موارد اختلافی میان ایران با ۱+۵ پیچیده نیست/ تحریم‌های جدید فضای مذاکرات را تلخ می‌کند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در سطح کارشناسی به مسائل سیاسی کشیده شده است، گفت: در این مذاکرات دو سه موضوع مانده که قابل حل است و مشکل اساسی ایجاد نخواهد کرد و پیچیده و غامض نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “مجید تخت‌روانچی” معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه در حاشیه‌ نشست تحلیلی “توافقنامه ژنو؛ آثار سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای” در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا در دیدار عراقچی و اشمیت موارد اختلافی قابل حل است یا خیر، گفت: در سطح کارشناسی مسائل به حوزه سیاسی کشیده شد که درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود و دو سه موضوع مانده است که فکر می‌کنیم قابل حل بوده و مشکل اساسی ایجاد نمی‌کند.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل عراقچی اواخر این هفته جلسه‌ای با اشمیت خواهد داشت و اساسا مسئله بسیار پیچده و غامض نخواهد بود.
 
تخت‌روانچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، در آستانه ملاقات عراقچی و اشمیت آمریکایی‌ها شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کردند پیامد اقدام این کشور چیست گفت: این نوع حرکات قطعا حرکات مفیدی برای ادامه مذاکرات نیست و ما در گفتگوهایی که به صورت عمومی با طرف‌های امریکایی داشتیم به صراحت گفتیم این روش‌ها فضا را تلخ می‌کند و در اولین فرصت این مطلب را به آنها خواهیم گفت.
 
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات وقت‌کشی می‌کند، اظهار داشت: خیر وقت کشی نیست؛ در راستای اجرای  توافق نامه ژنو موضوعات بسیاری بوده که هیئت‌های کارشناسی ما در ژنو با طرف‌های مقابل به طور جدی بحث کردند و عمده آن را حل خواهند کرد.
 
تخت‌روانچیّ در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا تاریخ بیست ژانویه تاریخ قطعی توافق ژنو است، گفت: این تاریخ بستگی به دیدار عراقچی و اشمیت دارد و این یک تفاهم اصولی است که اگر مذاکرات آنها به نتیجه برسد همان بیست ژانویه اعلام خواهد شد و اگر به نتیجه نرسد این تاریخ تغییر می‌کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.