومت در جنوب لبنان و غزه اتفاق مثبتی بود که با دشمنی مخالفان روبرو شد. ما در غزه شاهد مخالفت‌ها با حماس هستیم. ما در سایه اختلاف فلسطینی‌ها نمی‌توانیم مقاومت را ادامه دهیم.

نماینده جهاد اسلامی گفت: پروژه الحاق اراضی کرانه باختری فتح را سرخورده کرده و درنهایت آن‌ها را از اسرائیل جدا می‌کند و درنهایت فتح به راه درست هدایت می‌شود. به خوبی رهبران فلسطینی که مشکل اصلی در فلسطین هستند، ما را به اسلو رساندند و منشأ مشکلات دیگری شدند.

ابوشریف اضافه کرد: رهبری به‌مانند موتوری است که جهت‌دهی می‌کند و ما در فلسطین مشکل رهبری را داریم. به انقلاب اسلامی نگاه کنید. اگر مرحوم امام خمینی رهبری انقلاب را بر عهده نداشت، شاید انقلاب پیروز نمی‌شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم عرب مخالف اسلو بودند و برخی دیگر پذیرش اسراییل را مشروط به تشکیل دولت و کشور فلسطین کرده بودند.

ناصر ابوشریف خاطرنشان کرد: هدف آمریکا فشار بر ملل مسلمان است تا مواضع مردم را تغییر دهند و آنچه امروز در ایران می‌بینیم، در همین راستا است. باید کشورهای تأثیرگذاری مانند ایران، ترکیه، اردن، پاکستان و دیگر کشورها یک موضع واحد در قبال رژیم صهیونیستی و معامله قرن اتخاذ کنند.

خالد قدومی نماینده حماس نیز در این نشست اظهار داشت: جهان بعد از جنگ جهانی دوم شاهد یک نظام جدید جهانی بود که تبدیل به قانونی شد که به نفع کشورهای قدرتمند شد تا از آن استفاده کنند. این قوانین به ضرر ضعفا است. این فرد ضعیف ممکن است یک فلسطینی باشد و یا جورج فلوید در آمریکا باشد.

قدومی ادامه داد: آمریکا حتی یک روز هم در موضوع فلسطین بی‌طرف نبوده و تاکنون ۴۵ بار از حق وتو به نفع رژیم صهیونیستی استفاده کردند.

وی گفت: آمریکا از مدل اسرائیل در منطقه برای مدل جنگ نرم استفاده می‌کند. قانون فعلی بر اساس منطق زور است. اسراییل را تأسیس کردند و امروز اجازه نمی‌دهند در مورد چرایی این تشکیل در اراضی متعلق به فلسطینیان صحبت شود. دیواری ۷۰۰ کیلومتری درست کردند و بخشی‌های بزرگی از سرزمین فلسطین را جدا کردند.

نماینده حماس افزود: با وضعیت میدانی به وجود آمده، ۴۵ درصد اراضی کرانه باختری در اختیار اسرائیل قرار گرفته است. این موضوعات توهینی است که نتانیاهو به برخی رهبران جهانی، منطقه و قوانین بین‌المللی کرده است.

قدومی عنوان کرد: رهبران کشورهای عربی را به سرزمین‌های اشغالی می‌آورند تا با نتانیاهو دیدار کنند. عملاً شما سلطه رژیم صهیونیستی را بر کرانه باختری مشاهده می‌کنید. نتانیاهو منتظر است تا فضای رسانه‌ای پیش‌آمده فروکش کند تا کاری که می‌خواهد را انجام دهد.

خالد قدومی تصریح کرد: سیاست اسرائیل خبیثانه است. آن‌ها تمامی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند و زور می‌گویند. باید با قدرت در مقابل اسراییل ایستاد. کسی که می‌خواهد حق خود را بگیرد، باید هزینه بدهد.

نماینده حماس اظهار داشت: مقاومت صفت و ویژگی مسلمانان در قرآن است. مؤمنین اهل مقاومت هستند.

قدومی ادامه داد: مقاومت در مقابل زور می‌ایستد. رفتار ترامپ در مقابل عرف‌ها و قوانین داخلی آمریکا را می‌بینید و دیدید که چگونه مردم را به استفاده از ارتش تهدید کرد. این رفتار راست‌های افراطی است. نتانیاهو تصمیم گرفته است و می‌خواهد کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق کند و سعی می کند هر کس جلوی آن‌ها بایستد، را از بین ببرد.

نماینده جنبش حماس گفت: ابتکار صلح فلسطینیان با حضور فتح با ابتکار ما برگزار شد. بعدازاین نشست بود که ۵۰ اسیر فلسطینی بعد از ۱۷ سال آزاد شدند و مردم می‌خواستند از آن‌ها استقبال کنند؛ ولی صهیونیست‌ها آن‌ها را بازداشت کردند.

او در ادامه افزود: ما به برادرانمان در فتح گفته‌ایم که آماده همکاری هستیم؛ اما اگر فتح دوباره بخواهد به سمت آمریکا و اسرائیل برود، کمکی به ما نمی‌شود. مشکل این است که دشمن ما متحد است و ما با هم متحد نیستیم.

قدومی عنوان کرد: اسرائیلی‌ها می‌گویند که قدس موضوع مورد مناقشه نیست و پایتخت ابدی ما است. این موضوع نقض قانون است. اسرائیلی‌ها ترسی از استفاده از واژه الحاق ندارند. الحاق به این معنی است که هجوم بیاوری، جایی را اشغال کنی و درنهایت آن بخش اشغال شده را برای خود برداری.

وی تصریح کرد: ترامپ و نتانیاهو به قانون احترام نمی‌گذارند و زورگویانی هستند که عدالت را قبول ندارند. در ایران مردم ۴۰ سال است که محاصره‌شده‌اند، چراکه باور دارند باید مقاومت کنند. ما هم مدت طولانی است که مقاومت می‌کنیم و با ما می‌جنگند.

نماینده حماس اظهار داشت: ما در میدان مین قرارگرفته‌ایم و باید هوشیار باشیم. اگر متحد باشیم، با نصرت الهی روبرو خواهیم شد.

حمیدرضا دهقانی‌پوده دستیار وزیر و مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه در میزگرد مجازی پیامدهای طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌ها تحت اشغال رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اولاً ما فلسطین و کرانه باختری را یک منطقه اشغالی می‌دانیم و بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل، منطقه اشغالی حقوق ویژه‌ای دارد و سلطه اشغالگر، به ذات مسئولیت‌هایی را با خود به همراه دارد.

دهقانی پوده ادامه داد: بر اساس قوانین بین‌الملل اشغالگر حق ندارد در اراضی اشغال‌شده شهرک بسازد، مردم را اخراج کند و خانه و مایملک آن‌ها را خراب کند و جمعیتی را به آنجا ببرد. رژیم صهیونیستی در دوران حیات خبیثانه خود همه این کارها را کرده و این‌یک جنایت جنگی است.

وی گفت: رژیم صهیونیستی زمانی که با کمک رژیم آمریکا آمد و مجموعه‌هایی که در طی سال‌ها مشروعیت بین‌المللی یافته بود، مانند مؤسسات مربوط به آوارگان فلسطینی را منحل کرد، نشان داد به دنبال بر هم زدن موازنه است. موضوع قدس هم موضوعی است که صهیونیست‌ها با همراهی آمریکا به‌زعم خود حل کردند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه افزود: موضوع آوارگان فلسطینی و شهر قدس موضوعی بود که هیچ‌گاه فلسطینیان از زمان یاسر عرفات که برای فلسطینیان حیثیتی بود از آن نمی‌گذشتند؛ ولی آمریکا با اعمال فشار موازنه را بر هم زد. با اعلام رسمیت داشتن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل توسط آمریکا، کنست تصویب کرد که سرزمین اشغالی دولت یهود است و این‌یک آپارتاید است و نتانیاهو دنبال اجرای آن است.

دهقانی پوده عنوان کرد: بر اساس این قانون کشور یهود، فلسطینیان باید از این سرزمین یا خارج شوند و یا در زندان بمانند. این جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. این موضوع روشن است که این اتفاقات خلاف موازین بشری و بین‌المللی است.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه تصریح کرد: اولین مسئول این پدیده خود رژیم صهیونیستی و دومین مسئول آمریکا است. در کنار آن‌ها غربی‌ها از همان روز اول با این جریان همراهی کردند. منظور از غربی‌ها برخی کشورهای عربی هم هست. فقط برخی از فلسطینیان نبودند که به سراغ سازش رفتند، بلکه برخی دولت‌ها و سران عربی فلسطینیان را به سازش سوق دادند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اظهار داشت: اسنادی که به‌تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که سران برخی کشورهای عربی از ابتدا با صهیونیست‌ها دم خور بودند.

دهقانی پوده ادامه داد: حضرت امام خمینی همیشه بر ملت‌ها تکیه داشتند و نام‌گذاری روز قدس نیز نشان‌دهنده تکیه‌بر ملت است. وحدت میان امت اسلامی و فلسطینیان مهم است. امام همیشه می‌فرمودند که توحید و وحدت کلمه مهم‌ترین نکات است که آن‌ها نافی هرگونه ظلم‌پذیری است.

وی گفت: ما باید به سمت وحدت، تکیه‌بر مردم و تکیه‌بر قوای ذاتی خود بازگردیم. این موضوع اشتباه است که فکر کنیم موضوع فلسطین فقط مربوط به فلسطینیان و یا اعراب است. بلکه این موضوع جهانی است و همه آزادی خواهان باید آرمان فلسطین را دنبال کنند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه افزود: به فرمایش امام راحل ما یهودستیز نیستیم، بلکه مخالف صهیونیسم هستیم. حضرت موسی کجا با ظلم همراه بود. راهی جز این نیست که بر ملت‌ها تکیه کنیم.

دهقانی پوده عنوان کرد: ما در ایران همواره از وحدت و مقاومت فلسطینان دفاع و حمایت کرده‌ایم و با آن همراهی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: زمانی که انتفاضه اول رخ داد، موضوع اسلو پیش آمد و باعث شد انتفاضه خاموش شود و در همین زمان شاهد اشغالگری‌های صدام بودیم. همین باعث شد که ما به اسلو رسیدیم. درنهایت هم انتفاضه الاقصی پیش آمد. در هرکجا فلسطینیان باهم و در کنار هم بودند، پیروز شدند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اظهار داشت: پویش تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی مگر دولتی است. مردم در اروپا و آمریکا هستند که تصمیم گرفته‌اند کالای ساخت اشغالگر را نخرند. چهره رژیم صهیونیستی در حال روشن شدن است. اقدامات صهیونیست‌ها سبب شده تا ماهیت آن‌ها روشن شود.

دهقانی پوده ادامه داد: ما به اروپایی‌ها می‌گوییم آیا رفتار شما در موضوع الحاق کریمه به روسیه و الحاق جولان و کرانه باختری به رژیم اسراییل یکی است. مایه خجالت است که برخی کشورهای اسلامی با طرح الحاق کرانه باختری همراهی می‌کنند.

وی گفت: پیروزی در زمانی تحقق می‌یابد که نزدیک به پایان شده‌ایم. غفلت هم در نزدیکی پیروزی رخ می‌دهد. نباید خستگی را به دل راه دهیم و این مسیر ادامه خواهد یافت‌. آیندگان پیروزی را خواهند دید.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه افزود: ظلم فاحشی که از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها بر فلسطینیان می‌رود، پایدار نخواهد بود و پیروزی ملت فلسطین نزدیک است.

خرمشاد، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در جمع بندی این نشست گفت: اگر موضوع فلسطین دو طرف داشته باشد، یک طرف صهیونیست‌ها و یک طرف ملت فلسطین است. احیانا اگر کسانی احساس می‌کنند که ملت فلسطین خسته شده است، نباید فراموش کنیم که طرف مقابل بیشتر خسته شده و باید از این فرصت استفاده کرد؛ همچنانکه در جنگ تحمیلی نیز نیروهای نظامی کشورمان زمانی بر دشمن ضربات اساسی وارد می‌کردند که صدام فکر می‌کرد نیروهای ما خسته شده‌اند. فرق وضعیت کنونی در این است که جبهه مقاومت جبهه حق است و نصرت الهی با آن‌ها است. این نکته‌ای است که باید به آن اعتماد داشت.

وی تصریح کرد: در موضوع فلسطین نیز چنانچه در آغاز انتفاضه مردم با سنگ در برابر تانک‌های اسرائیلی ایستادگی کردند، اما امروز موشک‌های نقطه‌زن دارد و آگر آن روزها تنها بودند، امروز جبهه مقاومتی شکل گرفته است که از عراق، لبنان، سوریه، ایران، مالزی تا الجزایر و.. را در برمی گیرد. درست است که برخی از سران عربی در جبهه مقاومت نیستند، اما آن‌ها همان‌هایی هستند که پیش از این هم حامی مردم فلسطین نبودند و فقط در ظاهر خود را حامی آن‌ها نشان می‌دادند. در عوض، امروز گروه‌هایی با ایمان و باورمند در فلسطین وجود دارد که باید به خود و این جبهه مقاومت ایمان داشته باشند. این اتفاقاتی هم که در سوریه افتاده است، یا دولت عراق را برای ضربه زدن انتخاب کرده‌اند، برای این است که رژیم صهیونیستی پشت سر آن بوده و تنها برای ایمن کردن این رژیم این جریان به راه افتاده است. از همین رو آن‌ها سعی کردند از طریق خود مسلمانان و گروه‌های تندرو، جهان اسلام را خلع سلاح و از داخل آن را نابود کنند.

خرمشاد گفت: اگر مردم و گروه‌های فلسینی در نوک پیکان جبهه مقاومت قرار بگیرند، به نظر می‌رسد جبهه مقاومت بیش از هر زمان دیگری آمادگی دارد. رژیم صهیونیستی این خطر را احساس کرده است و از همین رو در چند جبهه شمال و جنوب با جبهه مقاومت درگیر شده است. امروز شرایطی است که مقاومت آزمون سختی در پیش رو دارد و چاره‌ای جز این ندارد که پیروز از آن خارج شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.