مهلت ثبت نام در پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد تمدید شد

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: از آنجا که برخی دانشگاه ها در تعطیلات تابستانی بوده و داوطلبان حائز شرایط در موعد تعیین شده، موفق نشدند گواهی فارغ التحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل خود دریافت کنند و به دنبال آن نتوانستند در فرآیند پذیرش بدون آزمون دانشجویان ممتاز کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کنند مهلت ثبت نام این افراد تا پایان روز دوشنبه، ۲۰ شهریورماه تمدید شد.

مهلت ثبت نام داوطلبان استفاده از تسهیلات پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد سال ۹۱ از اول شهریورماه آغاز شده و قرار بود امروز، ۱۳ شهریورماه به پایان برسد.

‘حسین توکلی’ درباره شرایط دانشجویان دوره کارشناسی ناپیوسته برای ثبت درخواست ورود بدون آزمون به مقطع کارشناسی ارشد توضیح داد: دانشجویان رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته ورودی سال‌های ۸۸ یا ۸۹ که در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی دانشگاه محل تحصیل خود که پس از سه نیمسال تحصیلی دارای میانگین کل حداقل ۱۷ باشند و حداکثر در چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شوند و در دوره کاردانی به لحاظ میانگین کل جزو ۱۰ درصد برتر باشند می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

وی همچنین درمورد شرایط دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون شرکت در آزمون نیز گفت: دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته ورودی سال‌های ۸۶ یا ۸۷ که پس از گذراندن شش نیمسال تحصیلی (با گذراندن حداقل ۱۰۰ واحد درسی) به لحاظ میانگین کل جزو ۱۰ درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند و حداکثر در مدت هشت نیمسال تحصیلی دانش آموخته شوند برای ثبت نام استفاده از تسهیلات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد مجاز هستند.

توکلی اضافه کرد:همچنین دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته ورودی سال ۸۶ یا ۸۷ که پس از گذراندن شش نیمسال تحصیلی (با گذراندن حداقل ۱۰۰ واحد درسی) به لحاظ میانگین کل جزو ۲۰درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود بوده و حداکثر در مدت هشت نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شوند و دارای رتبه‌های کشوری زیر ۱۰۰ در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فیزیک یا علوم تجربی، زیر ۵۰ در گروه آزمایشی علوم انسانی و رتبه زیر ۲۰ در گروه آزمایشی هنر و زبان باشند نیز می توانند برای استفاده از تسهیلات پذیرش بدون آزمون در دوره های کارشناسی ارشد اقدام کنند.

مشاورعالی سازمان سنجش درمورد دستورالعمل و شیوه ثبت نام نیز توضیح داد: دانشجویان ممتاز در مرحله اول باید فرم‌های مربوط به خود را از دانشگاه فارغ‌ التحصیلی یا سایت سازمان سنجش آموزش کشور تهیه کرده و آن را به تایید و مهر دانشگاه برسانند و سپس با مراجعه به سایت سنجش دیگر مراحل ثبت نام را مطابق دستورالعمل راهنما دنبال کنند.

وی تاکید کرد: پس از پایان تمام مراحل ثبت نام،‌ یک کدرهگیری ۱۲ رقمی توسط سیستم به داوطلب ارائه می شود که قابلیت چاپ نیز دارد.

براساس آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر، ادامه تحصیل دانشجویان در دوره‌های روزانه و شبانه به صورت رایگان و مانند دانشجویان دوره روزانه است و دانشگاه‌ها مجاز به دریافت شهریه از این دانشجویان نیستند.

اولویت ادامه تحصیل دانشجویان در همان رشته تحصیلی یا رشته‌های تحصیلی مرتبط با رشته‌های تحصیلی پایین‌تر است.

چنانچه طول مدت تحصیل دانشجو به دلایلی خارج از اختیار خود (مانند بیماری، ماموریت والدین یا همسر، زایمان) بیش از مدت مجاز مذکور در آیین‌نامه شود، در این صورت موارد از سوی معاونت آموزشی دانشگاه مبدا و پس از تایید به دبیرخانه شورای هدایت اعلام می‌شود تا پس از بررسی و در صورت تایید نهایی کمیته کارشناسی در وزارت بتوانند با رعایت سایر شرایط از تسهیلات مربوطه بهره‌مند شوند.

برگزیدگان علمی در رشته‌هایی که برنامه درسی آنها طبق مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته برای پنج نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته برای نه نیمسال تحصیلی تدوین و تصویب شده است می‌توانند از تسهیلات مربوطه بهره‌مند شوند.

دانشجویان ممتاز می‌توانند تا یکسال پس از دانش‌آموختگی و صرفا برای یکبار در هر دوره تحصیلی از تسهیلات مربوطه استفاده کنند.

متقاضیان استفاده از تسهیلات پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد سال باید حداکثر تا ۳۱ شهریورماه امسال از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شوند.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۶۹۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.