ملت فردا حماسه ۹۰ را کامل می کند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی فردا (جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه) در ۱۸ استان و ۱۴ هزار و ۳۲۳ شعبه اخذ رای در ۳۳ حوزه انتخابیه برگزار می شود.

در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تکلیف ۶۵ کرسی باقی ‌مانده از میان ۱۳۰ نامزد مشخص خواهد شد.

حوزه های انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، شیراز، تبریز،اسکو و آذرشهر، اردبیل،نمین، سرعین و نیر، دهلران آبادانان و دره شهر، ایلام، شیروان، چردوال، ایوان و مهران، اصفهان، لنجان و سمیرم فردا جمعه ۱۵ اردیبهشت صحنه خلق حماسه ای دیگر از سوی ملت ایران خواهند بود.

همچنین مردم حوزه های انتخابیه اردل،فارسان، کوهرنگ و کیار، مشهد و کلات، اهواز، دزفول، دشت آزادگان، آبادان، ایذه و باغملک و بهبهان، بوانات و خرم بید، سنندج، دیواندره و کامیاران نیز پرشور و نشاط پای صندوق های رای حاضر می شوند تا گام قبلی خود در ۱۲ اسفندماه ۹۰، مرحله نخست انتخابات مجلس نهم را تکمیل کنند.

فردا همچنین نگاه جهانیان به شهرها و مناطقی چون کرمانشاه، گرگان و آق قلا، تالش، رضوانشهر و ماسال، خرم آباد، ازنا و درود، پلدختر، بروجرد، تویسرکان، همدان، مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم دوخته شده است تا حماسه انتخاباتی آنها در دومین ماه از سال ۹۱ را رصد کنند.

انتخابات در این مرحله در هفت حوزه انتخابیه نظیر شیراز، اردل، فارسان و کوهرنگ، گرگان و آق قلا، تفرش، آشتیان و فراهان، تویسرکان، ، مهریز، بافق و ابرکوه و ۵۰ شعبه حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به صورت رایانه ای برگزار می شود.

بنا بر اعلام مسوولان وزارت کشور، در مجموع از بین ۱۴ هزار و ۳۲۳ شعبه اخذ رای انتخابات در حدود یک هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای به صورت رایانه ای برگزار می شود.

همراه داشتن شناسنامه عکسدار و کارت ملی برای رای دادن در روز انتخابات به هموطنان یادآوری شده است.

** آنها که مرحله اول رای نداده اند، می توانند در انتخابات شرکت کنند

به گفته ‘سید صولت مرتضوی’ رییس ستاد انتخابات کشور، افرادی که نتوانستند در مرحله اول انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنند، می توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت و رای خود را به صندوق بیاندازند.

مرتضوی افزود: افرادی که در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی رای دادند، در مرحله دوم نیز فقط می توانند در همان حوزه انتخابیه مرحله اول رای خود را به صندوق بیاندازند.

وی اظهار داشت: ستاد انتخابات کشور تمامی شرایط و تمهیدات لازم را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم کرده است.

** انتخابات مجلس نهم از آغاز تا امروز

نام نویسی داوطلبان نمایندگی دوره نهم مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح روز شنبه سوم دی ماه با دستور الکترونیکی وزیر کشور از طریق سامانه جامع انتخابات در تمامی حوزه های انتخابیه فرمانداری های سراسر کشور و نمایندگی های سیاسی وکنسولی ایران در خارج از کشور آغاز شد.

نام نویسی داوطلبان نمایندگی دوره نهم مجلس تا پایان روز جمعه – نهم دی ماه ۱۳۹۰ به مدت هفت روز ادامه داشت.

بر اساس اعلام وزیر کشور، در مهلت قانونی پنج هزار و ۴۰۵ داوطلب نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور ثبت نام کردند.

هیات های اجرایی حوزه های اصلی و فرعی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت خود را از هشتم دی ماه آغاز کردند.

پس از آن، هیات های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه تا ۱۹ دی ماه صلاحیت داوطلبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با بهره گیری از نتایج استعلام از مراجع چهارگانه مورد بررسی قرار داده و نتیجه این بررسی ها را ۲۰ دی ماه به داوطلبان و هیات های نظارت اعلام کردند.

داوطلبان رد صلاحیت شده نیز به مدت چهار روز مهلت داشتند تا با مراجعه به هیات های نظارت استان ها ،اعتراض خود را اعلام کنند.

در مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیات های اجرایی از پنج هزار و ۴۰۵ داوطلب ثبت نام کننده ۲۴۳ نفر انصراف داده، سه هزار و ۷۰۳ نفر تایید صلاحیت شده، ۸۹۷ نفر رد صلاحیت و ۵۶۳ نفر نیز عدم احراز صلاحیت شدند.

هیات های نظارت استان ها در نخستین مرحله بررسی ها دو هزار و ۷۰۰ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی را تایید صلاحیت کردند و داوطلبان رد صلاحیت شده نیز مجددا اعتراض خود را در خصوص نتایج بررسی اعلام داشتند.

سرانجام اول اسفندماه نتایج قطعی بررسی صلاحیت داوطلبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان به ستاد انتخابات کشور اعلام شد که ستاد انتخابات کشور نیز دوم اسفندماه این نتایج را به فرمانداری های حوزه های انتخابیه سراسر کشور اعلام کرده و سوم اسفندماه نیز این نتایج از سوی فرمانداری ها در قالب آگهی منتشر شد.

در نتایج قطعی بررسی صلاحیت داوطلبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بین پنج هزار و ۱۶۴ نفر داوطلب ، سه هزار و ۴۴۴ نفر تایید صلاحیت شده ،۵۶۳ نفر صلاحیتشان احراز نشد و ۴۷۰ نفر نیز انصراف دادند.

همچنین بیش از۴۶ هزار شعبه های اخذ از سوی هیات های اجرایی در تمامی حوزه های انتخابیه مشخص و از این تعداد در ۱۳۹۵ شعبه انتخابات به صورت رایانه ای برگزار شد.

مرحله اول انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح روز جمعه ۱۲ اسفندماه آغاز شد که در این مرحله سه هزار و ۳۲۳ نامزد برای کسب ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی به رقابت پرداختند و سرانجام ۲۲۵ نفر راهی بهارستان شدند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور مشارکت مردم ایران اسلامی در مرحله اول انتخابات ۲/۶۴ درصد بوده است.

تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه آغاز و تا ساعت هشت صبح امروز پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه ادامه داشت.

فردا در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۳۳ حوزه انتخابیه برگزار می شود، ۱۳۰ نفر برای دستیابی به ۶۵ کرسی مجلس شورای اسلامی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

سیام**۷۳۷۸**۲۰۲۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۹۹۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.