مقدم: همانند مبارزه با فساد اجرای لایحه تعارض منافع واجب است

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: برای بر طرف کردن عیوب لایحه تعارض منافع دوره آزمایشی بگذارند.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ضرورت اجرایی شدن لایحه تعارض منافع اظهار کرد: یکی از راه های جدی مبارزه با فساد که از اولویت های کشور به حساب می آید؛ برطرف کردن مشکلی به نام رفع تعارض منافع است. بسیار پیش می آید که بخشی از افراد که در یک موضوع تصمیم گیر هستند، به دلیل آنکه خودشان در بخش دیگری ذی نفع هستند، از قدرت و نفوذ خود برای اعمال نظر در آن حوزه بهره می برند.

وی ادامه داد: به طور طبیعی وقتی کسی در دو حوزه منفعتی دارد در تصمیم گیری ها به نفع خودش رای می دهد. مثلا فرض کنید شمای نوعی در وزارت بهداشت باشید و خودتان یا نزدیکانتان سهم دار یک شرکت دارویی هم هستید؛ قرار است تعرفه ای برای دارویی تعیین کنید یا قیمت گذاری کنید. به طور طبیعی تصمیم شما در مقام سیاستگذار حاکمیتی متاثر از منافع شما در بخش خصوصی است.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: تصمیم قوانینی که افراد را ملزم می کند تا وقتی که در بخش حاکمیتی مشغول هستند به موازات آن کاری در بخش خصوصی نداشته باشند باعث کم شدن آمار فساد می شود. اخد تصمیم  درست فارغ از منافع شخصی از آن مباحث جدی است که باید خیلی جدی به آن بپردازیم. قانون تعارض منافع مثل قانون شفافیت و مبارزه با فساد امری ضروری و لازم الاجرا است.

وی خاطرنشان کرد: شاید عده ای در این میان بگویند قوانین تجربه شده و قوی ای در این حوزه نداریم؛ هرچند شاید در دو اول اجرا با کاستی هایی رو به رو شویم اما لازم است تا حتما اجرایش کنیم. در این راستا می توانیم از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم یا حتی دروه آزمایشی برای برطرف کردن عیوبش بگذاریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.