منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای تازه از سوی آمریکا هستیم

فروردین ۱۴۰۳

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: تنها برای مذاکره با ایران صرف بیان مواضع خوشایند ملاک نیست؛ ما منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای تازه هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “سید عباس عراقچی” سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری این هفته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات وزیر خارجه پیشین انگلیس مبنی بر قصد سفر به تهران گفت: تاکنون هیچ درخواست رسمی در این زمینه صورت نگرفته است، اما اظهاراتی مطرح شده و گویای این مهم بوده که “استراو” و هر شخص دیگری که بتواند به ایران سفر کند کشورمان از این مسئله خرسند خواهد بود.

وی ادامه داد: روابط ما با اتحادیه اروپا در راستای سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در رفع تنش‌هاست، اما اینکه وی جهت گسترش روابط اظهار علاقه‌مندی کرده ابتدا باید از لندن این اقدامات آغاز شود، چرا که قطع روابط از جانب انگلیس بوده و قطعاً اگر اقدامی قرار است صورت گیرد باید از طرف آن‌ها انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دربارهٔ سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق اظهار داشت: «بیش از یک سال است که دعوت‌نامه‌ای از سوی طالبانی دریافت شده که این سفر به سبب بیماری وی به تأخیر افتاده است و با توجه به این مسئله، تأخیر در این سفر ادامه یافت، اما ایده‌های پیشنهادی بر این است که در هر صورت پیش از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این سفر انجام شود.».

عراقچی افزود: این سفر اکنون به میزبانی معاون رئیس جمهوری عراق بوده که احتمالاً در آخر این هفته صورت گیرد و در راستای بهبود روابط دوجانبه ۲ کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد چراغ سبزهایی از سوی رئیس جمهور آمریکا و دولت انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با ایران گفت: ایران همواره آماده مذاکره با همه کشورها غیر از استثناهای موجود بوده است.

وی ادامه داد: اینکه بسیاری کشورها به صورت رسمی و غیر رسمی برای انجام مذاکره با ایران اظهار تمایل کرده‌اند امر مطلوبی است، اما در رابطه با آمریکا مسئله از چراغ سبز نشان دادن قبل است و ما منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای تازه از سوی این کشور هستیم.

وی ادامه داد: صرف بیان مواضع خوشایند ملاک نیست؛ آنچه ملاک است تغییر نگاه و رویکردهای آن‌ها در تعاملات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال ممتاز نیوز، مبنی بر آخرین اقدامات وزارت خارجه در خصوص تحولات مصر گفت: “علی اکبر صالحی” رایزنی‌هایی مستقیمی با سرپرست وزارت خارجه مصر داشته و بعد از تحولات اخیر این رایزنی‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه کشورمان ضمن گفتگوی تلفنی با البرادعی، با بازیگران منطقه‌ای برای دریافت ابتکارات تازه گفتگوهایی داشته است.

عراقچی تصریح کرد: البته اختلاف نظرهایی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: گفتگوی تلفنی نیز با وزیر خارجه امارات صورت گرفته و ما به رایزنی‌های خود با همه کشورها در مورد مسئله سوریه ادامه خواهیم داد و امیدواریم موضوع مصر با حفظ وحدت و انسجام ملی به سرانجام رسد و خواسته‌های مشروع مردم تحقق یابد.

این خبر در حال تکمیل است…


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.