مناطق افسرده مغز شناسایی می‌شوند

۰۸اردیبهشت،

به گزارش مشرق به نقل از مهر، براساس تخمینهای صورت گرفته حدود ۲۰ میلیون آمریکایی بزرگسال با افسردگی زندگی می کنند. تاکنون پزشکان برای مقابله با افسردگی تقریبا تنها به دارو اتکا می کردند. داروهایی که گاهی شرایط را وخیم تر می کرد، در بعضی موارد بی اثر بود و گاهی هم تأثیرات منفی داشت.

اکنون پزشکان دستگاهی اختراع کرده اند که می تواند مناطق دقیق مغز را که تحت تأثیر افسردگی قرار گرفته شناسایی کند.

بونی اسمیت ۷۷ ساله قسمت اعظم عمر خود را با بیماری جدی افسردگی و اضطراب به سر برده است و از این پزشک به پزشک دیگر مراجعه کرده و مقادیر بسیاری داروی ضدافسردگی مصرف کرد اما هیچ گاه نه از تأثیرات داروها راضی بوده و نه عوارض جانبی وی را رها کردند.

وی گفت: گاهی ممکن است ماه ها و حتی سالها از این مریضی رهایی یابم اما بار دیگر به آرامی خود را وارد زندگیم می کند.

در همین حین اسمیت با ماریلین واش و دستگاه نوروستار تی ام اس (Neurostar TMS) رو به رو شد.

واش گفت: ما می توانیم نقشه مغز را با این دستگاه تعیین کنیم و می دانیم که کدام قسمت مغز تحت تأثیر افسردگی قرار گرفته است.

تی ام اس (TMS) سرواژه عبارت ” Transcranial Magnetic Stimulation” یا تحریک معناطیسی مغز از روی جمجمه است. این دستگاه روی سر بیمار قرار می گیرد و نوعی انقباض ناگهانی ایجاد می کند.

TMS یک روش غیر تهاجمی (Non Invasive) برای تحریک نورونهای مغزی است. جریان های ضعیف الکتریکی در اثر میدانهای مغناطیسی که به سرعت تغییر می کنند در مغز ایجاد شده و سبب تحریک سلولهای مغزی می گردد. با این روش فعالیت مغز می تواند با کمترین احساس درد و ناراحتی تحریک شده و عملکرد جریانها و ارتباطات داخل مغز بررسی شود. مزیت TMS امکان انجام آن در بیمار بدون انجام بیهوشی و دیدن همزمان اثرات تحریک است.

واش اظهار داشت که مطالعه روی مناطق مختلف مغزی نشان می دهد که علائم افسردگی در کدام منطقه مغزی ایجاد می گردد. پس از آن حلقه دور سر یک میدان مغناطیسی دارای ضربان ارسال می کند.

وقتی که این میدان مغناطیسی به بافت مرطوب مغز رسید به یک جریان بسیار کوچک تبدیل می گردد که تنها قسمتهایی از مغز را هدف می گیرد که تحت تأثیر افسردگی می باشند. به این معنا که هیچ عوارض جانبی بیمار را تهدید نمی کند و سایر قسمتهای مغز صدمه نمی ببیند و در نتیجه بیمار با خطر از دست دادن خاطرات رو به رو نیست.

براساس اظهارات واش، اکثر بیماران نیازمند ۲۰ تا ۳۰ جلسه نیم ساعته درمان می باشند.

گفته می گردد که درحال حاضر هزینه های درمان با این دستگاه تازه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار متغیر است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.