منشور اخلاقی صندوق توسعه ملی ایران تصویب شد

۱۱اردیبهشت،

منشور اخلاقی صندوق توسعه ملی ایران تصویب شد | چاپ |
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۲:۴۶

بینا- دبیر هیأت عامل صندوق توسعه ملی از تصویب منشور اخلاقی صندوق توسعه ملی ایران خبر داد.
به گزارش بینا، ابوالفضل نجارزاده با اعلام این خبر، از تأکید بر شفافیت فعالیت‌های صندوق، توجه به رعایت محیط زیست، بهداشت و سلامت عمومی در سرمایه‌گذاری‌های صندوق، ارائه گزارش فصلی و سالانه به عموم، رعایت قواعد بین‌المللی در فعالیت‌های صندوق و عدم بهره‌گیری از رانت‌های اطلاعاتی و دیگر رانت‌های غیرمجاز برای رقابت اقتصادی، به عنوان بعضی رئوس مورد توجه در این منشور نام برد.
نجارزاده، محورهای یازده گانه منشور اخلاقی صندوق توسعه ملی ایران را به شرح ذیل اعلام کرد:
۱) فعالیت صندوق توسعه ملی در چارچوب ساختار مدیریتی و حقوقی مدون، مشخص و روشن منطبق بر اساسنامه صورت می‌پذیرد و اهدف سیاسی را تعقیب نمی‌کند.
۲) سیاست سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی «با هدف بازده مناسب سرمایه‌گذاری»، «میزان تحمل ریسک میانه» و «استراتژی تنوع‌سازی سرمایه‌گذاری» بوده و نهایتاً بر پایه اصول مستحکم مدیریت بهینه پرتفولیو است.
۳) صندوق توسعه ملی به شکل شفاف و روشن در بازارهای داخلی و خارجی منطبق بر قوانین ملی و بین‌المللی فعالیت خواهد نمود.
۴) دارایی‌های صندوق ثروتی بین نسلی است و در قالب سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای با درنظر گرفتن سهم نسل حاضر، با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده با توجه به محیط زیست در راستای توسعه پایدار (که امری بین نسلی است) صورت می‌گیرد.
۵) استراتژی‌ها، سیاست‌ها، قوانین، فرایندها، میزان درآمدها و نیز عملیات تأمین وجوه، برداشت وجوه و هزینه‌کرد شفاف و روشن بوده و به عموم اعلام می‌شود. داده‌های آماری عملکرد صندوق در فواصل فصلی و نیز در گزارش سالیانه به عموم اعلام می‌گردد.
۶) انجام معاملات با اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای عملیات صندوق توسعه ملی، بر اساس مبانی اقتصادی، به شکل شفاف بوده و از فرایندها و قوانین روشن و مدون پیروی می‌کنند.
۷) فعالیت‌های صندوق توسعه ملی در کشورهای میزبان از کلیه مقررات و الزامات افشاء کشورهایی که عملیات در آن صورت می‌گیرد دنباله‌روی خواهد کرد. هدف اصلی صندوق توسعه ملی ایران در کشورهای میزبان صرفاً اقتصادی است و هیچ هدف سیاسی را دنبال نمی‌کند.
۸) صندوق توسعه ملی در فعالیت‌هایی که  حقوق اساسی، حمایت از محیط زیست، زندگی بشری، بهداشت و سلامت عمومی  را تهدید می‌نماید، سرمایه‌گذاری نمی‌کند‌.
۹) تمامی سرمایه‌گذاران داخلی  و خارجی که در داخل ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند در صورت رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌های صندوق از حقوق برابر برخوردار می باشند. اقتصادی بودن طرح‌ها و در چارچوب بودن آن با اولویت‌های پیشنهادی صندوق توسعه ملی، معیار سنجش خواهد بود.
۱۰) رعایت قواعد بین‌المللی در همه فعالیت‌های صندوق توسعه ملی و عدم  فساد مالی و پول‌شویی و دیگر فعالیت‌های غیرشفاف اقتصادی، اجباری است.
۱۱) صندوق توسعه ملی در هیچ شرایطی از رانت‌های غیرمجاز از جمله رانت اطلاعاتی برای رقابت اقتصادی استفاده نمی‌نماید.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.