مناجات شعبانیه الگوی درخواست انسان مومن از خداست

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: دعا، وسیله مومن و ملجا مضطر و رابطه انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی رابطه روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه زندگی، سرگشته و درمانده و هدر رفته است؟ قل ما یعبوا بکم ربی لو لا دعاوکم؟ بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگار من برای شما وزن و ارزشی قائل نیست(زیرا سابقه خوبی ندارید).

شما حق را تکذیب کرده اید و بزودی کیفر تکذیبتان دامن شما را خواهد گرفت.(سوره فرقان آیه ۷۷)

بهترین دعا آن است که از سر معرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (ص) و اهل بیت طاهرین او می توان جست.

ما بحمد الله ذخیره ای بی پایان از ادعیه ماثوره از اهل بیت(ع) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می بخشد و بشر را از آلایش ها پاکیزه می سازد.

مناجات ماثوره ماه شعبان – که روایت شده اهل بیت(ع) بر آن مداومت داشتند – یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی همراه است که نظیر آن را در زبان های معمولی و محاورات عادی نمی توان یافت و اساسا با آن زبان قابل ادا نیست.

این مناجات، نمونه کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مومن از خدا.

مناجات های پانزده گانه که از امام زین العابدین حضرت علی بن الحسین(ع) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی ماثور از اهل بیت(ع)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مومن، مناجات ها را انشا فرموده است. خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین.

** یادداشت حضرت آیت الله خامنه ای درباره مناجات شعبانیه هجدهم مرداد سال ۱۳۸۸

فراهنگ ** ۱۰۰۳ **۱۵۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۶۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.