مناظره انتخاباتی آمریکا درباره خاورمیانه و اسرائیل

اوباما درخواست نتانیاهو برای تعیین خط قرمز برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رد کرد

جهان > آمریکای‌شمالی– گروه بین‌الملل:
حدود شش هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است و دو رقیب دمکرات و جمهوریخواه بر دامنه و شدت حملات خود به یکدیگر افزوده‌اند تا بتوانند نظر آن دسته از رأی‌دهندگان را که هنوز نامزد مورد علاقه خود را انتخاب نکرده‌اند، به نفع خود تغییر دهند.

در همین حال مصاحبه ضبط شده باراک اوباما و میت رامنی روز یکشنبه در برنامه ۶۰ دقیقه از شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش شد. در این مصاحبه، اوباما با لحنی کم‌سابقه درخواست نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای تعیین خط قرمز برای برنامه هسته‌ای ایران رد کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، در این دو مصاحبه جداگانه که حدود یک هفته پیش ضبط شده بود، دو طرف در دوجبهه داخلی با موضوع اقتصاد و در جبهه خارجی با موضوع خاورمیانه به مصاف هم رفتند.

بیشتر مصاحبه رامنی به بحث درباره مالیات پرداختی وی، خودداری او از بحث درباره جزئیات سیاست‌هایش و لغزش‌های فراوان در مبارزات انتخاباتی گذشت، درحالی‌که پرسش‌ها از اوباما بیشتر حول محور عملکرد اقتصادی وی بود که شامل بیکاری زیاد، رشد اقتصادی ضعیف، بن بست در سازوکار سیاسی در واشنگتن و کاهش اشتیاق نسبت به نامزدی مجدد وی بود.

در مصاحبه رامنی که اول پخش شد، وی از مالیات پرداختی خود که میزان آن ۱۴درصد بود، دفاع کرد و گفت که باید درآمد افرادی مانند وی شامل مالیات بسیار کمتری به نسبت یک خانواده متوسط آمریکایی شود، زیرا این راه درست برای تشویق رشد اقتصادی، تشویق مردم به سرمایه‌گذاری، راه انداختن شرکت و به‌کار گماشتن افراد است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رامنی تا به حال حدود ۱۹۱ کارت اعضای کالج الکترال آمریکا را در اختیار دارد. سهم اوباما از این کارت‌ها حدود ۳۲۲ عدد است. تکلیف حدود ۲۷۰رأی الکترال دیگر هنوز معلوم نیست و دو رقیب می‌کوشند این آرا را از آن خود کنند. همین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که هفت‌درصد هنوز کسی را انتخاب نکرده‌اند و ۱۰درصد دیگر هم به یک نامزد گرایش دارند اما هنوز تصمیم قاطعی نگرفته‌اند.

در مصاحبه اوباما، وی با حمله به طرفداری رامنی از کاهش مالیات ثروتمندان گفت که ما مالیات طبقه متوسط را کم کردیم تا مردم پول بیشتری برای خرج کردن داشته باشند. وی در سخنان کم سابقه‌ای، فشار نتانیاهو را برای تعیین خط قرمز در برنامه هسته‌ای ایران، سروصدا خواند و گفت که می‌کوشد آن را ناشنیده بگیرد. وی گفت که وقتی موضوع امنیت ملی آمریکا به میان می‌آید، هر فشاری که من احساس می‌کنم، صرفاً این است که کار درست را برای مردم آمریکا انجام دهم. اوباما با حمله به موضع رامنی درباره مسائل خاورمیانه گفت که اگر رامنی معتقد است ما باید جنگی دیگر را شروع کنیم، باید این را بگوید. رامنی پیش‌تر سیاست اوباما را درباره سوریه، سیاست فلج خوانده و خواستار اقدام‌های جدی‌تر مانند تسلیح شورشیان شده بود.

وی همچنین برخورد اوباما را با اعتراض‌های ضدآمریکایی اخیر شرم‌آور خوانده بود. پس از پخش مصاحبه اوباما، ستاد انتخاباتی رامنی با پخش یک آگهی و با اشاره به سخنان اوباما وی را متهم کرد که در قبال اسرائیل به‌عنوان یک متحد ارزشمند جدی نیست. پیش‌تر مقامات کاخ سفید اعلام کرده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند به‌علت عدم‌حضور همزمان با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در حاشیه سفرش برای اجلاس سازمان ملل، با وی دیدار کند.

بسیاری از تحلیلگران این اقدام را نشانه ناخشنودی اوباما از فشارهای نتانیاهو می‌دانند که به دخالت در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم شده است. در این حال، منابع خبری اعلام کردند که مایکل اورن سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن روز یکشنبه شتاب‌زده به بیت‌المقدس برگشت تا در دیدار با نتانیاهو، وی را در جریان دیدگاه‌های کاخ سفید در قبال درخواست‌های وی قرار دهد. تحلیلگران با تأمل به این سفر ۳۶ساعته می‌نگرند که ظاهراً برای هماهنگی بیشتر با نتانیاهو پیش از سفر وی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.