موافقت آلمان با تحویل تانک به اوکراین

در پی تحویل تانک‌های آلمانی به اوکراین؛، روسیه اعلام کرد که این تصمیم منجر به سطح جدیدی از رویارویی می‌شود .

موافقت آلمان با تحویل تانک به اوکراین

به گزارش ممتاز نیوز، موافقت دولت آلمان با تحویل تانک‌های مدل لئوپارد آلمانی به اوکراین در روز چهارشنبه واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به دنبال داشت. براین‌ اساس قرار است تا ۱۴ تانک لئوپارد مدل آ ۶۲ از ذخایر ارتش آلمان به اوکراین تحویل داده شود.

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان «این تصمیم را نتیجه رایزنی‌های فشرده‌ای با نزدیک‌ترین شرکای اروپایی و بین‌المللی دانست.» به گفته‌ی سخنگوی وزارت خارجه آلمان قرار است که آموزش نیروهای اوکراینی هرچه سریع‌تر در خاک آلمان آغاز شود.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که هفته هاست درباره‌ی چنین تصمیمی تحت‌فشار متحدان غربی خود قرار دارد همزمان با اتخاذ این تصمیم اعلام کرد که با تمام توان آماده‌ی حمایت از اوکراین است. او در این باره افزود که «آلمان آنچه را لازم است با صدور مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهد، اما می‌خواهد از تشدید هرگونه درگیری که منجر به جنگ بین روسیه و ناتو شود، جلوگیری کند.»

واکنش‌ها در اوکراین؛ «ما به تانک‌های بیشتری نیاز داریم»

آندری ایرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین بلافاصله اعلام کرد: «گام اول برداشته شده است؛ اما ما به تانک‌های بیشتری نیاز داریم.»

پیش‌تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز گفته بود که « نیاز ما تنها ۵، ۱۰ یا ۱۵ تانک نیست. نیاز ما بسیار بیشتر از آن است.»

یادآوری «جنایت نازی‌ها» از سوی روسیه

سرگئی نچایف سفیر روسیه در برلین در واکنش به تصمیم دولت آلمان گفت: «این تصمیمی بیش‌ از حد خطرناک است که درگیری را به سطح جدیدی از رویارویی خواهد رساند. این تصمیم یک‌بار دیگر ما را متقاعد می‌کند که آلمان، مانند نزدیک‌ترین متحدانش، خواهان راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین نبوده و تشدید دائمی تنش را می‌خواهد.»

سفیر روسیه همچنین با یادآوری مسئولیت تاریخی آلمان به «جنایت نازی‌ها» در جنگ جهانی دوم اشاره کرد: «با مجوز دولت آلمان، تانک‌های حامل صلیب‌های آلمانی بار دیگر به جبهه شرق فرستاده می‌شود و ناگزیر منجر به کشته‌شدن سربازان روسی و غیرنظامیان خواهند شد.»

از سوی دیگر دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد تحویل تانک‌ها به اوکراین اعلام کرد که «غربی‌ها ظرفیتی را که تانک‌ها می‌توانند به ارتش اوکراین بدهند، بیش از حد ارزیابی کرده‌اند. (…) این تانک‌ها نیز مانند تانک‌های دیگر خواهند سوخت.»

استقبال فرانسه و لهستان

کاخ الیزه نیز از چراغ‌ سبز آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین استقبال کرد و اتخاذ چنین تصمیمی را در کنار حمایت‌های تسلیحاتی پیشین پاریس منجر به تقویت هرچه بیشتر اوکراین دانست. فرانسه پیش‌ از این متعهد به ارسال تانک‌های نوع سبک از نوع AMX10-RC به اوکراین شده بود.

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان نیز از آلمان به خاطر تصمیمش برای ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین تشکر کرد. وی گفت: «متشکرم صدراعظم اولاف شولتس! تصمیم ارسال لئوپارد به اوکراین گامی بزرگ به‌سوی هدف متوقف کردن روسیه است. ما با هم قوی‌تر هستیم.»

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.