موافقان و مخالفان حضور خاتمی در مراسم تحلیف چه می گویند

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

در گفت و گو با رسول منتجب نیا، صادق زیبا کلام، مسعود پزشکیان و داریوش قنبری نظر این چهار فعال سیاسی را که از حضور خاتمی در ایین تحلیف دفاع می کنند جویا شده و نظر دو چهره دیگر را که نیازی به دعوت از رییس جمهور سابق احساس نمی کنند نیز آورده است.

«سید محمد خاتمی باید در مراسم تحلیف باشد»، «سید محمد خاتمی نباید در مراسم تحلیف باشد»، «سید محمد خاتمی در رای ۱۹ میلیونی روحانی تاثیر بسزایی داشت»، «سید محمد خاتمی باید پاسخگوی اشتباهاتی که در سال ۸۸ مرتکب شد، باشد و… ».

مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب با این اظهارات تحت تاثیر حضور یا عدم حضور رییس جمهور اسبق قرار گرفته است تا این سؤال به وجود آید که اصولا بودن یا نبودن سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف چقدر مهم است.

 به سراغ تنی چند از چهره های سیاسی رفته است تا نظراتشان را در این رابطه جویا شود.

رسول منتجب نیا:خاتمی دلسوز نظام است
قائم مقام حزب اعتماد ملی با گفتن اینکه «محمد خاتمی یکی از دلسوزان نظام است» تاکید دارد که مجلس باید از چهره شاخص اصلاحات برای حضور در مراسم تحلیف رییس جمهوری دعوت به عمل آورد تا جامعه به این نتیجه برسد که جو پر از تنش و اختلاف به پایان رسیده است و حالا همه در کنار هم به فکر کاهش مشکلات و بالا بردن میزان رضایتمندی مردم می باشند.

رسول منتجب نیا همچنین ادامه داد: اینکه به طور دائم در فضای سیاسی دنبال تخریب یا محدود کردن رقیب باشیم و تمامیت خواهی پیشه کنیم نه تنها منفعتی نخواهد داشت بلکه سبب خواهد شد گروه های سیاسی نتوانند به فکر تدوین و اجرای کردن برنامه‌های خود باشند.به همین سبب منطق سیاست حکم به تحمل همدیگر می‌دهد .هر زمان که بتوانیم «هم» را بربتابیم، می‌توانیم در جامعه قدرت تاثیرگذاری خود را بالا ببریم.

صادق زیباکلام: دعوت نکردن از خاتمی افراطی گری است
«حسن روحانی به خوبی می‌داند که حمایت خاتمی، تاثیر انکارناپذیری در موفقیت انتخاباتی‌اش داشته است و به همین سبب رییس جمهور منتخب باید همه تلاشش را انجام بدهد تا سید محمد خاتمی یکی از میهمانان ویژه مراسم تحلیف باشد».

صادق زیباکلام با گفتن این جمله به خبرنگار عصر ایران همچنین ادامه داد: آقای خاتمی در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ نقش قابل توجهی داشتد و همه دیدند که با اعلام حمالیت از حسن روحانی تا چه حد در نتیجه انتخابات سهم داشت. پس باید گفت مخالفت با حضور چنین چهره تاثیرگذاری نمی‌تواند رفتاری صحیح باشد.

این تحلیلگر سیاسی همچنین ادامه داد: دولت آقای روحانی با شعار اعتدال روی کار می‌آید و به همین سبب همه دستگاه‌ها و اشخاص باید فضای تندروی و افراطی گری را پشت سر بگذارند، اگر قرار بر توجه نشان دادن به عقلگرایی باشد، پس باید گفت که حرف و حدیثهایی که در خصوص حضور یا عدم حضور خاتمی در تحلیف شنیده می‌شود با اعتدال گرایی در تناقض است.

حمیدرضا ترقی: نبودن خاتمی در تحلیف اتفاق خاصی نیست

اینکه خاتمی در تحلیف شرکت کند یا نه، لزوما نمی‌تواند بحث مهمی باشد و بهتر است ذهن خود را معطوف به مسایل جدی کنیم.”

حمید رضا ترقی با گفتن این جمله همچنین ادامه می دهد:مراسم تحلیف تا به حال روال مشخصی نداشته است و معمولا رییس جمهور تازه و قبلی حاضر می‌شدند. حتی اگر احمدی نژاد هم نیاید، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. البته بهتر است مجلس برای این مراسم مهم قانونی تصویب شود تا این مشکلات به وجود نیاید. دربارهٔ به وجود آمدن شائبه سیاسی هم باید گفت که حضور آقای خاتمی در مجلس برای تحلیف رییس جمهور منتخب نباید در ادبیات سیاسی مطرح شود. آقای خاتمی می‌آید یا نمی‌آید و این مساله اهمیت چندانی ندارد.

معاون امور بین الملل موتلفه اسلامی همچنین دربارهٔ اینکه دعوت نکردن از خاتمی با اعتدالی که در این مدت شنیده می گردد، منافات دارد، گفت:مگر آقای خاتمی نماد اعتدال است. شما در شرایطی این حرف را می‌زنید که ایشان نماد تندروی است. در ضمن!شعار اعتدال را آقای دکتر روحانی داده است و مجلس هیچ مسؤلیتی در قبال این مساله ندارد. اصولا این قوه مجریه است که مسؤلیت اجرایی دارد و باید در اجرای برنامه‌هایش اعتدال را در نظر داشته باشد. مدیریت هر قوه ای به خودش ربط دارد و در قوه های مقننه و قضاییه نمی‌توان شعار اعتدال داد و به همین سبب این شعار روحانی قابل تعمیم به بقیه قوا نیست.

مسعود پزشکیان:خانمی اصراری برای حضور در تحلیف ندارد

نماینده اصلاح طلب مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی معتقد است که سید محمد خاتمی خود برای حضور در مراسم تحلیف اصراری ندارد، اما جایگاه وی در جامعه ایجاب می کند مجلس او را دعوت کند.

مسعود پزشکیان که خود یکی از گزینه های حضور در وزارت بهداشت دولت یازدهم است، با اشاره به تحلیف روحانی که قرار است ۱۳ مرداد ماه در بهارستان انجام شود، ادامه می‌دهد: بعضی از آقایان آنچنان نگران حضور خاتمی در مجلس می باشند که انگار اگر او در تحلیف حاضر نباشد، تمام مشکلات به وجود آمده در این چند وقت به کل برطرف خواهد شد. آنهایی در شرایطی برای عدم دعوت از خاتمی دست به هر کاری می‌زنند که رییس جمهور اسبق حتما اصرار ندارد و مطمئنا راضی نیست که دعوت شدن یا نشدن اوفضای مراسم تحلیف را خدشه دار کند.

این عضو کمسیون بهداشت همچنین اظهار داشت: آقای خاتمی را مردم به خوبی می‌شناسند و به همین سبب مخالفانش چه بخواهند و چه نخواهند، به عنوان یکی از زحمتکشان و دلسوزان واقعی نظام مطرح است. پس به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم که سعی نکنند وجهه این چهره محبوب را تخریب کنند، چون تحقق این هدف، کاملا محال است.

داریوش قنبری:اهمیت خاتمی غیرقابل انکار است

داریوش قنبری با اشاره به حرف و حدیثهایی که در خصوص حضور چهره شاخص اصلاحات در مراسم تحلیف حسن روحانی شنیده می‌شود، با تاکید بر نقش آفرینی سید محمد خاتمی در انتخاباتی که منجر به ریاست روحانی بر دولت یازدهم شد، می‌گوید: با یادآوری اتفاقات رزوهای منتهی به ۲۴ خرداد می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که این چهره در لایه های مختلف جامعه مقبولیت بالایی دارد و هرگونه اعمال محدودیت برای وی سبب به وجود آمدن نوعی بی اعتمادی خوهد شد.

نماینده سابق و اصلاح طلب مجلس در همین رابطه ادامه داد: از صبح ۲۵ خرداد فضای کشور به کلی تغییر کرد و وضعیت به وجود آمده سبب ایجاد شور و شعف و البته حتی همدلی در جامعه شده است. به همین سبب این سؤال به وجود می‌آید که چرا بعضی سعی دارند تا کام مردم را تلخ کنند، چرا که حضور خاتمی در تحلیف هیچ ضرری ندارد و به همین سبب اصرار بعضی برای عدم دعوت جای سؤال دارد.

سردار کوثری: خاتمی خطا کار است

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس نهم با حضور سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف مخالفت است و در این رابطه می گوید: چطور می‌توان از ساکتین فتنه و آن‌ها که در بحران ۴ سال پیش نقش داشتند را برای حضور در تحلیف به مجلس دعوت کرد. دقیقا به همین سبب اگر او به مراسم تحلیف دعوت شود، اعتراض خود را علنی می کنیم. خاتمی تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند دعوت شود و نباید هم دعوت شود. انگار فراموش کرده‌اید که او در سال ۸۸ چه کارهایی انجام داد و چه تخلفاتی را سبب شد.لازم نیست که ایشان توسط دادگاه محکوم شوند. همه می‌دانند که خاتمی چه جنایتهایی را مرتکب شده است.

سردار کوثری همچنین ادامه داد: البته عده ای اینطور می گویند که هیچ دادگاهی جرم خاتمی را تایید نکرده است که باید اینطور جواب داد. ” آن اتفاق تلخ را در عاشورا رقم زدند و به عکس امام اهانت کردند، دیگر لازم نیست دادگاه رای بدهد و از نظر مردم خطا کار می باشند.” دقیقا به همین سبب خاتمی و طرفدارانش باید بدانند که هیچ جایی در بین افکار عمومی ندارد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.