مناقشه استرداد ساختمان شیشه‌ای کشاورزی

ایران > دولت– اسدالله افلاکی:
هفته قبل و همزمان با برگزاری چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز، انجمن صنفی نشریات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور با تنظیم نامه‌ای که به امضای شمار قابل‌توجهی از تشکل‌ها و چهره‌های شاخص کشاورزی و منابع طبیعی کشور رسیده است از رئیس‌جمهور خواسته‌اند ساختمان اصلی وزارت جهادکشاورزی را به این وزارتخانه بازگرداند.

 آنها می‌گویند این مطالبه‌ای است که تحقق آن، «تدبیر و امید» را به کشاورزی کشور باز می‌گرداند.

ماجرا چیست؟

ماجرای واگذاری ساختمان کشاورزی زمانی قوت گرفت که خلیلیان ۱۵مرداد ۸۸پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی پا به این ساختمان گذاشت. وی ۱۰روز پس از نشستن بر مسند وزارت به‌صراحت اعلام کرد: «بنده به‌عنوان وزیر در راستای اصلاح الگوی مصرف قصد دارم این امر را از خود آغاز کنم و دفتری کوچک‌تر در ساختمانی دیگر از مجموعه وزارت کشاورزی انتخاب کنم. این حق وزیر است که محل کار خود را انتخاب کند». با همین نگاه بود که وی به‌رغم همه انتقادات کارشناسان به ساختمان قدیمی جهاد در خیابان طالقانی رفت و ساختمانی که نماد کشاورزی ایران بود را به‌حال خود رها کرد.

پیشینه ساختمان شیشه‌ای

عبدالعزیز فرمانفرماییان (متولد ۱۲۹۹) که دانش‌آموخته دانشگاه بوزار پاریس بود، اوایل دهه ۳۰ و پس از اتمام تحصیل به ایران برگشت. این طراح برجسته که بسیاری از بناهای زیبای کشور ازجمله استادیوم ورزشی آزادی، کاخ نیاوران و فرودگاه مهرآباد را طراحی کرده است، در سال۱۳۵۳ ساختمان شیشه‌ای کشاورزی را طراحی کرد. درپی آن، ساخت آن به ایتالیایی‌ها سپرده شد تا یکی از زیباترین بناهای پایتخت با ۶۰متر ارتفاع و ۲۰طبقه در بلوار الیزابت آن زمان شکل بگیرد؛ ساختمانی که به کاخ کشاورزی تبدیل شد و هیبت و شکوه آن توانست نام الیزابت ملکه انگلستان را از بلوار حذف و نام کشاورز را جایگزین آن کند.

این ساختمان که تا پیش از دولت اصلاحات، کاخ کشاورزی عنوان داشت با روی‌کارآمدن دولت اصلاحات و ادغام وزارت کشاورزی با وزارت جهاد سازندگی به وزارت جهادکشاورزی تغییر نام داد و همچنان مقر وزیر جهادکشاورزی باقی ماند. با روی‌کارآمدن دولت نهم اما اوضاع تغییر کرد. این تغییرات دامن ساختمان اصلی وزارت جهادکشاورزی را هم گرفت به‌طوری که اوایل سال ۹۰ و با موافقت و همراهی خلیلیان (وزیر وقت جهادکشاورزی) این ساختمان واگذار و در اواخر سال ۹۱ تخلیه شد تا یکی دیگر از اقدامات دور از انتظار دولت‌های نهم و دهم در تاریخ ثبت شود. اکنون دلسوزان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی کشور برآنند تا آب رفته را به جوی بازگردانند. آنها می‌گویند این ساختمان خانه، نماد و آبروی کشاورز و کشاورزی کشور است؛ بر این اساس باید خانه کشاورز به کشاورزان بازگردانده شود.بابک کلانی، دبیر انجمن صنفی نشریات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور که نامه استرداد ساختمان شیشه‌ای را پیگیری می‌کند در این باره گفت: واگذاری ساختمان اصلی وزارت جهادکشاورزی جفایی بزرگ در حق جامعه کشاورزی و منابع طبیعی کشور و اقدام دور از انتظاری بود که به حیثیت و اعتبار کشاورزی کشور لطمه زد؛ به همین سبب، انجمن، استرداد این ساختمان را در دستور کار قرار داد که با استقبال جامعه علمی و تشکل‌های مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی مواجه شد.

وی افزود: درحالی‌که در بخش کشاورزی شعار دستیابی به‌خودکفایی سرمی‌دهیم ناگهان می‌بینیم ساختمانی که نماد کشاورزی کشور است واگذار می‌شود و در نتیجه انسجام و مدیریت کلان کشاورزی قطعه‌قطعه می‌شود؛ به‌طوری که امروز حتی وزیر جهادکشاورزی هم نمی‌تواند به‌آسانی به معاونت‌های خود دسترسی داشته باشد. با چنین وصفی چگونه می‌توان به توسعه پایدار کشاورزی و امنیت غذایی که تضمین‌کننده توسعه و استقلال کشور است دست یافت؟ از این رو، بازگرداندن ساختمان کشاورزی که طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست شده نه‌تنها مطالبه خانواده بزرگ کشاورزی و منابع طبیعی کشور بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که امیدواریم با درایت دولت تدبیر و امید، محقق شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.