ملازهی: سامانه ضدموشکی پاتریوت زمینه را برای دخالت ناتو در سوریه فراهم می‌کند

۲۵م آذر ،

dapd-25.jpg

یک کارشناس مسائل منطقه تاکیدکرد: استقرار سامانه ضدموشکی پاتریوت برای سوریه نگران‌کننده اما برای ترک‌ها اطمینان‌بخش است.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دربارهٔ‌ی استقرار سامانه‌ی ضدموشک پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه از سوی ناتو، اظهار کرد: این سامانه به درخواست دولت ترکیه به عنوان عضو ناتو مستقر می‌شود که بخصوص آلمان‌ها مسوولیت استقرار این سامانه را بر عهده گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مدتی پیش برای استقرار این سامانه در دو مساله فضاسازی شده بود؛ اول این‌که سلاح‌های شیمیایی سوریه جابه جا شده است و این بدان معنی است که دولت سوریه احتمال دارد در شرایط اضطراری و به هنگام احساس سقوط از این سلاح‌ها استفاده کند و مساله‌ی دوم استفاده از موشک‌های اسکات روسیه است. البته دولت این کشور استفاده از این موشک‌ها را رد کرده است ولی در سطح تبلیغات، سخن‌های بسیاری در این‌باره بیان شده است. بر همین اساس دولت ترکیه به این سمت سوق یافت که از ناتو بخواهد موشک‌های پاتریوت را مستقر کند.

این کارشناس منطقه اضافه کرد: اگر تحولات سوریه به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و دولت‌های خارجی بخواهند دخالتی در امور داخلی سوریه داشته باشند ممکن است دولت این کشور از موشک‌های اسکات استفاده کند که می‌توان کلاهک‌های هسته‌یی را سوار این موشک‌ها کرد. این مسائل و احتمالات به ترکیه کمک کرد که فضای لازم ایجاد شود و این کشور بتواند از ناتو بخواهد این سامانه را مستقر کند.

ملازهی در ادامه‌ اظهاراتش افزود: تاثیر استقرار سامانه ضدموشکی پاتریوت در داخل سوریه به نظر بسیار تامین‌کننده نیست اما نکته‌ی مهم این است که دست دولت بشار اسد را می‌بندد؛ زیرا اگر در شرایطی که بخواهد از سلاح‌های پیشرفته‌تر علیه مخالفان استفاده کند در این صورت این سامانه به عنوان مشکلی برای این دولت ظاهر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که استقرار سامانه ضدموشکی پاتریوت زمینه‌ دخالت ناتو و آمریکا را در سوریه فراهم می‌کند، گفت: اکنون تبلیغات رسانه‌ای غرب بدین سمت است که اسد در حال سقوط است و چند روز پیش در مراکش بعضی کشورها مخالفان دولت سوریه را به رسمیت شناختند و آمریکایی‌ها نیز این کار را انجام دادند. بر همین اساس فضا در رسانه‌های غربی به سمتی حرکت می‌کند که طی هفته‌های آینده شرایط تازهی به وجود می‌آید.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه‌ی اظهاراتش افزود: با توجه به این‌که مخالفان از قبل درخواست سلاح‌های پیشرفته کرده‌اند و اکنون شایعاتی وجود دارد مبنی بر این‌که غرب ارایه‌ی این سلاح‌ها به مخالفان را آغاز کرده است و این مساله می‌تواند توازن را ضد بشار اسد به هم بزند.

ملازهی با اشاره به اظهارات معاون وزیر خارجه‌ی روسیه مبنی بر این‌که مخالفان سوریه ممکن است پیروز شوند، خاطرنشان کرد: اگرچه این اظهارات از سوی روسیه اصلاح شد اما باز هم باید این اظهارات را مورد توجه قرار دهیم. غرب خود را آماده‌ی یک مداخله‌ی نظامی علیه سوریه می‌کند و در چنین شرایطی سامانه‌ی ضدموشکی پاتریوت می‌تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.

وی با بیان این‌که استقرار سامانه‌ی پاتریوت برای دولت بشار اسد نگران‌کننده و برای ترک‌ها اطمینان‌بخش است، تصریح کرد: ترکیه اعلام می‌کند اگر کار به جایی برسد که فرماندهان نظامی اسد احساس کنند به آخر خط رسیده‌اند ممکن است تلاش کنند جنگ را منطقه‌ای کنند و این کار را تنها با پرتاب موشک به ترکیه و رژیم صهیونیستی، دو کشور مخالف سوریه انجام دهند. در این صورت جنگ از حالت کنترل خارج می‌شود و بعضی معتقدند که در چنین شرایطی ممکن است یک درگیری کلی میان روسیه، اروپا و غرب به وجود آید. البته احتمال این امر کم است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اظهارات بعضی از مقامات روسی مبنی بر این‌که استقرار سامانه‌ی موشکی می‌تواند علیه ایران به کار برده شود، گفت: روس‌ها تلاش می‌کنند که ایران را در مساله‌ی سوریه در کنار خود نگه دارند ولی در حقیقت پاتریوتی که در مرزهای سوریه و ترکیه مستقر شده است ارتباط نزدیکی با ایران ندارد و در شرایط عادی این سامانه نمی‌تواند مشکلی برای ایران ایجاد کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.