مواضع تازه ۱+۵ دربارهٔ تحریم‌ها؛ تعلیق غنی‌سازی مطرح نشد

ایران > سیاست‌خارجی
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران با منطق، ابتکار و اقتدار روند مذاکرات با گروه ۱+۵ را به گونه‌ای هدایت کرد که حقوق هسته‌ای ما در عمل تثبیت شود.

مهر نوشت: علی باقری با تشریح مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان افزود: آنها با اذعان به حقوق هسته‌ای ایران، ‌منطق کشورمان را پذیرفتند.

وی اضافه کرد: ما در مسکو در پنج محور پیشنهادهایی ارائه کردیم که در نشست کارشناسی در ترکیه ابعاد مختلف آن تبیین و ابهامات طرف مقابل رفع شد و در نشست معاونان دو طرف نیز طرح‌هایی برای اجرایی شدن بسته پیشنهادی ارائه شد.

باقری با اشاره به گفتگوی جلیلی و اشتون پس از نشست معاونان در استانبول گفت: پس از این نشست‌ها پاسخ ۱+۵ به بسته پیشنهادی ایران برای خلل در صف واحد ملت ایران به منظور دفاع از دستاوردهای هسته‌ای خود، ماه‌ها طول کشید.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: تاخیر چند ماهه پنج بعلاوه یک در پاسخ به پیشنهادهای ایران و اعمال تحریم‌های بسیار سنگین برضد کشورمان در این مدت به این سبب بود که آنان انتظار عقب نشینی و انعطاف ایران را در مذاکرات داشتند اما با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و ایستادگی ملت ایران نه تنها این فشارها نتیجه ای نداشت بلکه دستاوردهای تازهی درعرصه علمی و سیاسی به دست آمد.

باقری گفت: دیدیم فشارهای همه جانبه غرب، ایران را در پیشرفت هسته‌ای متوقف نکرد و طرف مقابل نیز به این نتیجه رسید که رویکرد همکاری تنها راه مذاکرات است.

وی افزود: طرف مقابل تاکنون هر پیشنهادی ارائه می‌کرد پیشنهادی کلی بود و در آن درخواست‌هایی مبنی بر توقف غنی سازی و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت مطرح می‌شد اما در آلماتی با صرف نظر کردن از کلیات، وارد جزئیات شدند.

باقری با بیان اینکه پیشنهادهایی که گروه ۱+۵ در آلماتی مطرح کرد نافی حقوق هسته‌ای ایران نبود و در این مذاکرات به تحریم‌ها نیز اشاره کردند در عین حال گفت: پیش از این آنها هرگاه در خصوص تحریم‌ها صحبت می‌شد این موضوع را ارجاع می‌دادند به قطعنامه‌های شورای امنیت و تعلیق آنها را نیز بر اساس همان چارچوب قطعنامه‌ها عنوان می‌کردند اما در آلماتی آنها به این موضوع نیز پرداختند.

معاون شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: البته پیشنهادهایی که در آلماتی ارائه شد تامین کننده دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نیست و پیشنهادهای آنها قابل بررسی است.

وی افزود: به این سبب قرار شد تا نشست کارشناسی در ۲۸ اسفند برگزار شود و نتیجه آن دستور کار خوبی برای مذاکره با گروه ۱+۵ در نیمه فروردین سال آینده باشد.

معاون دیبر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: برای وارد شدن به نشست کارشناسی، گروه پنج بعلاوه یک باید اصول احترام متقابل و حرکت مذاکرات در چارچوب ان پی تی را بپذیرد.

باقری گفت: جمهوری اسلامی ایران باید حقوق هسته‌ای خود را تثبیت شده ببیند و دو طرف گام به گام و همجنس و همزمان در یک مسیر حرکت کنند.

وی افزود: فقط پیشرفت‌های ایران نبود که مسیر مذاکرات را تغییر داد بلکه ریاست ایران بر جنبش غیر متعهدها و برگزاری آن در تهران قدرت عینی ایران را به طرف مذاکره کننده تحمیل کرد.

باقری گفت: ما در این مسیر حضور با شور و نشاط مردم را در با وجود مشکلات اقتصادی درراهپیمایی ۲۲ بهمن داشتیم که حضور گسترده مردم تعجب غرب را بهمراه داشت.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کاری که تیم مذاکره کننده ایرانی در آلماتی انجام داد این بود که در روز دوم مذاکرات آلماتی بسته پیشنهادی ۱+۵ را از منظر بسته پیشنهادی خود در مسکو بازآرایی کرد و نشان داد که بسته پیشنهادی آنان چگونه قابل بررسی است.

باقری افزود: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد اما گروه ۱+۵ باید هوشیار باشد تا در دام این رژیم گرفتار نشود و دکتر جلیلی نیز این مسئله را اخطار داده است.

وی اضافه کرد: اصول محوری ما در تعامل با ۱+۵ بر اساس منطق با تکیه بر ابتکارات و متکی بر اقتدار است و تعاملی خشک نیست.

معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی افزود: تیم مذاکره کننده کشورمان اقتدار خود را از ولایت مقام معظم رهبری و حمایت مردم در همه عرصه‌ها دارد که توانسته است منطق گفتگوها را به سمت تامین نظر جمهوری اسلامی ایران پیش ببرد.

باقری اضافه کرد: ما فقط درپی تحقق حقوق خود هستیم و این حقوق را بر اساس نیازهای خود و با تکیه بر قانون NPT تعیین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تعلیق غنی سازی نافی حقوق ملت ایران است گفت: ۱+۵ با پیشرفت مذاکرات گام به گام از درخواست‌های خود چشم پوشیدند.

باقری افزود: گروه ۱+۵ از گفتگوهای عراق تا آلماتی مسئله تعلیق غنی سازی را مطرح نکرد چرا که به این نتیجه رسیده است این درخواست‌ها تنها در مذاکرات بن بست ایجاد می‌کند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: گروه ۱+۵ باید به صراحت به حقوق هسته‌ای ایران اعتراف کند و توجیهی برای نپذیرفتن این درخواست وجود ندارد زیرا یکی از گام‌هایی که غرب باید برای از بین بردن فاصله‌ها بردارد، این است.

وی افزود: مذاکرات آلماتی می‌تواند نویدی برای بهبود شرایط در مذاکرات و رسیدن به توافق میان دوطرف باشد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.