مقایسه برخورد با سازندگان دو فیلم در آمریکا و ایران

۱۹م دیماه ،

به گزارش ممتازنیوز، چند روز پیش خبری در رسانه‌های جهانی انتشار یافت که در آن از بازجویی کارگردان برجسته یکی از فیلم‌های مطرح هالیوود در سنای آمریکا خبر می‌داد.

این فیلم که شاید چند روز دیگر به عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم‌های اسکار انتخاب شود فیلمی نیست جز «زیرو دارک ترتی» یا «نیم ساعت پس از نیمه شب» که به داستان تلاش برای یافتن و کشتن بن‌لادن رهبر القاعده می‌پردازد.

* فیلم هالیوودی افتخارآمیزی که در سنا محاکمه می‌شود

به نوشته منابع خبری دو مسئله اصلی در برخورد با سازندگان این فیلم مطرح شده است که یکی از آنها نحوه دست‌یافتن بیگلو و سازندگان این فیلم به اطلاعات محرمانه سیا و دیگری موضوع شکنجه‌های به تصویرکشیده شده در این فیلم است.

موضوع دوم به حدی برای مقامات آمریکایی حساسیت‌برانگیز است که دیان ونشتاین، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا و کارل لوین رئیس کمیته نیروهای مسلح و سناتور جان مک‌کین کاندیدای سابق ریاست جمهوری آمریکا بعضی تصاویر مربوط به شکنجه در این فیلم را به شدت محکوم کرده و اعضای سنای آمریکا در نامه‌ای به رئیس شرکت «سونی پبکچرز» اعلام کردند: فیلم در بیان استفاده از شکنجه به عنوان راه رسیدن به اطلاعاتی دربارهٔ مکان اختفای بن‌لادن گمراه‌کننده عمل کرده است.

رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز با عصبانیت شدید گفته است که جلسات بازجویی و استیضاح سخت و شدید خواهد بود.

این در حالی است که فیلم کاترین بیگلو در فیلم خود با افتخار و از زبان یک پیروز میدان از کشته شدن مردی می‌گوید که آمریکا نزدیک به یک دهه او را در راس دشمنان خود قرار داده بود.

 
* واکنش‌ها به «یک خانواده محترم» و ادعاهای اولیه

اما شاید بد نباشد در این طرف و در ایران به نحوه برخورد با سازندگان فیلم «یک خانواده محترم» نگاهی بیاندازیم که به نقل از «وحید جلیلی» اگر چهار پایگاه اینترنتی ارزشی حساسیت به خرج نمی‌دهند کسی چیزی نمی‌گفت.

ابتدا در مجلس پس از دیده شدن این فیلم واکنش‌های نسبتا شدیدی به این فیلم ابراز شد که در راس آنها علی مطهری نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس بود که گفته بود: من معتقدم مسئولانی از سیما فیلم که مرتبط با ساخت فیلم بوده‌اند باید برکنار شوند زیرا در این کار نقش داشتند و باید از سازندگان فیلم نیز توسط مدعی‌العموم شکایت شود.

مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اردبیل نماینده دیگری بود که گفت: فیلم «یک خانواده محترم» در جلسات آتی کمیسیون اصل ۹۰ مطرح می‌شود.

چندی بعد اما خبر از احضار رئیس سازمان صداوسیما به کمیسیون فرهنگی انتشار یافت، که در این بین به‌ناگاه خبر استعفای حسین رحیم‌زاده مدیر گروه معارف و دفاع مقدس سیمافیلم انتشار یافت.

جالب آنجا بود که معلوم نبود رحیم‌زاده استعفا داده یا عزل شده است، گو اینکه خود او دربارهٔ رفتنش از سیمافیلم و اینکه او از سمت خود استعفا کرده یا برکنار شده است، گفت: من خودم استنباطی از این ماجرا ندارم … شما اجازه بدهید که سیمافیلم مطلب خود را منتشر کند، اگر آنها گفتند برکناری، شما بنویسید برکناری و اگر گفتند استعفا، شما هم همان را بنویسید.

 
* جلسه‌ای که با سلام و صلوات به پایان رسید

 چند روز پس از این استعفا بود که عزت‌اله ضرغامی به مجلس رفت و در جلسه کمیسیون فرهنگی شرکت کرد و در نهایت تنها چیزی که اعلام شد این بود که رئیس سازمان صدا و سیما پذیرفت فیلم «یک خانواده محترم» مورد تایید نیست و اشکالات بسیاری دارد و بس.

یک جلسه‌ای که با سلام و صلوات به پایان رسید و شنیده‌ها از اقدامات کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان یکی از کمیسیون‌هایی مطرح در مجلس نیز چیز خاصی را در بر ندارد.

بماند اقدام قضایی علیه «یک خانواده محترم» که علیرغم اعلام ارسال شکوائیه از سوی وزارت ارشاد هنوز خبری از آن نیست.

 
* بازگشت تنها برکنار شده ماجرا به سرکار خود

و نکته‌ای که نهایتا تعجب همگان در برخورد با سازندگان و مسئولان ساخت این فیلم را برانگیخت خبری بود که ۵ دی انتشار یافت و آن اینکه علی‌رغم ادعای استعفا یا برکناری رحیم زاده به واسطه تولید «یک خانواده محترم» در این مرکز، وی به سر کار خود برگشت.

نکته ای که پرده دیگری از شیوه مدیریت فرهنگی را به تصویر کشید؛ شیوه‌ای که می‌توان پاسخگو نبود، خود را پاسخگو نشان داد و آب‌ها که از آسیاب افتاد دوباره به روال قبل برگشت.

و جالب آنکه چندی بعد لاله افتخاری از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به یک پایگاه اینترنتی خبری گفت: همه مجموعه [کمیسیون فرهنگی] به این نتیجه رسیدند که برکناری آقای رحیم زاده به نفع صدا و سیما نیست و راه کار این است که طرح جامعی تهیه شود!
منبع: فارس

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.