موادغذایی خام را در طبقات پایینی یخچال نگهداری نمایید

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

موادغذایی خام را از مواد غذایی پخته جدا نمایید و مواد غذایی خام را در پایین یخچال نگه داشته تا آب آن‌ها روی موادغذایی دیگر سرایت نکرده و آن‌ها را آلوده نکند.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وب دا؛ علی اکبر کمالی اردکانی،‌کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص علائم متداول مسمومیت غذایی اظهارداشت: علائم مسمومیت غذایی ممکن است متغیر باشد و بستگی iبه نوع باکتری دارد که بیماری را iبه وجود آورده است.

علی اکبر کمالی اردکانی حالت تهوع، دل پیچه، اسهال، تب  و سردرد را از علائم شایع این مسمومیت عنوان نمود و افزود: علائم بیماری ممکن است خفیف تا شدید باشد یا ممکن است بلافاصله بعد از صرف غذا یا چند ساعت بعد از آن ایجاد شود.

وی با بیان این که مسمومیت غذایی ممکن است ۲۴ ساعت تا ۵ روز iبه طول انجامد، گفت:  بعضی پاتوژن‌های موادغذایی علائم دیگری نیز iبه وجود می‌آورند. برای مثال، پاتوژن لیستریا ممکن است منجر iبه سقط جنین یا مننژیت در اشخاص آسیب پذیر شود. مسمومیت غذایی همچنین ممکن است سبب بروز بیماری‌ها و علائم طولانی مدت دیگری را نیز iبه وجود آورد.

این کارشناس پیشنهاد نمود: اگر بعضی از علائمی که در بالا ذکر شد را تجربه می‌کنید و تصور می‌کنید که دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، بلافاصله iبه دکتر مراجعه نمایید.

وی همچنین پیشنهاد نمود: پیش از آماده نمودن غذا، دست‌هایتان را با آب گرم و صابون خوب بشویید.

وی با اشاره iبه اینکه اکثر غذا‌ها باید در دمای حداکثر C°۷۵ پخته شوند خاطرنشان نمود: گوشت مرغ را تا جایی بپزید که کاملاً سفید شود.

کمالی با تاکید بر این که همبرگر، گوشت چرخ نموده، گوشت کبابی، و سوسیس را تا وقتی بپزید که آبشان iبه کلی از بین برود افزود: ماهی را تا جایی بپزید که چنگال iبه راحتی در آن فرو رود.

این کارشناس صنایع غذایی تاکید نمود: مواد غذایی خام را از مواد غذایی پخته جدا نمایید و موادغذایی خام را در پایین یخچال نگه داشته تا آب آن‌ها روی موادغذایی دیگر سرایت نکرده و آن‌ها را آلوده نکند.

وی با اشاره iبه این که بر روی کلیه موادغذایی را با روکش‌های پلاستیکی و فویل بپوشانید، گفت: از ذخیره نمودن موادغذایی که در کنسرو آن‌ها باز شده اجتناب نمایید.

کمالی خانم‌های باردار، اشخاص سالخورده، کودکان و یا اشخاص بیمار را از اشخاص آسیب پذیر و در معرض مسمومیت غذایی دانست و بر مراقب و توجه بیشتر از این قشر تاکید نمود و افزود: در آماده سازی، ذخیره و سرو غذا‌ها iبه ویژه غذاهای پرخطر‌تر باید دقت بسیاری داشت./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.