مهمترین محاصره‌های تاریخ +عکس

۳۰م دیماه ،

در طول تاریخ تا به حال شهرهای بسیاری محاصره شده اند که هر کدام از این محاصره ها مدت زمانی به طول انجامیده است. این محاصره ها گاهی اوقات سبب به وجود آمدن تحولات بسیاری در تاریخ نیز شده اند.

به گزارش گروه خواندنی هایممتازنیوز، محاصره ها را می توان از نظر طول زمانی و یا میزان اهمیت آن ها دسته بندی کرد. بعضی مواقع نیز این شاخص ها در کنار یکدیگر قرار میگیرند.

قسطنطنیه

در سال ۱۴۵۳ این شهر تحت محاصره ای بسیار سنگین از سوی ترک ها قرار گرفت و البته تنها ۶ هفته توانست در مقابل آن مقاومت کند. این محاصره شاید بسیار کوتاه بود اما راهی بود تا اسلام به کشورهای اروپایی نیز حرکت کند. همچنین این محاصره سبب شد تا راهی برای ازبین بردن امپراطوری روم که بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت داشت به وجود آید.

استالین گراد

یکی از محاصره های بسیار معروف در طول تاریخ محاصره شهر استالین گراد در روسیه و در سال ۱۹۴۲ است. ارتش ۱۶ام هیتلر این شهر را محاصره کرده بود و راه های ارتباطی با آن را بسیار تنگ کرده بود. در این محاصره که یک سال طول کشید نزدیک به ۲میلیون نفر جان خودشان را از دست دادند و البته این آمار مربوط به تلفات هر دو جناح است. در پایان که شوروی پیروز این محاصره بود موتور کشورگشایی هیتلر به مشکل برخورد کرد و همچنین تنها ۶ هزار نفر تز جمعیت چند میلیونی این شهر زنده ماندند.

یورک تاون

یکی دیگر از محاصره هایی که بسیار طول نکشید اما نتیجه های بسیار بزرگی داشت در سال ۱۷۸۱ در شهر یورک تاون آمریکا انجام شد. در این محاطره نیروی های آمریکایی و فرانسوی نزدیک به ۹ هزار نیروی انگلیسی را به دام انداختند. در این محاصره که سه هفته بو طول انجامید ۳۰۰ نفر از هر دو طرف جانشان را از دست دادند اما سبب شد تا انگلیسی ها از خاک آمریکا فرار کنند و این کشور به وجود آمد.

پاریس

۴۵سال پیش از آن که جنگ جهانی اول اتفاق بیوفتد جنگی میان فرانسه  آلمان رخ داد که سبب شد زمینه های برای جنگ های جهانی باشد و همچنین دولت آلمان نیز تشکیل شد. در سال ۱۸۷۱ نیروهای آلمانی به مدت ۴ ماه پاریس را محاصره کردند و فقر و البته نبود امکانات در این مدت در شهر سبب شد تا فرانسه جنگ را شکست خورده اعلام کند. این محاصره اولین جایی است که در ان از بالن برای ارتباط با خارج شهر استفاده شد.

لنین گراد

شهر لنین گراد در سال ۱۹۴۱ مورد محاصره تقریبی نیروهای آلمانی قرار گرفت اما همیشه راه های ارتباطی آن با خارج شهر باز بود. این شهر برای مدت ۹۰۰ روز بمباران شد و این محاصره در سال ۱۹۴۴ تمام شد. این محاصره سبب شد تا بسیاری از نیروهای آلمانی در این منطقه جمع شوند ویکی از دلایل شکست هیتلر به وجود آید. میزان تلفات این محاصره بسیار سخت محاسبه می گردد ولی نزدیک به ۱٫۵ میلیون از شهروندان این شهر کشته شدند.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.