منتقدان چه نظری دربارهٔ «هابیت» پیتر جکسون دارند؟

۲۲م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، «هابیت: یک سفر غیرمنتظره» اولین قسمت از سه‌گانه‌ای است که جکسون براساس رمان «هابیت» نوشته جی‌آرآر تالکین ساخته است. او پیشتر سه‌گانه بسیار موفق «ارباب حلقه‌ها» را براساس رمان‌های همین نویسنده ساخته بود.

 

رابی کالین، منتقد تلگراف دو ستاره به این فیلم تقریبا سه ساعته داده و نوشته: «فیلم پر است از چیزهای عجیب و غریب افراطی که سبب می‌شود اصلا حس دیدن فیلمی تالکینی به شما دست ندهد، انگار کسی در اینترنت متنی نوشته و از کتاب کلی تعریف کرده باشد.»

 

«این شاخ و برگ‌های اضافی لازم بوده است چون جکسون وکمپانی برادران وارنر می‌خواستند از داستان به نسبت کوتاه تالکین سه فیلم بسیار بلند خارج بکشند، و تا آنجا که می‌شود با کمترین میزان هنرمندی و سرگرم کردن گیشه‌ها را بدوشند.»

 

پیتر برادشاو نیز به فیلم سه ستاره از پنج ستاره داده و گفته زمان طولانی فیلم، بینندگان را به چالش می‌کشد. «قرار است داستان روان و کوتاه تالکین به سه‌گانه‌ای برای فتح گیشه‌ها بدل شود، و مدت زمانی مثل سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» را دربربگیرد. جکسون این کار را با پیش‌زمینه سازی برای شخصیت‌ها و دقیق شدن در جزئیات انجام داده است، کارش شبیه کسی است که با نرم افزار گوگل اِرث، روی نقشه کره زمین مدام زوم کند.»

 

برادشاو نماهای خارجی فیلم را که در نیوزلند فیلمبرداری شده تحسین کرده و گفته حس مستندواری به این حکایت خیالی می‌دهد اما نماهای داخلی همگی تکراری می باشند.

 

این در حالی است که کیت موئیر، منتقد تایمز به فیلم چهار ستاره داده و گفته اینکه جکسون تصمیم گرفته فیلم را ۴۸ فریم بر ثانیه و به شکل سه‌بعدی بگیرد، نه بطور معمولی ۲۴ فریم بر ثانیه به فیلم شفافیت و تصویری جذاب داده است.

 

جفری مکناب، منتقد ایندیپندنت نیز به فیلم سه ستاره از چهار ستاره داده و گفته قسمت اول فیلم به این می‌ماند که سوار یک سورتمه شده باشید و با هیجان بسیار در حال حرکت باشید.

 

«هرچند با وجود تمام دادوفریادها اتفاق خاصی در قسمت اول نمی‌افتد اما سکانس‌های اکشن و طراحی صحنه خیره‌کننده فیلم ستودنی می باشند. صحنه تعقیب و گریز با حضور جادوگری با بازی سیلوستر مکوی که سوار بر سورتمه‌ای از خرگوش‌های غول‌آساست تکانی به فیلم می‌دهد.»

 

اغلب منتقدان از بازی مارتین فریمن (دکتر واتسن سریال «شرلوک») در نقش بیلبو باگینز تعریف کرده‌اند. برادشاو نوشته «او دقیقا برای این نقش مناسب بوده، او با درک و جذابیت بسیار بالایی این نقش را بازی می‌کند.»

 

منتقد امپایر آنلاین نیز به فیلم چهار ستاره داده و از انتخاب فریمن و بازی او به شدت تمجید کرده است.

 

بازیگر دیگری که بسیار از او تعریف شده، اندی سرکیس در نقش گولوم بوده که در «اراباب حلقه‌ها» نیز در همین نقش حضور چشمگیری داشت. به نقل از منتقد تلگراف، سرکیس کل فیلم را از آن خود کرده است.

 

کریس توکی، منتقد دیلی میل اما معتقد است جکسون موفق نشده موفقیت «ارباب حلقه‌ها» را تکرار کند. «اگر انتظار دارید شاهکار دیگری ببینید، بهتر است انتظارات خود را پایین بیاورید. فیلم بسیار طولانی و بی‌رمق است.»

 

«با این حال فیلم خالی از صحنه‌های بامزه، اکشن جذاب، بازی‌های خوب و کارگردانی خلاقانه نیست. فیلم لحظات خاصی دارد که بیننده را منتظر دو قسمت دیگر می‌سازد.»

 

«هابیت: یک سفر غیرمنتظره» اولین فیلم سه‌گانه «هابیت» از ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) به صورت دوبعدی، سه‌بعدی و آیمکس روی پرده سینماها می‌رود.

 

داستان سه‌گانه تازه جکسون در «سرزمین میانی» ۶۰ سال پیش از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» روی می‌دهد. بیلبو که یک هابیت است، برای پیدا کردن گنجینه دورف‌ها اجیر می‌شود، گنجینه‌ای که اکنون در اختیار یک اژدها به نام اسموگ است. او در طول راه حلقه را که در دست گولوم است، پیدا می‌کند.

 

بی‌بی‌سی / ۱۱ دسامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.