مهم‌ترین وظیفه رئیس جمهور آینده اجرای قانون اساسی است

۲۳خردادماه،

یک وکیل دادگستری گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی می‌باشد و می‌تواند از طریق نظارت، کسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به‌عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام کند.

عباس رستمی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با وظایف ریاست جمهوری پس از انتخاب وی به عنوان ریاست دولت اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل نهم به قوه مجریه در اصل ۱۱۳ الی ۱۵۱پرداخته است.

وی ادامه داد:  یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی می‌باشد و می‌تواند از طریق نظارت، کسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به‌عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام کند.

این وکیل دادگستری دومین شاخصه رئیس‌ جمهور را انتخاب و عزل وزیران دانست و گفت: به‌موجب اصل ۱۳۳ قانون اساسی، وزیران توسط رئیس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند و همچنین بر کار وزیران نظارت کرده و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمات وزیران اقدام می‌کند.

رستمی افزود: مسئولیت اقدامات وزیران را نیز بر عهده داشته و هر یک از وزیران مسئول اقدامات و وظایف خویش است و رئیس‌جمهور مسئول اقدامات وزراء در مقابل مجلس نیز می‌باشد.

این حقوقدان توشیح قوانین و عهدنامه‌ها را از دیگر وظایف ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: مصوبات قانونی و عهدنامه‌ها و مقاوله‌ نامه‌ها وقتی لازم‌ الأجرا می‌شوند که از طرف رئیس‌جمهور رسماً امضاء و به مأموران اجرایی کشور ابلاغ شود و طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی هیأت وزیران می‌توانند برای انجام وظایف قانونی خود به وضع نظامات و آئین‌نامه‌های عمومی مبادرت کنند و ریاست جمهوری به‌عنوان رئیس هیأت وزیران می‌باشد؛ سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس‌جمهور تعیین می‌شوند.

وی تصریح کرد: اعطای نشان‌های دولتی از دیگر وظایف ریاست جمهوری است که طبق اصل ۱۲۹ قانون اساسی اعطای نشان‌های دولتی با رئیس‌جمهور است و همچنین طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی به ‌منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملّی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به اولویت‌های کاری رئیس جمهور آینده خاطر نشان کرد: دولت آینده باید بیش از هر چیز دیگری از فشار گرانی‌ها بر مردم بکاهد ضمن اینکه علاوه بر توسعه روابط خارجی ایران با کشورهای مهم و اثر گذار دنیا باید بیش از پیش به توسعه علمی و فناوری در ایران کمک کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.