مهدی(عج) گفتنِ ما مانند حسین(ع) گفتنِ کوفیان نشود

یک کارشناس اخلاق و خطیب دینی در مورد اینکه چگونه می‌توانیم با الگوگیری از صلح امام حسن(ع) و قیام عاشورا مقدمه ظهور را در زمانه خود فراهم کنیم، گفت: قیام عاشورا یک تلنگر به جامعه امروز است. کل ماجرای نهضت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) یک تلنگر به کل شیعیان است و این محصور به این دو امام نیست بلکه در زمان تمام امامان نیز این نهضت ادامه داشته و رفتار آنها تلنگری برای امروز ما به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در دوران‌ تمام ائمه، با وقایعی که اتفاق افتاده باید گفت امام همان امام است و در دوران‌ مختلف تنها عملکردهای متفاوتی را از سوی ائمه شاهد هستیم. زمان امام حسن(ع)، صلح، زمان امام حسین(ع) قیام و حتی زمانی همچون امام سجاد(ع) هم ابزار دعا و مناجات مردم را با معارف الهی آشنا می‌کرد، ولی آنچه مهم بود این است که هرکدام از اهل ‌بیت(ع) با عملکردشان یک تلنگر به ما می‌زنند.

وی افزود: هر برهه‌ای امام عصر خود را داشته و امروز هم امام زمانه ما حجت‌بن‌الحسن(ع) است. چیزی عوض نشده و تنها سبک زندگی امروز مردم یا ظاهر آنها تغییر کرده است.

مبادا دعوت ما از امام عصر(عج) همانند دعوت کوفیان از امام حسین(ع) شود

این خطیب دینی ابراز کرد: زمان امام حسین(ع) خیلی‌ها به دنبال قدرت، شهرت و شهوت بودند و ماجرای قیام امام حسین(ع) و ظلمی که به خصوص به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) شد ماجرای امروز زمانه ما هم هست و نکند که «مهدی بیا مهدی بیا» گفتن ما همانند «حسین بیا حسین بیا» گفتن کوفیان شود. در شهادت اینکه کوفیان اباعبدالله(ع) را دوست داشتند همین بس که امام سجاد(ع) می‌فرمایند «بسیاری از مردم کوفه در سپاه عمر بن سعد برای پدر من دعا می‌کردند و اینها در قنوت نماز خود از خداوند می‌خواستند خداوند پدر مرا یاری و پیروز کند. به گفته امام سجاد(ع) این افراد در مبارزه با امام هیچ کاری نکردند و نه شمشیر و نه نیزه زدند، فقط جنگ را تماشا می‌کردند و سیاهی لشگر عمر بن سعد بودند اما آنها هم جزء قاتلان پدر من هستند.

شجاعی ادامه داد: مردم کوفه امام حسین(ع) را دوست داشتند. شمری که روی سینه اباعبدالله(ع) نشست امام را می‌شناخت و عمر بن سعد که مقابل امام ایستاد هم‌بازی دوران کودکی امام بود. این تصاویری که تلویزیون به عنوان انسان‌های رذل از این افراد نشان می‌دهد باعث می‌شود مردم فکر کنند این افراد بی‌دین بودند در حالی که خود شمر حافظ قرآن بود. بسیاری از این افراد جزء علمای دین بودند اما چیزی که باعث می‌شود جلو امام زمان خود بایستند دوست داشتن دنیا است.

او اظهار کرد: محبت دنیا همیشه بوده و هست و این محبت به دنیا همیشه خواهد بود. در زمان امام حسین(ع) هم امام را شهید کردند چون می‌خواستند دنیای خود را آباد کنند. از یزید تا کوچک‌ترین افراد فقط برای دنیا امام را  شهید کردند. پس امروزه هم نباید مهدی(عج) گفتن ما همانند حسین(ع) گفتن کوفیان شود.

این کارشناس اخلاق بیان کرد: از کجا می‌توان فهمید این شعار امروز ما مثل آن زمان نیست. در آن زمان امام حسین(ع) را فراخواندند و گفتند همه چیز مهیا است و ما تنها منتظر امام خود هستیم. امروز هم ما دائما شعار می‌دهیم امام عصر(عج) همه چیز مهیا است و ما منتظر شما هستیم. اما باید دید این حرف شعار است یا به آن باور داریم. اصلا علت غیبت این است که مردم به خودشان بیایند. در زمان‌های مختلف در زمان حضور اهل ‌بیت(ع) مردم خیلی شعار می‌دادند و با همین شعارها ائمه را شهید کردند. خداوند هم امام زمان(عج) را در مقابل چشمان ما غایب کرده است تا به مردم بفهماند این گوهر گرانبها را به کسی می‌دهد که او را برای خودش و نه دنیا بخواهد.

شجاعی افزود: ما امام زمان(عج) را برای دنیای خود و نه برای خود امام می‌خواهیم. آنچه امروز باید به آن توجه کنیم این است که باید حجت بن الحسن(عج) را برای خودش بخواهیم و درست است که با حضور امام عصر(عج) دنیای ما هم متحول خواهد شد اما ایشان زمانی می‌آید که ما شیعیان وقتی امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام زمان(عج) را صدا می‌زنیم به دل خودمان رجوع کنیم و ببینیم چقدر در دل‌مان محبت به دنیا وجود دارد. اگر محبت دنیا در دل داریم این امام عصر(عج) صدا زدن همانند همان دعوتی است که کوفیان از امام حسین(ع) کردند.

او تاکید کرد: امام عصر(عج) وقتی ظهور کند ابتدا بر روی محبت دنیا دست می‌گذارد و در این خصوص امام حسین(ع) می‌فرمایند «کذاب است کسی که محبت اهل‌بیت(ع) را فریاد بزند اما دنیای خود را هم دوست داشته باشد». برای رسیدن به امام معصوم باید قید دنیا را زد؛ همانند وهب مسیحی، زهیر و خیلی از یاران امام حسین(ع) که از تمام دنیای خود گذشتند و امام را یاری کردند.

این خطیب دینی در پایان سخن گفت: در این زمان هم شهدای ما نمونه عینی همین افرادی هستند که از دنیا گذشتند. این شهدا واقعا نگاه‌شان به دنیا نبود. تا همین چند وقت پیش بسیار تبلیغات می‌کردند که شهدای مدافعان حرم در ازای رفتن خود پول، ماشین، خانه یا ویلا می‌گیرند اما شهدا لبخند امام حسین(ع) و امام عصر(عج) را گرفتند و رفتند و کسی که عاشق واقعی امام حسین(ع) و امام عصر(عج) باشد تمام دنیا را هم به پایش بریزید توجهی نمی‌کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.