مقایسه قیمت اینترنت و سرانه درآمدی بین ایران با چند کشور خاورمیانه و اروپا

با مقایسه قیمت اینترنت و سرانه درآمدی بین ایران با چند کشور خاورمیانه و اروپا مشخص می‌شود با همین کیفیت و سرعت پایین اینترنت در ایران، ایرانی‌ها هزینه‌ای بسیار بالاتر از کشورهای مختلف پرداخت می‌کنند.

مقایسه قیمت اینترنت و سرانه درآمدی بین ایران با چند کشور خاورمیانه و اروپا

به گزارش ممتاز نیوز، درحالیکه مسئولین دولتی از ارزان بودن اینترنت در ایران خبر می‌دهند و همچنان با تصمیمات خلق‌الساعه بدنبال گران کردن و صیانت قیمتی اینترنت هستند مقایسه‌ای بین اپراتورهای تلفن و اینترنت چند کشور خاورمیانه و اروپا مثل عمان، عربستان، ترکیه، پاکستان، لبنان، آلمان، بحرین، جمهوری آذربایجان و اسپانیا با ایران این موضوع را بهتر بیان می‌کند

سرانه درآمدی:

ایران:
متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ایرانی در سال گذشته بیش از ۷۶ میلیون تومان بوده و اگر با فرض حداقل حقوق مصوب قانون کار امسال معادل ۵,۶۷۹,۷۵۰ تومان باشد در سال به حدود ۶۸ میلیون تومان می‌رسد که با محاسبه دلاری بر مبنای (دلار = ۲۵,۰۰۰ تومان) ماهانه ۲۲۷ دلار و سالانه ۲,۷۲۶ دلار خواهدشد.

اسپانیا:
بر مبنای فروردین‌ماه امسال، شهروندان اسپانیایی یکی از کم‌درآمدترین‌ها در اروپا هستند بطوریکه متوسط درآمد ماهانه آنها ۱,۷۰۰ یورو (۱,۸۴۳ دلار) بوده که به پول ایران ماهانه ۴۶ میلیون تومان خواهدشد چیزی حدود ۷ برابر متوسط اظهار شده سال گذشته یا ۸.۱۳ برابر حقوق مصوب قانون کار امسال.

نگاهی به سایر کشورها:
متوسط درآمد ناخالص ماهانه در چند کشور اروپایی حاکیست شهروندان فنلاند ۲,۹۵۸ یورو، آلمان ۲,۸۹۱ یورو، هلند ۲,۷۰۰ یورو، فرانسه ۲,۴۰۰ یورو، ایتالیا ۲,۱۰۰ یورو ، در چند کشور آسیایی نیز حاکیست ژاپن ۲,۷۰۰ دلار کره جنوبی حدود ۲,۳۰۰ دلار، کویت ۱,۸۰۰ دلار، عمان ۱,۷۰۰ دلار، عربستان ۱,۶۸۰ دلار، چین ۱,۰۰۰ دلار، بحرین ۸۰۰ دلار، عراق ۵۰۰ دلار، لبنان ۴۴۶ دلار، ترکیه ۴۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان ۱۷۶ دلار و پاکستان ۱۲۸ دلار است.

قیمت اینترنت و تلفن ثابت:

ایران:
بالاترین سرعت اپراتور خصولتی مخابرات در ایران بر بستر فیبرنوری ۵۰ مگابایت برثانیه است که با بالاترین حجم حدود ۵۰۰ گیگابایت هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰,۰۰۰ تومان خواهدداشت و با نصف شدن حجم این هزینه به ۱۸۰,۰۰۰ تومان کاهش می‌یابد درحالیکه سرعت حداقلی ۲۰ مگابایت بر ثانیه با حجم ۱۴۰ گیگابایت حدود ۱۴۰,۰۰۰ تومان هزینه دربرخواهدداشت.

b9c7edb54c01efed-0025336742c41-28d79b16c2b8fcb1
تعرفه‌های سال گذشته، هم اکنون سایت مخابرات تعرفه‌ها را از سایت حذف کرده است

به این تعرفه هزینه مکالمه تلفن ثابت را نیز اضافه کنیم که با روزانه یک ساعت مکالمه درون شهر و بدون مکالمه تلفنی با سایر شهرها و تلفن همراه هزینه‌ای حدود ۵۰,۰۰۰ تومان دربردارد و اگر نیمی از مکالمه با تلفن ثابت درون شهری و نیمی با تلفن همراه اپراتور همراه اول (نه اپراتورهای دیگر) باشد این هزینه به ۷۰,۰۰۰ تومان و اگر تلفن همراه از محدوده شهری نیز در خارج باشد و مکالمه‌ها تقسیم شود هزینه به بیش از ۹۰,۰۰۰ تومان و اگر یک پنجم مکالمه با شهرها مثلا از شهرهای دورتر از تهران با تهران باشد این هزینه به ۱۰۰,۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

این محاسبه تنها برای یک خط است و خط دومی نیز در کار نیست ضمن اینکه امکان تماشای ۱۰ تا ۲۰ کانال تلویزیونی دولتی محیاست.

این نکته را نباید فراموش کرد که قیمت مودم در ایران هر چند از قیمت در ارزان‌ترین حالت ممکن است ۵۰۰هزار تومان و در حالت معمول قیمتی حدود یک میلیون تومان دارد.

اسپانیا:
طرح معمولی اینترنت یکی از اپراتورها با سرعت ۳۰۰ مگابیت برثانیه بر بستر فیبرنوری، با حجم دانلود و تماس نامحدود خط یک، حجم دانلود و تماس نامحدود به تلفن ثابت و یک ساعت موبایل خط تلفن ثابت و تلویزیون با کیفیت ۴کی بهمراه ۸۰ کانال از جمله پخش فیلم و فوتبال و … بهمراه خط دوم با هزینه ماهانه ۳ یورو (۹۰,۰۰۰ تومان) با مکالمه و حجم دانلود نامحدود عرضه می‌شود و قیمت آن ۴۹ یورو (۱,۴۷۰,۰۰۰ تومان) است و در صورت افزایش سرعت به ۱ گیگابایت بر ثانیه قیمت آن به ۵۹ یورو (۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان) افزایش می‌یابد.

photo_2022-04-22_13-19-45

آلمان:
اینترنت با سرعت ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه با دانلود نامحدود و سرعت آپلود ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه ۷۹.۹۵ یورو در ماه  (۲,۳۹۸,۵۰۰ تومان) و اینترنت ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه با دانلود نامحدود و سرعت آپلود ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه ۱۹.۹۵ یورو (۵۹۸,۵۰۰ تومان) قیمت گذاری شده است.

Capture

جمهوری آذربایجان:
اینترنت فیبرنوری با سرعت دانلود و آپلود ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه با دانلود نامحدود ۴۵ منات (۱۱۱,۸۳۲ تومان) و حداقل سرعت ۱۵ مگابایت بر ثانیه با دانلود نامحدود ۱۵ منات (۳۷,۲۷۹ تومان) هزینه در بردارد.

Capture2

عربستان:
اینترنت با سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه با دانلود نامحدود ماهانه ۲۸۷.۵ ریال عربستان (۳۲۳,۸۷۲ تومان) و با سرعت ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه و دانلود نامحدود ماهانه ۳۴۶ ریال عربستان (۳۸۹,۷۷۳ تومان) هزینه در بردارد.

Capture

بحرین:
اینترنت فیبر در این کشور در بالاترین حالت سرویس با سرعت دانلود ۱ گیگابایت بر ثانیه و آپلود ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه با حجم دانلود نامحدود قیمت ۱۳۷.۵ دینار (۱,۵۴۰,۹۲۰ تومان) و در ارزان ترین حالت با سرعت دانلود ۵۰ مگابایت بر ثانیه و آپلود ۵ مگابایت بر ثانیه قیمت ۱۷.۶ دینار (۱۹۷,۲۳۸ تومان) هزینه دارد.

لبنان:
در کشور لبنان ارزان ترین طرح سرویس اینترنت فیبر با سرعت ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه و حجم دانلود ۵۰ گیگابایت ۳۱,۰۰۰ لیره (۸۶,۷۱۳ تومان) و در گرانترین حالت با حجم دانلود ۱,۰۰۰ گیگابایت ۲۴۰,۰۰۰ لیره (۶۷۱,۳۳۲ تومان) است که سرعت دانلود در کمترین حالت ۵۰ مگابایت بر ثانیه تضمین شده است ضمن اینکه یک ماه نیز برای تست، رایگان خواهدبود و دانلود شبانه نیز رایگان است.

Capture

عمان:
در این کشور یکی از اپراتورها بترتیب اینترنت با سرعت‌های ۱۰۰، ۳۰۰ و ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه با مودم رایگان، حجم دانلود نامحدود و مکالمه داخلی رایگان و ۱۰ درصد تخفیف مکالمه بین المللی بترتیب ۳۵، ۴۵ و ۱۰۰ ریال عمان (۳۸۴,۷۱۵، ۴۹۴,۶۳۵ و ۱,۰۹۹,۱۸۸ تومان) و در یک اپراتور دیگر بترتیب با سرعت‌ حداقل ۶۰ و حداکثر ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه با سرعت آپلود ۱۵ و ۲۶۵ مگابایت بر ثانیه با حجم دانلود نامحدود، ۱۵ درصد تخفیف مکالمات بین المللی، مکالمه نامحدود داخل کشور به قیمت ۳۰ و ۱۰۰ ریال عمان (۳۲۹,۷۵۶ و ۱,۰۹۹,۱۸۸ تومان) عرضه می کند.

Untitled

پاکستان:
اینترنت با سرعت دانلود و آپلود ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه با امکانات یک ماه رایگان، تلویزیون و تلفن ماه اول ۱۴,۴۹۹ روپیه (۳۲۹,۱۲۰ تومان) و از ماه دوم به بعد ۹,۹۹۹ روپیه (۲۲۶,۹۷۳ تومان) در بالاترین سرعت و اینترنت با سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه بهمراه تلویزیون، ستاپ باکس و تلفن ۳,۹۹۹ روپیه (۹۰,۷۷۵ تومان) برای سه ماه اول و از ماه سوم به بعد ۱,۹۹۹ روپیه (۴۵,۳۷۶ تومان) در ارزان ترین طرح خواهدبود که تمام طرح ها نیز بدون محدودیت دانلود خواهدبود.

Untitled

ترکیه:
اینترنت با حداکثر سرعت تا ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه (بستگی به زیرساخت) با قابلیت برگشت هزینه در صورت عدم رضایت، کمترین پینگ با مودم و راه اندازی رایگان قیمت ۱۳۹.۹ لیر ترکیه (۲۶۵,۸۱۰ تومان) است.

Capture

محاسبه براساس درآمد:

ایران:
با محاسبه حداقل حقوق تعیینی امسال، ۳ تا ۶ درصد هزینه مربوط به مکالمه تلفن و هزینه اینترنت است آن هم با سرعت و کیفیت پایین‌تر و حجم محدود برای دانلود و تماس محدود، البته اگر قیمت ارزان‌ترین مودم هم اضافه شود این رقم به حدود ۱۵ درصد حقوق و درآمد افزایش می‌یابد.

اسپانیا:
با محاسبه سرانه درآمدی، ۲.۸ تا ۳.۴ درصد هزینه مربوط به مکالمه تلفن و هزینه اینترنت است برای سرعت حداکثری و حجم تماس و دانلود نامحدود.

آلمان:
با محاسبه سرانه درآمدی این کشور ۰.۷ تا ۲.۷۶ درصد هزینه درآمد خانوار به اینترنت اختصاص می‌یابد.

بحرین:
با محاسبه سرانه درآمدی این کشور ۵.۸ تا ۴۵.۸ درصد هزینه درآمد خانوار به اینترنت اختصاص می‌یابد.

عربستان:
با محاسبه سرانه درآمدی این کشور ۴.۵ تا ۵.۴ درصد هزینه درآمد خانوار به اینترنت اختصاص می‌یابد.

جمهوری آذربایجان:
با محاسبه سرانه درآمدی این کشور ۵ تا ۱۵ درصد هزینه درآمد خانوار به اینترنت اختصاص می‌یابد.

لبنان:
با محاسبه سرانه درآمدی این کشور ۴.۵ تا ۳۵.۵ درصد هزینه درآمد خانوار به اینترنت اختصاص می‌یابد.

عمان:
با محاسبه سرانه درآمدی ۵.۳ درصد تا ۱۵.۳ درصد درآمد میانگین به اینترنت اختصاص می‌یابد.

پاکستان:
با محاسبه سرانه درآمدی ۲۳ درصد تا ۸۳ درصد درآمد میانگین به اینترنت اختصاص می‌یابد.

ترکیه:
با محاسبه سرانه درآمدی، با ۲.۶ درصد درآمد می‌توان به اینترنت پرسرعت دسترسی یافت.

خلاصه:

Capture

علی‌رغم بسیاری از کشورها که سرویس‌های خود را بر پایه دانلود نامحدود ارائه می‌دهند، ایران از معدود کشورهای ارائه دهنده اینترنت محدود است ضمن اینکه از نظر سرعت نیز ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها حرفی برای گفتن ندارد هرچند با همین وضعیت نیز اینترنت در کشورمان از بسیاری از کشورها گرانتر است و با توجه به تعرفه جدید امسال این تفاوت آشکارتر می‌شود.
حتی در مقایسه با کشورهایی چون لبنان و پاکستان و بحرین که در نگاه اول از ایران در رده پایین تر هستند ولی اینترنت در این سه کشور به مراتب بالاتر از سرویس اینترنت فیبر و پرسرعت در کشورمان هستند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.