مواجهه وزرای دولت یازدهم با سوالاتی خارج از وظایفشان / آیا دیدارهای رئیس‌جمهور کارگشا بود؟

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، دولت یازدهم از زمان شروع به کارش عزم خود را بر تعامل دو جانبه و حداکثری با سایر قوا با حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس در جلسات دفاع از وزرای پیشنهادی و همچنین برگزاری دیدارهای مشترک نمایندگان با دکتر روحانی نشان داد.

رئیس‌جمهور و وزرای کابینه از زمان آغاز بکارشان در قوه مجریه با مشکلات بسیاری در حوزه فعالت خود رو به رو بوده و به فکر ساماندهی آنها بودند اما نمایندگان مجلس را هیچگاه فراموش نکرده و همواره با حضور خود در مجلس یا میزبانی آنان آمادگی خود را بر تعامل با مجلس برای حل مشکلات کشور و شتاب بیشتر برای پیشبرد برنامه‌ها نشان داده‌اند.

دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان از زمان شکل‌گیری دولت یازدهم تاکید بسیاری بر لزوم افزایش سطح تعامل قوای سه‌گانه به خصوص دولت با مجلس داشته و برای تحقق این موضوع نیز برنامه‌های بسیار مدون و خوبی را اجرایی کرده است.

 وی در طول حدود ۱۰۰ روز گذشته در روزهای دوشنبه هر هفته به مدت ۲ ساعت میزبان مجمع نمایندگان استانی بود تا بتواند شخصا درد دل نمایندگان و مشکلات حوزه انتخابیه آنها را بشنود و برای آنها چاره‌جویی کند.

رئیس‌جمهور در طول این مدت، ۹ دیدار مشترک با نمایندگان مجمع استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، فارس، مازندران و نمایندگان اقلیت‌های دینی و مذهبی داشت.

این تعداد دیدار رئیس‌جمهور با مجمع نمایندگان در مدت سه ماه از شروع به کار دولت بی‌سابقه و در طول دولت‌های گذشته نیز تا کنون این تعداد دیدار آن هم به صورت گروهی بی‌نظیر بوده است.

همچنین تاکنون دولت یازدهم سعی بر این داشته تا جایگاه و منزلت نمایندگان مجلس را همواره حفظ کرده و حتی بر آن بیافزاید لذا چندین بار رئیس دولت و معاونان وی بر “در راس بودن مجلس” در کشور تاکید داشته‌اند.

با توجه به تاکیدات مکرر دولت بر تعامل حداکثری با نمایندگان برای رفع مشکلات و چاره جویی، اما در این میان نیز برخی از نمایندگان با مشاهده هرگونه مشکل در کشور به جای اینکه به دنبال عامل اصلی به وجود آمدن آن باشند با طرح سوالاتی وزرای دولت را به صورت متوالی راهی بهارستان کردند تا وزیر مربوطه حتی به منظور پاسخگویی به کوچکترین سوال به مجلس برود.

در این رابطه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، روزچهارشنبه ۲۷ آذرماه در حاشیه نشست معاونان پارلمانی دستگاه‌های اجرایی کشور اظهار داشت: در سه ماه گذشته و از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا کنون ۳۲۰ سوال از وزرای دولت  از سوی مجلس طرح شده که این تعداد سوال در این مدت نامتعارف بوده است.  
 
وی در ادامه افزود: اگر نگاهی به سوالات نمایندگان بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که این تعداد سوالات برابر با آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی نیست زیرا طبق آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی، طرح سوال باید در حوزه وظایف وزرا باشد در حالی که مشاهده می‌شود بیشتر این سوالات در مورد مباحثی بوده که شامل وظایف وزرا نبوده و بیشتر شامل اختیارات وزرا بوده است.

با توجه به سخنان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اکثر سوالات مطرح شده نمایندگان در حوزه وظایف وزرای دولت نبوده است که از جمله این سوالات می توان درباره پرسش نمایندگان از وزیر اقتصاد بابت نرخ ارز اشاره داشت که فضا را آنچنان ملتهب کرد که طیب نیا را تا لبه استعفا پیش برد.
 
طرح این پرسش‌ها از سوی نمایندگان مجلس حق طبیعی آنان در جایگاه وکلای مردم به شمار می‌رود اما در این میان نیز باید به زمان آغاز به کار دولت و ساماندهی آن توجه بیشتر داشت و شاید بهتر باشد با توجه به روحیه تعامل دولت، نمایندگان با فراغ بال بیشتری به این روحیه توجه داشته باشند.

دولت یازدهم با توجه به آگاه بودن بر تمام این مسائل همچنان با حضور پررنگ خود در مجلس بر نیت خالصانه خود در تعامل و همبستگی بیشتر با نمایندگان برای حل مشکلات کشور تاکید دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.