مهم‌ترین چالش‌های صنعت حمل و نقل هوایی و برنامه‌های آخوندی

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/با توجه به افزایش نرخ ارز و مشکلات خرید هواپیما در یکسال قبل، یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت حمل و نقل هوایی فرسودگی ناوگان و افزایش خواب هواپیماهاست.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) نداشتن استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و موانع گمرکی در تامین قطعات لازم برای تعمیر و نگهداری هواپیما که سبب زمین‌گیر شدن هواپیماها می‌شوند هم به عنوان مشکل دیگر صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارشها، تنها ۱۰ درصد از هواپیماهای کشور از تکنولوژی روز دنیا برخوردار بوده و بهره گیری از ناوگان هوایی نیز در کشور بسیار پایین است و این درحالی است که تنها ۱۴۱۴ ساعت متوسط بهره وری از هواپیماها در ایران است.

اما وزیر راه و شهرسازی دربارهٔ برنامه‌های خود در حوزه حمل و نقل هوایی گفته است: برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی کرده که ظرفیت ناوگان هوایی به ۱٫۵ برابر افزایش یابد و عمر ناوگان جوان شده و ایمنی آن افزایش یابد. خوشبختانه مصوبه خوبی وجود دارد که امکان حمایت مالی از صنعت هوایی وجود دارد و این موضوع باید در دولت تازه پیگیری شود تا ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم.

آخوندی بر جوان شدن عمر ناوگان هوایی تاکید و با اشاره به مصوبه دولت در این خصوص دربارهٔ امکان مالی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه کرد: با پی گیری این مصوبه ظرفیت ناوگان هوایی را افزایش خواهیم داد.

وی همچنین گفت: اجرای ترمینال دو فرودگاه امام (ره) و ساماندهی فرودگاه مهرآباد بسیار ضروری است.

به گزارش ایسنا، برنامه کاری و اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل هوایی شامل «بهبود و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی با کمک بخش خصوصی، ایجاد خطوط تاکسی هوایی با کمک بخش خصوصی، کاهش سن ناوگان، افزایش صندلی تا ۱٫۵ برابر وضع موجود و کاهش محدودیت های حمل و نقل هوایی» است.

اما طبق آنچه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا سال ۸۴ معادل ۱۲۱ فروند هواپیما وجود داشت که در دولت نهم و دهم به ۲۲۴ فروند هواپیما رسیده است، ورود هواپیماهای تازه دیگری نیز تا پایان سال ۹۲ در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد که اظهار امیدواری می گردد با ادامه روند ورود هواپیماهای تازه، به هدف سند چشم‌انداز در این‌باره که همان دارا بودن تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما است، نزدیک شویم.

به گزارش ایسنا همچنین تعامل جدی و عملی متولیان صنعت هوانوردی با مجلس شورای اسلامی، کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان محترم مجلس با هدف همگرایی دولت و مجلس در امور توسعه صنعت هوانوردی، ارتقاء جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور به منظور اعمال متمرکز حاکمیت فضای کشور و هماهنگی کامل دستگاههای مرتبط اجرایی در امر افزایش امنیت پرواز و سطح خدمات فرودگاهی و تلاش در جهت افزایش سهم صنعت هوانوردی در تولید ناخالص داخلی به سطح ۱۰درصد از مواردی است که باید در این صنعت به آن پرداخته و توجه شود.

همچنین ممیزی و نظارت مستمر بر وضعیت ناوگان موجود به منظور اطمینان و افزایش سطح ایمنی، ارائه تسهیلات قانونی و مالی از صندوق ذخیره ملی و حمایت در امر خرید هواپیما توسط بخش خصوصی، تلاش در جهت جلوگیری از ورود قطعات یدکی نامرغوب، نظارت مستمر بر منابع تأمین قطعات یدکی و نحوه ی انجام تعمیرات رده‌های مختلف بر روی هواپیما، تسهیل در امر توسعه ناوگان در رده های مختلف هواپیما (سبک، نیمه سبک، نیمه سنگین و سنگین) با هدف نوسازی، افزایش سن ناوگان و افزایش صندلی پرواز، مد نظر قراردادن راحتی مسافران داخل هواپیما به لحاظ فضای استاندارد بین صندلی‌ها و تسهیل و اجازه راه‌اندازی ایر تاکسی‌ها به صورت منطقه ای و کشوری از اقدامات دیگر است که به زعم کارشناسان باید در صنعت هوایی بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد.

اما تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، ۲۲ فرودگاه در کشور‌ کار حمل بار و مسافر هوایی را انجام می‌دادند اما پس از انقلاب تاکنون تعداد فرودگاه‌ها به ۷۰ فرودگاه عملیاتی و آمار جابه‌جایی مسافر از ‌سالانه سه میلیون نفر قبل از انقلاب اسلامی ایران، به حدود ۲۰ میلیون نفر در سال افزایش یافته است.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.