مقایسه فنی آخرین مدل های لندکروز و پاترول + تصاویر

۳ م دیماه ،

کجا می‌شود این دو نفر را یکجا بغل هم پیدا کرد؟ پسرهای ارشد تویوتا و نیسان. آنها که بسیار برای هم کُری می‌خوانند. آنها که بسیار فکر می‌کنند این‌کاره‌اند. آنها که می‌خواهند به سبک Sumo (کشتی ژاپنی) با هم گلاویز شوند.

به گزارش بازار خبر ، به طور قطع این یک رقابت تمام آسیایی و شاید بهتر آنکه تمام خاورمیانه‌ای است. از یک جهت دو محصول ژاپنی را می‌بینیم که نمی‌خواهند بازار را فدای هم‌وطنی خود کنند. از جهت دیگر این دو محصول یکی از پرفروش‌‌های شیخ‌نشینان حاشیه خلیج فارس می باشند.


اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند بروند همان آئودی‌، شورولت و مرسدس‌بنز خود را سوار شوند. در غیر این صورت اگر مجبور شوند یک آسیایی انتخاب کنند، این گزینه حتماً لکسوس یا هوندا خواهد بود. خلاصه، آنچه می‌بینید و می‌بینیم بزرگ‌ترین و قوی‌ترین ساخته‌های نیسان و تویوتا است.


پاترول با یک دنیا خاطره بازگشته است. هیچ کاری نکند دوست‌داران مدل‌های دهه ۸۰ و ۹۰ برایش سر و دست می‌شکنند. انتظار می‌رفت پس از سال‌ها نیسان نتواند چهره درخوری را برای نسل تازه پاترول فراهم کند. ولی این اتفاق به بهترین صورت خود رخ داد و محصول فوق با طراحی زیبا روی کار آمد. البته که زیر پوستش چیزی مثل اینفینیتی QX56 دیده می‌شد، که بسیار مهم نیست. لندکروز نیز آمده تا از تاج و تخت پادشاهی خودش محافظت کند. دوران حکومتش بر شاسی‌بلندهای سایز بزرگ، دارد به انتها می‌رسد.


در همان اولین لحظات تست، بزرگ‌ترین برتری این خودروها نمایان می‌شود؛ وزن بالا. غول‌های مافوق ۲٫۵ تنی اگر سبک‌تر از این می‌بودند به طور حتم برای پایداری مشکل‌ساز می‌شدند. به خصوص آنکه پیشرانه‌های سنگینی هم داخل سینه دارند.


نکته دیگری که هر دو از آن سود می‌بردند، سیستم ۴WD (چهار چرخ متحرک) دائمی بود. اگرچه این سیستم کمی قدیمی به نظر می‌رسد ولی باز هم برای آفرود بازی مناسب است. دردسرهای توزیع نیرو بین محور جلو و عقب در شاسی‌بلندهای پر زرق و برق امروزی را به یاد بیاورید. سازنده‌های این محصولات با خود رو راست بوده‌اند. آنها می‌خواستند چیزی بسازند که تحت هیچ شرایطی نه نگوید و انصافاً هم نمی‌گوید. از حق نگذریم سیستم پخش DVD به همراه باندهای فراگیر و هم‌چنین یخچال صندلی عقب در کمتر جایی دیده می‌‌شود.


با پیشروی تست، کم‌کم شباهت‌ها از بین می‌رود و تفاوت‌ها روی کار می‌آید. به روشنی مشخص است که فرمان‌پذیری و هندلینگ در تویوتا فرم بهتری دارد. در حقیقت این نیسان نیست که چیز بدی عرضه کرده است، بلکه رقیب فوق‌العاده بهتر نشان می‌دهد. برای چنین خودروهایی عکس‌العمل‌های تیز می‌تواند خطرناک باشد. تویوتا لندکروز به طرزی جالب درخواست‌های راننده را منطقی جواب می‌دهد. شاید سبب اصلی‌اش سیستم تعلیق هوشمند باشد. پاترول همانی است که قبلاً بود. خشک و یک دنده. همچون کرگدن سرعت و قدرتش بالاست ولی بسیار نمی‌توان روی مانورهایش حساب کرد.


آن یکی، لندکروز، هم‌چون فیل سرعت و قدرت و کنترل معقول‌تری دارد. ظاهر این دو دقیقاً عکس آن چیزی است که از داخل نشان می‌دهند. به طور مثالً ظاهر لندکروز را که می‌بینیم تصور می‌کنیم قرار است یک هیولای غول‌آسای تنومند باشد. ولی اینطور نیست. داخلش بسیار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید طراحی شده.


به گزارش بازار خبر، در آن سو پاترول می‌خواهد بگوید که داخلش چیزی غیر از مقوا و جعبه‌ میوه نخواهد بود ولی وقتی درب را باز کردید خواهید دید که شاید در حد لکسوس RX نباشد ولی انصافاً بسیار هم پایین‌تر نیست. کمِ کم از رقیبش بهتر است. بسیار بهتر. اما می‌دانید همان چهارتا تیر و تخته‌ای که داخل لندکروز قرار گرفته، از بهترین نوعش است. پاترول نه که بی‌کیفیت باشد ولی حداقل می‌توانست روی لوازم کابین دقت بیشتری اعمال کند. همین کابین اگر کمی مدرن‌تر و شیک‌تر بود، بطور قطع یقین می‌توانست با زیرمجموعه لوکس نیسان یعنی اینفینیتی هم‌خوانی داشته باشد.


مثل هر شاسی‌بلند دیگری سواری با این دو نیز کاملاً منحصر به فرد است. از سویی مانند هر شاسی‌بلند فول‌سایزی می‌توان روی لذت سواری‌شان حساب ویژه‌ای باز کرد. اما وقتی با پاترول حرکت می‌کنید گویی یک شاه میباشید. هم وقار دارید هم ابهت. لندکروز به شما حس شاهزاده و نهایتاً ارباب یک دهکده را می‌دهد. با اینکه قد و قامت بزرگی دارد ولی روی همه‌چیزی تسلط ندارید.

البته در این میان ابعاد بزرگ‌تر نیسان هم بی‌تاثیر نیست. همین گنده‌گویی‌های نیسان می‌تواند سر پیچ‌ها و یا داخل شهر برایش مشکل‌ساز شود. نقاط کور پاترول از شماره خارج است. شاید فرمان‌پذیری تویوتا بهتر باشد که هست، اما این نیسان است که در قسمت کنترل پیشرانه موفق‌تر نشان می‌دهد. ببینید، این داستان در پیمایش‌های جاده‌‌ای (On Road) بسیار به چشم نمی‌خورد. اما وقتی پای حضور در مسیرهای خارج جاده‌ای (Off Road) به وسط کشیده می‌شود، ذره ذره توان پیشرانه اهمیت پیدا می‌کند.


عبور از صخره‌هایی با شیب مختلف نیازمند قوای محرکه‌ای است که مثل موم داخل دست، حرف گوش‌کن باشد. هر دو در شنزار عملکرد یکسانی دارند؛ افتضاح. شن و ماسه چالشی است که هر خودرویی نمی‌تواند از پسش بربیاید. نه اصطکاک گل و لای را دارد و نه لغزندگی برف و باران را. چهار چرخ متحرک که سهل است، هشت چرخ متحرک هم به داد آنها نمی‌رسد. راه حلی هم وجود ندارد. یا اینکه وارد شنزار نشوید یا اگر شدید بقیه‌اش پای خودتان. در کل وضعیت پاترول کمی بهتر است چون فاصله‌اش از سطح زمین بالاتر است. سطح شن و ماسه از لاستیک‌ها بالا نزند، می‌شود با سیستم شبیه به سینه خیز از متحیرات نیسان بهره برد.

 

 

نیسان پاترول

تویوتا لندکروز

شتاب صفر تا ۱۰۰(ثانیه)

۸٫۹ seconds

۱۰٫۹ seconds

شتاب صفر تا ۱۰۰ تا صفر (ثانیه)

۱۲٫۹ seconds

۱۴٫۹ seconds

جدول مشخصات فنی

تویوتا لندکروز

نیسان پاترول

موتور

۵٫۷ لیتر هشت سیلندر V8

۵٫۶ لیتر هشت سیلندر V8

قدرت (اسب‌بخار/دور در دقیقه)

۳۶۲/۵,۶۰۰

۴۰۰/۵,۸۰۰

گشتاور (نیوتن‌متر/دور در دقیقه)

۵۴۶/۳,۲۰۰

۵۶۰/۴,۰۰۰

جعبه‌‌دنده

شش سرعته اتوماتیک

هفت سرعته اتوماتیک

انتقال ثدرت

۴WD

۴WD

وزن خالص (کیلوگرم)

۲۶۰۰

۲۷۸۵

 

 

 

 

 

 

 

 


sadkhabar.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. Milad dehghan:

    تا جایی که ژاپن هست صحبت کره نیست

  2. امید:

    این شتاب صفر تاصدتویوتالندکروزر درست نیست یعنی نیسان برترازغول ماشین سازی ( تویوتا)است …؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

  3. OMID:

    تازمانی که تویوتا باشه نیسان هیچ رقمی نیست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.