مواد غذایی مفید و مضر برای فشار خون بالا

۱۰اردیبهشت،

فشارخون بالا روزبه‌روز شایع‌تر می‌شود و این روزها دغدغه بسیاری اشخاص است. دارو می‌تواند به تنظیم آن کمک کند، اما عوارض‌جانبی این داروها ریسکی است که شاید بسیار‌ها نکنند. بهترین و سالم‌ترین راه‌ها همیشه راه‌های طبیعی می باشند که در طولانی‌مدت فواید بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارند.

علائم فشارخون بالا
• سردرد
• تنگی نفس
• تار شدن دید
• سرگیجه

اکثر اوقات فشارخون بالا هیچ علامت و نشانه خاصی ایجاد نمی‌کند و به همین سبب است که به آن «قاتل خاموش» می‌گویند.

برای پایین آوردن فشارخون چه بخورید

نوشیدن هر روز شیر کم‌چرب کمک می‌کند فشارخونتان را تا ۱۰ درصد پایین بیاورید. شیر سرشار از ویتامین D و کلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد. ویتامین D و کلسیم برای پایین آوردن فشارخون خوب می باشند.

موادغذایی که سرشار از منیزیم می باشند نیز برای پایین آوردن فشارخون مفید می باشند. موادغذایی که منیزیم بالایی دارند حبوبات (لوبیا، باقلا، لوبیا چشم‌بلبلی،…)، گریپ‌فروت، بادام، سیب، اسفناچ، ذرت، غلات کامل، بروکلی، شیرسویا، حلزون، صدف و از این قبیل.

شکلات تلخ حاوی فلاوونوئید است که به سبب پایین آوردن فشارخون سیستولی و همچنین دیاستولی می‌شود.

موادغذایی که سرشار از پتاسیم می باشند مثل موز. اسفناچ، کدو، سویا، کشمش، آلو، زردآلو، سیب‌زمینی، قارچ، میوه‌خشک مخلوط، دانه‌های بی‌نمک، گوجه‌فرنگی و از این قبیل، به این سبب که به بدن برای خلاص شدن از مایعات اضافی که قلب به آن نیاز ندارد کمک می‌کند، و این سبب می‌شود قلب نیاز به تپیدن سخت نداشته باشد، به کاهش فشارخون کمک می‌کند. وقتی پتاسیم بدنتان کم باشد، بدنتان سدیم نگه می‌دارد و سدیم بسیار در بدن سبب بالا رفتن فشارخون می‌شود.

موادغذایی سرشار از فیبر مثل جو، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانند فشارخونتان را پایین بیاورند.

امگا۳ هم یکی از موادی است که به پایین آوردن فشارخون معروف است و محتوی روغن ماهی حاوی مقدار قابل‌توجهی امگا۳ است. همچنین می‌توانید مکمل‌های امگا۳ را از داروخانه‌ها تهیه کنید. ماهی سالم‌ترین نوع گوشت است زیرا سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد. امگا۳ التهاب را پایین آورده و از فشارخون جلوگیری می‌کند و همچنین موادمغذی لازمی که بیشتر اشخاص کمبود دارند را فراهم می کند.

سیر، کرفس، گوجه‌فرنگی، هویج و پیاز نیز راهی بسیار عالی برای پایین آوردن فشارخون است. بعضی گیاهانی که فشارخون را پایین می‌آورند عبارتند از: ریشه زنجبیل، فلفل هندی، برگ زیتون و زردچوبه. مارچوبه، بامیه و زعفران نیز روش‌های درمانی گیاهی فوق‌العاده می باشند.

کم‌آب شدن بدن نیز گاهی می‌تواند سبب بالا رفتن فشارخون بدن شود و نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز می‌تواند از آن جلوگیری کند. آب به فرایندهای مهمی در بدن کمک می‌کند که سموم را از بدن خارج می‌کند.

مرکبات سرشار از ویتامین می باشند و بعضی از آنها خاصیت ضدالتهابی نیز دارند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند.

گفته می‌شود سرکه سیب نیز فشارخون را پایین می‌آورد. می‌توانید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید. همچنین می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین برای بهتر کردن مزه آن اضافه کنید یا آن را به نوشیدنی‌های دیگر اضافه کنید و یا با عسل مخلوط کنید.

برای پایین آوردن فشارخون چه نخورید

می‌بایست از موادغذایی چرب و پرکلسترول که فشارخون را بدتر می‌کنند اجتناب کنید، سعی کنید مصرف سدیم، شیرینی‌ها، کافئین، بعضی از انواع آجیل و گوشت را کاهش دهید، بیشتر ورزش کنید زیرا اشخاصیکه از نظر جسمی فعالیت چندانی ندارند و سبک‌زندگی نشسته دارند بیشتر به فشارخون مبتلا می‌شوند. از مصرف گیاهانی مثل شیرین‌بیان، افدرین، رزماری و جینسنگ اجتناب کنید. مصرف الکل و نیکوتین نیز به بالا بردن فشارخون کمک می‌کنند. تا جاییکه می‌توانید سعی کنید کمتر استرس داشته باشید که البته دوری از آن چندان راحت نیست. استرس می‌تواند فشارخونتان را بالا ببرد و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. سعی کنید کارهای آرامش‌بخش مثل مدیتیشن و یوگا انجام دهید. همچنین دست از خارج غذا خوردن بکشید! غذاهای خانگی کمک می‌کند روی موادغذایی که در غذایتان استفاده می‌کنید و مقدار سدیم، چربی و سایر چیزهایی که برایتان ضرر دارند، کنترل داشته باشید. غذاهای کنسروی حاوی مقادیر بالایی سدیم می باشند و بسیار‌ها از این مسئله بی‌اطلاعند. حتماً قبل از خرید هر ماده‌غذایی به برچسب روی آن دقت کنید.


mardoman.com – تغذیه و تناسب اندام
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.