مقتدی صدر از بیانیه شورای امنیت در تایید نتایج انتخابات استقبال کرد

رهبر جریان صدر عراق، امروز (شنبه) در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد که تایید انتخابات عراق از سوی شورای امنیت به رضایت طرف‌های مخالف نتایج کمک کند. وی در عین حال نسبت به کشاندن کشور به سمت آشوب هشدار داد.

مقتدی صدر از بیانیه شورای امنیت در تایید نتایج انتخابات استقبال کرد

به گزارش ممتاز نیوز، به نقل از شفق نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توییتی گفت: “حمایت شورای امنیت از نتایج انتخابات عراق و اتخاذ شفافیت در این مساله، از یک سو بازتاب تصویری زیبا از دموکراسی و از سوی دیگر، امیدواری به پذیرش نتایج از سوی طرف‌های مدعی تقلب در این فرایند دموکراسی است.

وی افزود: کشاندن کشور به سمت هرج و مرج و ایجاد بی‌ثباتی در صلح مدنی به دلیل نارضایتی آنها از نتایج انتخابات، موضوعی شرم آور است که پیچیدگی عرصه سیاسی و وضعیت امنیتی را افزایش می‌دهد و درک منفی از آن ایجاد می‌کند که این امر نباید افزایش یافته و تکرار شود.

صدر ادامه داد: بنابراین، نباید به کمیساریای مستقل انتخابات یا قوه قضائیه و دادگاه فدرال فشار وارد و یا در کار آنها دخالت کرد، بلکه باید فضای آرامی ایجاد شود تا کمیساریا اقدامات خود را در مورد شکایت یا موارد مشابه انجام دهد.

وی در پایان گفت: بگذارید همه بدانند که رضایت از نتایج، امنیت و ثبات را برای عراق و مردم آن به ارمغان می‌آورد.

همچنین ائتلاف “الفتح” به رهبری هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر نسبت به عدم تسریع در اجرای مطالبات گروه‌های سیاسی و مردمی برای باز شمارش دستی آرا در شعب اخذ رای در تمام مناطق و شهرهای عراق هشدار داد.

در همین راستا، ابومیثاق المساری، از رهبران ائتلاف فتح در مصاحبه با خبرگزاری شفق نیوز گفت: احتمالاً اوضاع تشدید می‌شود، به ویژه با امتناع کمیساریای انتخابات از اجرای مطالبات گروه‌های سیاسی و مردمی برای باز شمارش دستی آرا در همه مراکز رای گیری عراق. این امر وجود تقلب و دستکاری در نتایج را تایید می‌کند.

همچنین یک منبع سیاسی فاش کرد که نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون فردا میزبان جلسه جدیدی است که شامل همه گروه‌های پیروز در انتخابات به جز جنبش صدر می‌شود.

این منبع توضیح داد که همه گروه‌های سیاسی برنده در انتخابات اعم از سنی‌ها، شیعیان و کردها به استثنای صدری‌ها در این جلسه شرکت خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد که در صورت دعوت از صدری‌ها امکان حضور آنها وجود ندارد.

ائتلاف”تصمیم” نیز پیش بینی کرد، پسر علی سیستانی، مرجع عالیقدر دینی شیعیان در عراق، برای آرام کردن “چارچوب هماهنگی” و جریان صدر مداخله کند.

عامر الفایز، رئیس ائتلاف “تصمیم” به خبرگزاری شفق نیوز گفت: ائتلاف تصمیم هنوز به هیچ یک از دو قطب چارچوب هماهنگی یا بلوک صدر ملحق نشده است.

وی تاکید کرد، ائتلاف وی به بی‌طرفی پایبند بوده و برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها جهت متحد کردن صفوف شیعه و حرکت کشور به جلو تلاش می‌کند.

جنبش حقوق وابسته به “چارچوب هماهنگی شیعیان” روز جمعه بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را که تلاش‌های دولت موقت و موفقیت آن در برگزاری انتخابات زودهنگام ستوده بود رد کرد و آن را “توطئه بین‌المللی” خواند.

علی فضل الله، سخنگوی جنبش حقوق نیز به شفق نیوز گفت: “بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در مورد انتخابات و تحسین تلاش‌های کمیساریا مورد انتظار بود. زیرا موضع نماینده سازمان ملل در عراق بی‌طرف نبود و مسلم است که تصویری از انتخابات عادلانه و شفاف را به آنها منتقل کرد. اما حقیقت این است آنچه در انتخابات اتفاق افتاد یک توطئه بین‌المللی بسیار بزرگ است که هدف آن پنهان کردن برخی گروه‌های ملی از چشمان آنها است.  این موضوع با موضع رسمی چارچوب هماهنگی پاسخ داده خواهد شد.”

وی ادامه داد: جنبش ما به این بیانیه جانبدارانه اعتراض می‌کند. قرار بود پس از تایید نتایج در دادگاه فدرال منتظر نتایج نهایی بود. وی به اعتراض طبقه سیاسی و مردم اشاره کرد که بر نقض و دستکاری در نتایج انتخابات تاکید دارند.

فضل الله گفت: بیانیه سازمان ملل تحریک آمیز است، زیرا در زمانی‌ که ما منتظر حل و فصل شکایات هستیم،  نتایج انتخابات را قطعی می‌داند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه مطبوعاتی موفقیت انتخابات زودهنگام در عراق را به مردم عراق و دولت عراق تبریک گفت.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.