ملاک اصولگرایان برای رسیدن به نامزد واحد چیست؟

۱۱اردیبهشت،

سیدصادق روحانی:  تا پیش از این وضعیت اینگونه بود که دو تا سه نفر نامزد اصولگرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شدند و گروه‌های اصولگرا از آن‌ها حمایت می‌کردند. از میان آن دو سه نفر هم معمولا یک نامزد مقبولیت بیشتری داشت. نمونه‌اش انتخابات ریاست جمهوری پنجم که هاشمی نامزد بود یا انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در سال ۷۶ که ناطق نوری چهره اصلی جناح راست -عنوانی که پیش از «اصولگرا» برای این طیف به کار برده می شد- بود. در انتخابات سال ۸۴ اولین بار بود که نامزدهایی تقریبا هم وزن به میدان آمدند و به نفع هیچ کس هم کنار نرفتند و برای اولین بار انتخابات به دور دوم کشیده شد.

معمولا اختلاف نظرها و صف کشی‌های داخل جناحی اصولگرایان در انتخابات مجلس و هنگام بستن لیست‌ها خود را نشان می‌داد. جایی‌که هرکس به دنبال افزودن تعدادی نام از حزب و گروه و جبهه خود بود. اما پدیده تازهی که در انتخابات این دوره ریاست جمهوری رخ داده است حضور تعداد بالای نامزدهاست به گونه‌ای که تا کنون دو ائتلاف شکل گرفته و در کنار آن نیز تعدادی از نامزدهای اصولگرا نیز حضور دارند. بعضی چهره‌های اصولگرا هم به دنبال طراحی ساز و کاری می باشند که طی آن دست کم از تعداد نامزدهای انتخاباتی کاسته شود. در این میان ملاک‌هایی نظیر نظرسنجی و حکمیت نیز مطرح شده است.

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز که خود از ۲۶ اسفند ماه رسما در زمره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درآمده است از طراحی مدلی برای رسیدن به نامزد واحد اصولگرایان خبر داد. حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در این باره گفت: در جامعه روحانیت مبارز به مدل جامعی رسیده ایم و اکثریت زیر این چتر آمده و اعلام موافقت کرده اند. وی این تجمیع و ائتلاف را دو پایه خواند و گفت: هر کدام از ائتلاف ها کاندید نهایی خود را را معرفی می کنند و بعد از آن بسته به آرایش سیاسی و حضور کاندیداها از جناح های مختلف و تایید شورای نگهبان، دربارهٔ اینکه با چند کاندیدا به کار خود ادامه دهند یا با یک نامزد وارد عرصه شوند بر اساس داوری رئوس اصولگرایان تصمیم گیری می گردد. این فرمول نهایی شده، مورد قبول واقع و وارد فاز اجرایی شده است. (ایــنــجــا)

اواخر سال ۸۹  اصولگرایان منشوری را در ۱۲ بند تدوین کردند که به منشور اصولگرایی معروف شد.(ایــنــجــا) حالا پس از دوسال حجت الاسلام ابراهیمی یک عضو دیگر جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وارد تعیین مصداق نشده‌ایم گفت که سی معیار جامعتین (برای تعیین مصداق نامزد اصلح در انتخابات) همان منشوری است که قبلا برای انتخابات مجلس تدوین شده بود و حال با تغییراتی برای انتخابات ریاست جمهوری آماده شده است.(ایــنــجــا)

امروز در فاصله کمتر از ۵۰ روز تا انتخابات یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گوهای جداگانه‌ای اظهار داشتند که معیارهایی نظیر برنامه، تجربیات قبل و کارآمدی ملاک نهایی برای تعیین نامزد اصولگرایان است و از ملاک نظرسنجی نیز استفاده خواهد شد.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در نهایت تلاش بر این است که اصولگرایان به یک نفر برسند. تلاش جامعتین بر این است که اصولگرایان به نامزد واحد برسند و در همین راستا صحبت هایی انجام شده است و نامزدها نیز ابراز علاقه مندی کرده اند. البته طرفداران نامزدها می خواهند که نامزد مورد حمایت خودشان نامزد واحد باشد و این موضوع نیز می تواند از جمله مشکلات برای رسیدن به نامزد واحد باشد.

ابراهیمی با تاکید بر این که امیدواریم جامعتین به نامزد واحد برسد، افزود: در شرایطی که این اتفاق رخ ندهد، نهایتا دو نامزد برای انتخابات معرفی خواهند شد.(ایــنــجــا)

همچنین حجت الاسلام محسن غرویان نیز با اشاره به نزدیک شدن زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری و ابهام در تصمیم نهایی جامعتین درخصوص معرفی کاندیدای نهایی، اظهار داشت: بعید می دانم جامعتین در مدت زمان باقیمانده، فرد خاصی را به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کنند. چون تا امروز هنوز اجماع کامل در این نهاد روحانی شکل نگرفته است. با توجه به اختلافاتی که وجود دارد در مدت باقیمانده هم بعید است اجماع شکل گیرد و روی شخص معینی توافق شود. تصور من این است که جامعیتن در نهایت ملاک ها و معیارهای انتخاب رییس جمهور را در اختیار مردم قرار خواهد داد.(ایــنــجــا)

اگر نامزدهایی که خارج از دو ائتلاف اصلی اصولگرایان به صورت مستقل نامزد شده اند را در این تحلیل در نظر نگیریم در خوشبینانه‌ترین حالت از هر دو ائتلاف یک نامزد خارج خواهد آمد.  این در صورتی است که هرکدام از ائتلاف‌ها سازوکاری را در نظر بگیرند که به نتیجه نهایی برسند چراکه هرکدام از اعضای این ائتلاف‌ها نیز ملاک‌های متعددی را برای انتخاب نهایی مطرح می‌کنند. سخنان چندی پیش حجت الاسلام موسی پور دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان نشان دهنده آن بود که هنوز سازوکاری که مورد توافق همه نامزدهای این ائتلاف باشد برای رسیدن به نامزد نهایی وجود ندارد. (ایــنــجــا)

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.