مهران مدیری از پایان همیشگی قهوه تلخ خبر داد

به گزارش آخرین، مهران مدیری که مدت‌ها بود از او گفت و گویی منتشر نشده بود در قسمت‌های اولیه قهوه تلخ با مردم درباره این سریال دقایقی صحبت می‌کرد اما این روند هم ادامه نیافت و مدیری ترجیح داد درباره همه مسایل و حواشی این سریال سکوت کند. تا اینکه در گفت و گویی کوتاه که در برنامه رادیو تابستانه با منصور ضابطیان درباره تکیه کلام‌های سریالش داشت به آخرین وضعیت قهوه تلخ هم اشاره کرد. این گفت و گو را که توسط “کافه سینما” مستقیما از این برنامه پیاده شده، در ادامه بخوانید:

آقای مدیری خودتان آماری دارید که چندتا واژه و چند عبارت و تکیه‌کلام را وارد فرهنگ عامه مردم کردید؟

نه واقعا هیچ وقت جدی به این موضوع نگاه نکردم.


اینها حاصل کار شماست یا حاصل کار نویسنده‌های برنامه‌های شما؟

خب بعضی از اینها کار نویسنده‌ها بوده و بعضی را خود ما یا من یا یک بازیگر دیگری این را به زبان آورده و ادامه‌اش داده و این تبدیل شده به یک جور تکرار.

خیلی‌ها وقتی شما یک مجموعه‌ای را روی آنتن می‌برید به شما ایراد می‌گیرند که چرا شما این واژه‌ها را به کار می‌برید. آیا هیچ وقت فشار روی شما در حدی بوده که صرف نظر بکنید از بکار بردن یک عبارت یا تکیه کلام؟

نه در مورد عبارت یا واژه خاصی این اتفاق نیفتاده. شامل چیزهای دیگری می‌شده اما این موضوع خاص نه یادم نمی‌آید.

از بین همه واژه‌هایی که شما در این سال‌ها به کار بردید کدامش بیشتر بین مردم جا باز کرد؟

من فکر می‌کنم این واژه پاچه‌خواری جایگزین شد و ماند. یعنی من الآن هم که می‌بینم مردم با هم حرف می‌زنند این را زیاد می‌شنوم و خیلی زیاد استفاده می‌شود. و یادمه که این اختراع پیمان قاسمخانی بود. و اولین بار این کلمه را پیمان در متنش نوشت و در اختیار بچه‌ها قرار داد و استفاده شد.

چرا در خیلی مجموعه‌های تلویزیونی واژه‌هایی به صورت تکیه‌کلام به صورت عامدانه استفاده می‌شود و گل نمی‌کند و بین مردم نمی‌رود و چرا در کارهایی که شما می‌سازید این اتفاق می‌افتد و این واژه‌ها بین مردم معروف و جاری می‌شود؟

فکر کنم یکی از دلایلش در مورد دیگران این هست که عامدانه است. یعنی وقتی که شما اصرار داشته باشید، آخر خیلی از آدم‌ها دیدند در برنامه‌های ما این اتفاق می‌افتد شروع کردند به طراحی این موضوع. یعنی نشستند کلمه ساختند و استفاده کردند و این چون به قول شما عمدی بوده نگرفته. یعنی به نظرم خود به خود باید این اتفاق بیفتد. یعنی برود تو دل کار و مردم هم اینجوری ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

در مورد کار شما آقای مدیری همانطور که خودتان گفتید گاهی عامدانه بوده. مثلا واژه پاچه‌خواری که پیمان قاسمخانی طراحی کرده بهش فکر شده بوده…

نه این خیلی طراحی پشتش نیست. یعنی از قبل فکر کنیم که یک سری واژه‌هایی بسازیم که این ها جا بیفتند. هرگز همچین کاری نکردیم. توی متن‌ها نوشته شده و پیمان این کلمه را نوشته بود.  هیچ قصدی در کار نبود و این اصطلاحات کم کم جا افتاده. این جزو دیالوگ‌هایی بوده که پیمان نوشته. در واقع اگر بخواهیم واژه‌هایی را درست کنیم که قصدمان این باشد که حتما رواج پیدا کند چون عمد پشتشه این اتفاق نمی‌افتد.

و شما یک زبانی را یواش یواش با مجموعه شب‌های برره داشتید جاری می‌کردید در جامعه از آن زبان بگویید. آن زبان برره‌ای فکر و اختراع کی بود؟

آن زبان اول در پاورچین بیشتر توسط پیمان و محراب  قاسمخانی شکل گرفت. البته بچه‌های دیگر نویسنده مثل ژوله مثل سروش صحت. یکی دوبار اتفاقی ما مجبور بودیم یک جور دیگری حرف بزنیم و این یک جور دیگر شد این شکلی و بعد این را بچه‌های نویسنده و ما با هم هم ادامه‌اش دادیم. نشستیم آن را نوشتیم چون بازیگرها باید اجرایش می‌کردند و واقعا داشت تبدیل می‌شد به یک زبان.

مهران مدیری را کی دوباره در تلویزیون باید ببینیم‌؟

من خیلی دلم می‌خواهد هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و امیدوارم در سال جدید یعنی سالی که پیش رو داریم. اواسط یا اواخر سال بتوانم کاری را برای تلویزیون انجام بدهم.

این مجموعه‌ای که می‌سازید برای شبکه نمایش خانگی تا کی ادامه دارد؟

قهوه تلخ معلوم نیست اصلا. تا مجموعه ۳۴ بیرون آمده وبقیه‌اش را اصلا خبر ندارم که چه اتفاقی می‌افتد.

قصد خودتان چیست؟ یعنی قراره ادامه‌اش بدهید؟

نه ادامه پیدا نمی‌کند.

فرهنگی هنری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.