موتور تازه پژو-سیتروئن با هوا کار می‌کند

۱۲ام بهمن ،

موتور تازه پژو-سیتروئن با هوا کار می‌کند

Bookmark and Share

پژو-سیتروئن سیستم هیبرید تازهی ساخته است که برای حرکت چرخ‌ها در آن به جای باتری از فشار هوا استفاده می‌شود. خودروساز فرانسوی اعلام کرده این سیستم تازه که نامش «هیبرید ایر» است از سال ۲۰۱۶ در خودروهای این شرکت عرضه خواهد شد. 

قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا و چین برای کاهش آلایندگی خودروها، استفاده از موتورهای هیبریدی در سال‌های آینده را اجتناب‌ناپذیر کرده است. در اروپا خودروسازان  تا سال ۲۰۲۰ باید میانگین تولید آلاینده دی اکسید کربن در محصولاتشان را به ۹۵ گرم در هر کیلومتر کاهش دهند. این رقم برای چین ۱۱۷ گرم در هر کیلومتر است. اما باتری‌های گران‌قیمت و کاهش عمل‌کرد باتری‌ها در سرما از عواملی است که سبب شده این خودروها مصرف‌کنندگان خاص داشته باشد و با استقبال وسیع در بازار روبرو نشود.

موتور تازه پژو-سیتروئن با هوا کار می‌کند

مرکز تحقیقات پژو-سیتروئن در واکنش به مشکلات خودروهای هیبرید کنونی موتوری تازه طراحی کرده است. در این موتور باتری حذف شده و به جای آن از یک کپسول هوای فشرده و یک پمپ هیدرویک در کنار یک موتور بنزینی استفاده می‌شود. سیستم هیبرید از انرژی آزاد شده در چرخ‌ها و هنگام ترمز استفاده می‌کند و هوای فشرده را در کپسول ذخیره می‌کند. در سرعت‌های پایین هوای فشرده با کمک پمپ هیدرویک آزاد شده و از طریق یک جعبه دنده به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. 

کپسول هوا زیر ماشین قرار داده شده و کپسول هیدرولیک هم در کنار لاستیک زاپاس گذاشته شده است. ماشین با هر کپسول پر چند صد متر حرکت می‌کند اما تنها ده ثانیه طول میکشد تا کپسول دوباره پر شود و با فشار هوا چرخ‌ها را بچرخاند. گیلم فوری، مدیر بخش تحقیقات و توسعه پژو سیتروئن می‌گوید «در یک ساعت رانندگی، موتور بنزینی می‌تواند پنجاه دقیقه خاموش باشد و ماشین با هوای فشرده حرکت کند. به همین سبب مصرف بنزین به شدت کاهش خواهد یافت.»

موتور تازه پژو-سیتروئن با هوا کار می‌کند

موتور تازه پژو-سیتروئن با هوا کار می‌کند

پژو-سیتروئن می‌گوید این موتور در هر صد کیلومتر تنها ۲.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. میانگین مصرف بنزین خودروها در حال حاضر شش لیتر در هر صد کیلومتر است.  

کریم مقدم، مدیر پروژه موتور «هیبرید ایر» می‌گوید این سیستم بسیار بهتر از هیبرید‌های کنونی است.  تکنولوژی آن به نسبت ساده‌تر است، به جز جعبه دنده، بقیه بخش‌های این سیستم با قطعات موجود ساخته می‌شود، با حذف باتری‌های گران، قیمت ماشین بسیار کمتر از هیبرید‌های کنونی است و مشکل افت انرژی در هوای سرد هم ندارد. وزن این سیستم هم نصف وزن سیستم‌های هیبریدی است که از باتری استفاده می‌کند. 

موتور تازه پژو-سیتروئن با هوا کار می‌کند

پروژه تاکنون چهار مرحله ساخت پروتوتایپ یا نمونه آزمایشی را پشت سر گذاشته است و مدیر پروژه می‌گوید ترکیب موتور سه سیلندر بنزینی و سیستم فشار هوا تنها ۷۲ گرم دی‌اکسید کربن در هر صد کیلومتر تولید می‌کند. 

کارخانه آلمانی بوش در ساخت این سیستم با پژو-سیتروئن همکاری می‌کند و قرار است در نمایشگاه‌ ژنو مدل‌هایی از این سیستم تازه را نمایش دهد. 

موتور تازه پژو-سیتروئن با هوا کار می‌کند

برچسب ها : پژو-سیتروئن | هیبرید ایر | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۱/۳۰
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.