منتخب مردم اردستان در مجلس نهم: خودم، میرکاظمی و سالک گزینه های ریاست مجلس هستیم/ فراکسیون اصولگرایان مستقل شکل خواهد گرفت

سید صادق روحانی: منتخب مردم اردستان در مجلس نهم که استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز است از لابی‌ها برای ریاست مجلس انتقاد کرد و در معرفی چهره‌ای مناسب برای ریاست مجلس از خود، مسعود میرکاظمی و حجت الاسلام سالک نام برد. در ادامه گفت و گوی خبرآنلاین با دکتر احمد بخشایشی می آید:

آقای دکتر بخشایشی! مهمترین شاخص رییس مجلس آینده چیست؟
هر پدیده‌ای یک شاخصی دارد به عنوان مثال جهان اول شاخصی دارد و جهان سوم نیز شاخصی دارد. شاخص جهان اول این است که کند ولی قطعی تصمیم می‌گیرد.شاخص جهان سوم هم این است که تند و شتابان تصمیم‌ میگیرد و در اجرا موفق نیست. اما جهان اول به این علت که کند و قاطع تصمیم‌ می‌گیرد در اجرا هم موفق است. یک وزیر شاخص دارد، یک استاد دانشگاه شاخص دارد و مجلس هم شاخص دارد. شاخص مجلس هم رییس آن است.

به نظر شما رییس مجلس باید چه خصیصه‌ و ویژگی هایی داشته باشد؟
رییس مجلس بهتر است کسی باشد که در دوره‌های قبل از آن ریاست نکرده باشد. این آقایانی که هستند انسان‌های دانشمند و ولایی هستند ولی اگر آقای حداد رییس مجلس بشود در حقیقت مجلس هفتم تکرار شده است و شاخص هفتم و نهم یکی خواهد شد. اگر آقای لاریجانی هم رییس بشوند شاخص مجلس هشتم و نهم یکی خواهد بود. با توجه به اینکه ۱۷۰ نماینده مجلس مستقل هستند و نه جبهه پایداری از آن‌ها حمایت کرده است و نه جبهه متحد اصولگرایان، اگر فرد مستقلی رییس مجلس بشود به نفع مجلس خواهد بود. این موضوع در تعامل با دولت و در اقتدار مجلس تاثیر گذار خواهد بود. البته این دو شخصیت قابل تمجید هستند ولی من فکر می‌کنم که شاخص مجلس نهم باید متمایز از مجالس دیگر باشد. نکته دوم اینکه اکثر نمایندگانی که انتخاب شدند مستقل‌ها هستند. ما در ایران احزاب داریم ولی احزاب گل آفتابگردان هستند. شاید ۳۹۰ تا حزب داریم ولی احزابی نیستند که بیایند و پشت کار بایستند و مردم به حزب رای بدهند. ما در تهران دو جبهه داشتیم که من خودم به شخصه تفاوت بین جبهه پایداری و جبهه متحد را متوجه نشدم. این دو جبهه حول دو شخصیت شکل گرفته بود. بنابر این بهتر است برای اینکه این جبهه‌ها هم کمرنگ بشوند و فضای سیاسی کشور از این حالت احساسی در بیاید شخصی غیر از این دو نفر رییس بشود.

شما چهره دیگری را می‌شناسید که بتواند در این جایگاه قرار بگیرد؟
در هیاهو افراد شناخته نمی‌شوند. الآن هیاهویی که بین آقای لاریجانی و آقای حداد هست نمی‌گذارد چهره‌های دیگر شناخته شوند. الآن افراد خوبی هستند که چهره‌‌ای دانشمند و دانشگاهی هستند. از این آقایان با سواد‌تر هستند. آقای دکترمیرکاظمی هست، خود بنده هستم، آقای دکتر سالک اصفهانی هست. این ها افراد خوبی هستند. برخی حب مقام در ذهنشان می‌آید اما این حب مقام نیست، این بذری برای آینده است. البته در مجلس متاسفانه تشکیلاتی سطحی وجود دارد که رابطه گیری می‌کنند و سریع نمایندگان را متاثر می‌کنند. من فکر می‌کنم که اگر یک کاندیدای مستقل بیاید ولو اینکه رای کمی هم بیاورد ولی نشان بدهد که وجود دارد این به نفع مجلس خواهد بود. اما اگر آخر الامر ماجرا به آن دو نفر ختم بشود موضوع فرق خواهد کرد.

به نظر شما ماجرا به این دو نفر ختم خواهد شد؟
باید مجلس شکل بگیرد، افراد نقطه نظراتشان را بگویند و صحبتشان را بکنند. در مجلس نمایندگان شهرستان تاثیر گذارند. انتخابات تهران در حقیقت انتخابات نیست چرا که در تهران نمایندگان زحمتی نمی‌کشند. نمایندگان شهرستانی در حقیقت گوشت قربانی نظام هستند که مردم برای کوچکترین مشکلاتشان به آن‌ها مراجعه می‌کنند و علیرغم اینکه وظیفه آن‌ها این نیست آن‌ها باید پاسخگو باشند. نماینده‌ها در شهرستان‌ها با گوشت و پوستشان درد مردم را متوجه می‌شوند. اما تهرانی‌ها می‌خواهند بگویند ما نماینده‌تر هستیم و این‌هایی که برای این دو شخصیت دارند لابی می‌کنند در واقع می‌خواهند مجلس را بازیچه خودشان بگیرند تا نشان بدهند که از بقیه نماینده‌تر هستند. همه نماینده‌ها نماینده مردم هستند و همه هم اصولگرا و معتقد به نظام و معتقد به رهبری و معتقد به ولایت فقیه هستند. ترجیح من این است که نفر سومی رییس مجلس بشود. باید مجلس تشکیل بشود و جو مجلس را ببینیم بعد تصمیم بگیریم. نظر اکثر نماینده‌ها هم همین است. به نظر می‌رسد نه جبهه متحد و نه جبهه پایداری نتوانسته‌اند در این زمینه به نتیجه خاصی برسند.

به نظر شما فراکسیون‌های سیاسی مجلس آینده به چه شکل خواهد بود؟
قطعا در مجلس آینده فراکسیون مستقلین شکل خواهد گرفت. اکثریت مجلس اصولگرا‌ها هستند. فراکسیونی با عنوان اصولگرایان مستقل شکل خواهد گرفت. فراکسیون‌ها معمولا بر اساس اصناف شکل می‌گیرد و این خود نوعی سیاست است. مثلا پزشکان جمع می‌شوند و فراکسیون پزشکان را تشکیل می‌دهند ، یا دانشگاهیان جمع می‌شوند و فراکسیون خود را تشکیل می‌دهند. ورزشی‌ها فراکسیون ورزشی را تشکیل می‌دهند. اما لازمه سیاست “تقسیم بر دو ” است. من فکر می‌کنم بین اصولگراها یک تقسیم به وجود خواهد آمد که اصولگرا‌ها را به دو بخش اصولگرایان مستقل و اصولگرایان رادیکال تقسیم خواهد کرد. حالا بین این دو تا فراکسیون‌ها فرعی هم شکل خواهند گرفت و فراکسیون‌ها فرعی در موارد مختلف بین این دو تعامل خواهند کرد.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.