موافقان: باید از خیران حمایت عملی شود

۲۴ آبان ،

در جریان رسیدگی مجلس شورای اسلامی به طرح الحاق کمیته امداد امام خمینی (ره) در فهرست نهادها و موسسات مشمول ماده ۱۷۲ قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، محمد علیپور، محمد دامادی،‌ایرج ندیمی و سیدحسین نقوی‌حسینی در موافقت با کلیات طرح مذکور سخن گفتند.

به گزارش تفسیری خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد علیپور گفت: اینطور به ذهن می‌آید که کلیه کمک‌ها به کمیته امداد مشمول مالیات می‌شود و این در حالی است که این کمک‌ها فرار مالیاتی نیست چون ۱۰ درصد از این کمک‌ها مشمول مالیات می‌شود.

محمد دامادی در موافقت با طرح مذکور گفت: کمیته امداد و جمعیت هلال احمر از جمله نهادهایی می باشند که در هنگام حوادث انجام وظیفه می‌کنند.

نماینده مردم ساری افزود: همان‌طور که چندی پیش از خیران مدرسه‌ساز با معافیت‌های مالیاتی حمایت کردیم از مودیان مالیاتی کمک‌کننده به کمیته امداد و هلال احمر نیز حمایت عملی کنیم.

دامادی افزود: آیا دولت باید از خیرانی که به کمیته امداد کمک می‌کنند مالیات بگیرد؟

ایرج ندیمی نیز در موافقت با این طرح گفت: کمیسیون‌های بودجه،‌ اقتصادی و بهداشت طرح مذکور را تصویب کردند.

نماینده مردم لاهیجان تصریح کرد: در ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم، بلاعوض بودن، بازسازی، تجهیز، تعمیر را مدنظر قرار داده است .

وی با بیان اینکه از مودیان مالیاتی، مالیات گرفته می‌شود تا کشور اداره شود، گفت: آیا اگر خیری از آن سوی کشور آمد و به کمیته امداد و جمعیت هلال‌احمر کمک کرد باید به پرداخت مالیات نیز محکوم شود؟ برای حل مشکلات کشور باید مردم را به صحنه وارد کنیم، آوردن مردم نیز مستلزم این است که با مالیات، جلوی ورود آنان را نگیریم. باید کاری کرد که خیران انگیزه کمک را از دست ندهند و کمک‌هایشان در دستگاه‌های مندرج در ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم در حکم مالیات پرداختی به دولت محسوب شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: برای ساخت بنایی که ۴۰۰ میلیون تومان پول نیاز دارد نباید با وضع مالیات این سرمایه مردمی را به خاطر چند درصد مالیات از دست بدهیم چرا که وضع مالیات سبب بی‌انگیزه‌ شدن خیران می‌شود.

سیدنقوی‌حسینی نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: بر اساس طرح مذکور، کمیته امداد و هلال احمر مالیات‌بگیر نمی‌شوند بلکه از کمک‌های خیران بی‌بهره نمی‌مانند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این صورت اشخاص و خیران انگیزه پیدا می‌کنند تا به این دو نهاد همچون نهادهای مندرج در ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم کمک کنند.

پس از سخنان موافقان و مخالفان طرح الحاق کمیته امداد خمینی به فهرست نهادها و موسسات مشمول ماده ۱۷۲ قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، مجلس وارد رای‌گیری شد و از ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه، ۱۶۰ نفر رای موافق، ۳۱ نفر رای مخالف و ۱۶ نفر رای ممتنع دادند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.