مناسبات اقتصادی تهران و دمشق افزایش می یابد

۲۷م دیماه ،


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ محمدرضا رحیمی در مصاحبه مشترک با وائل حلقی اول وزیر سوریه در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات عمده و خوب هیئتهای اقتصادی و سیاسی ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر مناقشات داخل سوریه متوقف و گفتگوهای ملی برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه آغاز شود.

وی با اشاره به دشمنان مشترک ایران و سوریه خاطرنشان کرد: ایران اتفاق تلخ انفجار در دانشگاه حلب را نیز به ملت و دولت سوریه تسلیت گفت و  نتیجه خشونت در سوریه را به ضرر همه اعلام کرد.

نخست وزیر سوریه نیز با تاکید بر اینکه ایران ایفاگر نقشی اساسی در جامعه بین الملل است از تلاشهای مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه با توجه به منافع ملت سوریه تقدیر کرد .

وائل حلقی همچنین توافقات مطلوب اقتصادی با طرف ایرانی را زمینه خوبی برای پشتیبانی از اقتصاد ملی سوریه برشمرد و گفت: دشمنان جنگ تمام‌عیاری علیه ملت سوریه به راه انداخته‌اند که حمایتهای کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران می تواند خنثی‌کننده توطئه‌های آنها در بخشهای مختلف باشد.

نخست وزیر سوریه با اشاره به حمایتهای ایران از بخشهای مختلف این کشور، امضای دو قرارداد اقتصادی امروز را نوعی حمایت اقتصادی از زیرساختهای برقی و بانکی سوریه برشمرد.

 تقدیر لاریجانی از روحیه مقاومت و ایستادگی مردم و مسئولان سوریه



رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار اول وزیر سوریه، از روحیه مقاومت و ایستادگی مردم و مسئولان این کشور در برابر انواع تهدیدها و فشارهای داخلی و خارجی تقدیر کرد.

به گزارش اداره خبرها مجلس شورای اسلامی؛ آقای لاریجانی گفت: سوریه در دو سال اخیر فشارهای گسترده‌ای متحمل شده و مقاومت مجموعه مردم و دولت این کشور در برابر توطئه‌های خارجی ستودنی است.

وی افزود: برخورداری سوریه از موقعیت حساس ژئوپلیتیک و قرار داشتن در محوریت مقاومت علیه صهیونیسم و توسعه طلبی قدرتهای زورگو، این شرایط دشوار را بر این کشور تحمیل کرده است که با پایداری مردم سوریه، باید در انتظار روزهای خوبی برای این کشور مقاوم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از محور و جبهه مقاومت ضداستکباری در منطقه اظهار داشت: بعضی کشورهای منطقه با تبعیت غیرمنطقی از سیاستهای دیکته شده استکباری در موضوع سوریه، دچار اشتباه محرز تاریخی شدند.

وی افزود: باید به مسئولان و مردم سوریه فرصت داد تا با اصلاحات سیاسی، ‌اجتماعی و اقتصادی، آینده روشنی برای نسلهای آینده این کشور رقم بزنند.

آقای لاریجانی همچنین با انتقاد از صدور تروریسم و خشونت به داخل سوریه گفت: با ترور و اسلحه نمی‌توان دموکراسی را به یک کشور آورد.

وائل حلقی اول وزیر سوریه هم در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین تحولات این کشور، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و برادر سوریه نام برد.

وی گفت: مردم و مسئولان سوریه امروز بیش از هر زمان دیگر به دوستی با کشور برادر جمهوری اسلامی ایران افتخار می کنند و قدردان حمایتهای این کشور در مواقع دشوار کنونی می باشند.

وائل حلقی با اشاره به توفیقات سوریه در مقابله با گروههای مختلف تروریستی وارداتی به این کشور افزود: ‌دولت، ارتش و ملت شجاع سوریه، تلاشها و اقدامات هماهنگی برای مقابله با تروریستهای خارجی و خارج راندن آنها از خاک خود انجام داده‌اند و مصمم می باشند تا بقایای آنها را نیز از سرزمین خود خارج سازند.

وی در ادامه گفت: سوریه سالهای مدیدی است که به عنوان محور مقاومت و ایستادگی متحمل فشارهای فراوانی شده است و این مرحله دشوار را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

وائل حلقی افزود: مبادرت گروههای تروریستی به ترور و بمب‌گذاری در داخل خاک سوریه حاکی از اوج استیصال فزاینده آنها در نیل به اهداف شومشان است.

نخست وزیر سوریه با انتقاد از بعضی کشورهای منطقه گفت: سوریه برای دموکراسی تحمیلی امریکا و بعضی کشورهای منطقه که بویی از دموکراسی نبرده‌اند ارزشی قائل نیست.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.