مناظره علمی از اقدامات امام صادق و زمینه ساز حرکت در صراط مستقیم است

ˈمحسن صمدانیانˈ روز چهارشنبه به مناسبت ۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حضرت جلسات مناظره و کرسی های آزاد اندیشی را برای معرفی حقیقت به حقیقت طلبان برگزار می کرد.

وی با بیان اینکه جلسات درس و مناظره امام صادق (ع) جاذبه های فراوانی داشت، افزود: مردم و عالمان آن زمان، این جلسات را راهی برای برون رفت از مشکلات فکری و باز کردن گره های علمی خود می دانستند.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۳۵هزار حدیث از امام صادق(ع) نقل شده و مورخین تعداد شاگردان ایشان را چهار هزار نفر برشمرده اند.

صمدانیان تصریح کرد: امروز نیز با تمسک به مسیر اهل بیت (ع) و قرآن باید زمینه برای مناظره و کرسی های آزاد اندیشی فراهم شود تا در سایه آن بتوان عقاید حقه اسلامی را به دیگران نشان داد.

وی همچنین به تربیت شاگردان متخصص در رشته های مختلف اسلامی اشاره کرد و افزود: همانگونه که امام صادق(ع) در رشته های مختلفی چون ادبیات، قرائت، فقه، کلام و سایر حوزه های اسلامی به تربیت شاگردان خود پرداختند، امروز نیز حوزه های علمیه باید به سمت تخصصی شدن حرکت کنند.

وی تاکید کرد: با فرهنگ سازی در این زمینه مردم بایستی سوالات خود را در زمینه های مختلف دینی از متخصصان همان رشته بپرسند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دوران زندگی امام صادق (ع) یکی از دوران های حساس تاریخ شیعه بوده است، گفت: امام ششم در چنین شرایطی نهضت فرهنگی و فکری را که در زمان امام باقر(ع) آغاز شده بود ادامه دادند و سعی کردند اسلام راستین را به مردم معرفی کنند.

وی اظهار داشت: امام صادق (ع) در همین راستا اقدام به تشکیل جلسات درس در مدینه نمود و این جلسات را به دو صورت عمومی و خصوصی تشکیل دادند.

دوران امامت امام صادق (ع) از سال ۱۰۴ تا ۱۴۸ هجری قمری بوده است.

ت/۷۱۳۴/۱۰۴۲/۵۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.