مناظره روحانی – جلیلی و عارف – حداد در میانه نقد برنامه های قالیباف

به گزارش نامه، در ادامه سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها انتخابات ریاست جمهوری به نقد سخنان محمدباقر قالیباف در حوزه سیاست خارجی و داخلی پرداختند.

محمد رضا عارف به عنوان نفر اول با اشاره به سخنان شهردار تهران در دو مناظره گذشته گفت: کی از مشکلات امروز ما بخشی نگری است و شما در قبل روی مدیریت بخشی خود تاکید کردید. اینکه فقط پروژه های عمرانی را دنبال کنیم و بخشی نگری کنیم، از دیگر مسائل استان غافل نمی شویم.

وی ادامه داد: در زمان شما قیمت زمین در تهران ۶ برابر شده آیا فروش تراکم در این افزایش قیمت سهیم نبوده؟ شما تراکم را برای انجام پروژه های عمرانی پیش فروش کردید. (قالیباف: همینجا تکذیب میکنم) سوال میکنم ریاست جمهوری مدیریت فرابخشی میخواهد توانایی خود را در این عرصه به اطلاع مردم برسانید.

محمد غرضی یه عنوان منقد بعدی سخنان قالیباف گفت: این ۱۶ ساله ای که در دولت بودیم این کلمه را یادگرفتیم که سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است. اینکه به کشوری بگوییم میخواهیم سیاستمان راعوض کنیم یا نامه بدهیم، هیچ کشوری به ما با تغییر اشخاص ذهن و رفتارش عوض نمی شود. تصور نکنید موفقیت یا عدم موفقیت سیاست خارجی به اشخاص مربوط بوده. به استعداد داخلی مربوط است.

وزیر سابق دولت سازندگی ادامه داد: اینگونه بگویم فرد عوض شده سیاست خارجیمان عوض شود هیچکس باور نمیکند. پیشنهادات شما آقای قالیباف عملی نیست. در سیاست داخلی آیا استعداد جمعی را در عقبه خود را دارید که مشکلات را حل کند؟ اگر هست، توضیح دهید.

محسن رضایی اعلام کرد که در مورد سخنان قالیباف نظری ندارد.

دکتر ولایتی به عنوان نفر چهارمبا بیان ویژگی‌های سیاست خارجی گفت:در حوزه سیاست خارجی مطالبی فرمودند اما یک نقاط دیگری هست که باید توجه شود. مهمترین مطلب تربیت نیروی کارامد است که احتیاج به تخصص دارد. من که در وزارت خارجه بودم دانشکده وزارت خارجه را تاسیس کردم که ۸۰۰ نفر کارشناس در امور بین الملل با حداقل آگاهی به دو زبان زنده دنیا تربیت کرده. آن روز که من رفتم ۹ سفیر داشتیم روزی که آمدم به ۱۳۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: به تدریج این دانشکده نیمه تعطیل شده است. و به اینجا رسید که امتحان ورودی گذاشتند و از لیسانس های علوم سیاسی و … آوردند  در حالی که از ابتدا که تاسیس  کردیم ورودشان با گزینش بود و از سال دوم و سوم در وزارت خارجه کارآموزی میدیدند و بعد از مدتی توانستیم دیپلماسی جمهوری اسلامی که از صفر شروع شده بود، به سطح خوبی برسانیم. عزمتان بر این است که دو مرتبه تربیت کارشناس زباندان آشنا به مسائل بین المللی را تربیت کنید؟

حسن روحانی به عنوان پنجمین نفر با ابراز تعجب از انتقاد قالیباف از دستگاه دیپلماسی کشور در سال‌های گذشته گفت: من تعجب کردم از بیان آقای قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است. چون استثنا هم نکردند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی در دولت سازندگی در شرایطی که ما بعد از جنگ بودیم همان سیاست خارجی بود که تکنولوژی و وام مورد نیاز را از خارج گرفت و تحول بزرگ در کشور ایجاد کرد و باقیمانده کشور از بعثی ها را گرفت و به کمک شورای عالی امنیت ملی توانستیم آزادگان را به کشور برگردانیم و صدام در سازمان ملل محکوم شود. در دوره ریاست خاتمی بود که کشور از بحران نجات یافت و در شرایطی که داستان ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد و ایران را متهم کردند و دو کشور منطقه مورد هجوم قرار گرفت و کشور در لیست بود ایران چگونه توانست با تدبیر و برنامه ریزی از این مسیر جدا شد.

دبیر سابق شورای امنیت ملی تصریح کرد: بالاترین بهره برداری را سیاست خارجی ما کرد. دشمن درافغانستان و عراق منکوب شد. ایران سالم باقی ماند. توانستیم به مردم افغانستان عراق کمک کنیم. سیاست خارجی ما در آن ۲ هشت سال بسیار موفق بود. البته نمیگویم در این هشت سال توفیقی نبوده است.

حداد عادل به عنوان ششمین منتقد با سکوت در مورد سخنان قالیباف به انتقاد از سخنان عارف پرداخت و گفت: یک توضیحی راجع به مساله عارف در بازار تهران و تبریز بگویم. نمیگویم عارف خلاف میگوید ولی حتما سلیقه فردی بوده است.(عارف: من همین را میگویم) ممکن است خودشان هم رئیس جمهور شوند این اتفاق بیفتد. همین الان که میامدم صداوسیما طرفداران عارف در خیابان ایستاده بودند عکسهای خاتمی و ایشان را در دست داشتند و هیچکس به ایشان کاری نداشت. این تلقی پیش نیاید که در کشورمان چنین وضعیتی است. فیلم خاتمی هم پخش شد در ضمن مستند برخی ها.

وی ادامه داد: این که افتاده شرایط کلی کشورمان نیست. آقای روحانی میگویند سیاست خارجی موفق بوده من هم میگویم در همه دولتها موفقیت هایی داشتیم و در هر دوره ای مشکلاتی بوده است. در مجلس ششم نمایندگان مجلس ششم مرتب در نطقهای قبل دستور میگفتند در دوره هاشمی کشور به بحران کشیده شده است. و گفتند خاتمی آمده کشور را از بحران نجات دهد. در همان دوران دادگاه میکونوس به وجود آمد که ریاست جمهوری را برای خروج از ایران محروم کردند. محور شرارت که بوش به ایران نسبت داد هم در دوران ریاست جمهوری خاتمی اتفاق افتاد. اینها باید گفته شود تا عده ای فکر نکنند کارنامه خودشان بیست بوده است و در دوره ای دیگر زمستان اتفاق افتاده است.

سعید جلیلی نیز در نقد سخنان قالیباف گفت: دو نکته را درباره فرمایشات قالیباف صحبت کنم. منطقه  گرایی و … الان موجود است اما مهم اجرای آن است. سیاست خارجی بر اساس منافع ارزشها و منافع کشور است سوالم این است که اگر کشوری اصول و منافعش در تقابل شما بود چگونه میخواهید با آن برخورد کنید. در گزارش شما به عنوان برنامه راهبردی جمله ای ذکر شده که با نگاه شما نمیخواهد. اینکه نباید تصویر برخورد ما چالش قدرت هژمون باشد در حالی که ما نگاه هژمون را قبول نداریم و این اصل سیاست خارجی ماست.

وی ادامه داد: ما در چالش با نظامی هستیم که امروز میخواهد به زور خود را حاکم کند. سیاست خارجی ایران یکی از رویکردهای بسیار مثبت نظام ما بوده است. دستگاه ها باید با این خود را منطق کنند. وزارت خارجه ما به دلیل برخی تدابیر ظرفیت بار بزرگ سیاست خارجی را الان ندارد و باید قویتر شود. نکته روحانی، این بحث باید همه را بررسی کرد. اشاراتی را آقای حداد داشتند.

دبیر امنیت ملی تصریح کرد: در زمانی که برخی دوستان شعار همراهی با نظم جهانی را دادند و از تقابل بیهوده جلوگیری کنیم پاسخش چی بود؟ در دوره هاشمی ۲ حکم جلب برایشان آمد و در دوره خاتمی به ما گفتند محور شرارت. هر دویش غلط بود. این شیوه آقایان غلط است. منافع ملی کشور دقیقا بعد از آن دوران حفظ شد. عده ای نگران بودند نکند به ما حمله شود اما آمریکا هم در افغانستان زمین گیر شد هم در عراق. (محاجه جلیلی و روحانی) درباره بحث عارف، اگر ما میخواهیم از سلایق جلوگیری کنیم راهش قانون است. اگر به صراحت از کسانی که بزرگترین بی قانونی را با افتخار یادکنیم، بزرگترین بی قانونی می شود.

وی گفت:در انتخابات ریاست جمهوری قانون و چارچوبی داریم، اگر بعد انتخابات عده ای فتنه کردند، حمایت از آنها و افتخار کردن به آنها خلاف قانون عمل کردن و سلیقه ای عمل کردن است. اگر شورای نگهبان انتخابات را تایید کرد عده ای حق ندارند جمهوریت مردم را وتو کنند. این قانون است.

نوشته مناظره روحانی – جلیلی و عارف – حداد در میانه نقد برنامه های قالیباف اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.