مننژیت را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

150-6.jpg

یک متخصص بیماری‌های عفونی، مننژیت را یکی از بیماری‌های التهابی پرده‌های مغزی عنوان نمود و افزود: این بیماری حاوی یک طیف گسترده است که در یک سر آن بهبودی کامل در صورت درمان سریع بیمار و در طرف دیگر این طیف مرگ فرد بیمار قرار دارد.

دکتر حمید عمادی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح نمود: مننژیت در نهایت التهاب و عفونت پرده‌های مغزی که سرتاسر مغز و نخاع را احاطه نموده‌اند، رخ می‌دهد. این بیماری با علایمی چون سردرد، تب، حالت تهوع و استفراغ و سفتی عضلات گردن همراه است، به طوری که گردن به سمت جلو یا عقب خم نمی‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا میکروب‌های موجود در حلق که ممکن است به جدار مخاطی دهان هجوم برده و سبب التهاب پرده‌های مغزی شوند از منابع تولید مننژیت می باشند.

وی هم چنین شایع‌ترین عوامل ایجاد نماینده این بیماری را پنوموکوک، مننگوکوک و آنفلوانزا عنوان نمود و در ادامه افزود: احتمال ابتلا به مننژیت در هر سنی وجود دارد اما بروز این بیماری در کودکان و اشخاص با سن بالای ۵۰ سال شایع‌تر است.

دکتر عمادی با تاکید بر شباهت بعضی علایم میان مننژیت و سرماخوردگی هم چون تب و بی‌حالی اظهار نمود: برای پیشگیری از اشتباه در تشخیص این بیماری از سرماخوردگی، توجه به مدت وقت بروز علایم و شدت سردرد بیمار ضروری است. چنانچه کاهش هوشیاری و تشنج حاصل از ابتلا به مننژیت فرصت کمی را برای تشخیص این بیماری ایجاد کند فرد حداکثر تا ۲ روز پس از آغاز علایم باید به پزشک مراجعه کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به انواع مننژیت گفت: برای درمان مننژیت حاصل از باکتری‌ها، از آنتی بیوتیک‌های تزریقی با دوره درمان ۲ تا ۳ هفته استفاده می‌شود. همچنین مننژیت ویروسی با استراحت و خوردن مایعات بهبود می‌یابد.

دکتر عمادی افزود: مننژیت یک بیماری با طیف گسترده‌ای از وضعیت‌ها است که در یک سر آن بهبودی کامل و در طرف دیگر این طیف مرگ بیمار قرار دارد. چنانچه رسیدگی به وضعیت بیمار مبتلا به مننژیت سریع آغاز شود فرد به طور کامل درمان می‌شود در غیراین صورت بروز عفونت شدید و کشنده منجر به مرگ وی خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به انتقال مننژیت از طریق راه‌های تنفسی و ترشحات تنفسی فرد بیمار به دیگران، تنها راه پیشگیری در برابر میکروارگانیسم‌های شایع مسبب مننژیت را تزریق واکسن مننگوکوک به اشخاص دانست.

وی در پایان خاطرنشان نمود: تزریق این واکسن در مکان‌هایی که جمعیت اشخاص بسیار است به خصوص برای حجاج و سربازان ضروری است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.