منفعت تولیدکننده و مصرف‌کننده در گروی اجرای طرح انتزاع

۰۵م آذر ،

111-178.jpg

با توجه به اینکه ماهیت بخش کشاورزی و محصولات تولیدی آن با بخش تجارت بسیار متفاوت است طبیعتا وزارت تجارت نمی‌تواند وظایف بازرگانی و بازار محصولات کشاورزی را به خوبی اداره کند لذا با تصویب طرح انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از تجارت بازار محصولات کشاورزی بهتر می‌شود که مصرف‌کننده و تولیدکننده از آن منتفع خواهد شد.

محمود دانشور کاخکی – کارشناس کشاورزی – در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: یکی از تفاوت‌های ماهیتی کشاورزی با دو بخش صنعت و خدمات، ماهیت نهاده‌های تولید و محصولات کشاورزی است لذا نهاده‌ها یا عوامل تولید همچون زمین کشاورزی از ماهیت کمیابی برخوردار می باشند.

وی تفاوت دیگر بخش کشاورزی با صنعت را ماهیت محصولات تولیدی بیان و اظهار کرد: محصولات کشاورزی فسادپذیربوده که فسادپذیری ضایعات را افزایش می‌دهد. همچنین تولید در بخش کشاورزی با ریسک‌ بالایی همراه است و نوسان قیمت آن نیز بسیار است.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: نمی‌توانیم تولید و توزیع محصولات کشاورزی را که با وظایف وزارتخانه‌ی غیرمشابه دیگر در یک ردیف قرار دهیم. بنابراین برای رسیدن به هدف کلان اقتصادی که امنیت غذایی است باید فرآیند تولید تا مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی را تحت نظر یک مدیریت واحد قرار گیرد.

دانشور کاخکی افزود: اگر زنجیره تولید تا مصرف در یک نهاد متمرکز نباشد اختلال در عرضه محصول تولید شده در بازار به وجود می‌آید.

این استاد دانشگاه با اشاره به بعضی مشکلات کشاورزان همچون خشکسالی، سرما، نهاده‌های گران و دغدغه فروش افزود: کشاورز همیشه دغدغه بازار محصولات خود را دارند و با توجه به این امر که پایین بودن سودآوری هم به آن مضاعف شده است، انگیزه‌ی تولید در این بخش کم شده است.

دانشورکاخکی اظهار کرد: در کشور۳۰ میلیون هکتار اراضی قابل کشت داریم که اکنون حدود ۱۸ میلیون هکتار از آن استفاده می‌شود که درصورت استفاده بهینه از این سطح می‌توانیم غذای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر را تامین کنیم.

وی گفت: باید طرح امکان‌سنجی را به دانشگاه‌های کشور که رسالت آموزش و پژوهش را برعهده دارند واگذار کنیم. دانشگاه‌ها باید مطالعه این طرح را به شکل منطقه‌ای صورت دهند و پتانسیل‌های هر منطقه از لحاظ تولید، چگونگی عرضه محصولات به بازار، بازارهای هدف برای محصولات را طراحی و تدوین کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن مخالفت با حذف واسطه‌ها اظهار کرد: وجود واسطه در اقتصاد ضروریست اما در بخش کشاورزی تعداد این حلقه از زنجیره افزایش یافته و واسطه‌های غیرضروری ورود یافته‌اند که سود اعظم از عرضه محصولات کشاورزی را می‌برند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.