مودریچ ستاره درخشان کرواسی

جام جم آنلاین: پس از معرفی تیم‌های حاضر در گروه «B» رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ به معرفی تیم‌های حاضر در گروه «C» خواهیم پرداخت.

تیم ملی فوتبال کرواسی یکی از تیم‌های حاضر در این گروه است. این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در مکان هشتم جهان قرار دارد.

نحوه صعود

تیم ملی کرواسی در مسابقات انتخابی یورو ۲۰۱۲ در گروه «F» با تیم‌های یونان، رژیم صهیونیستی، لتونی، گرجستان و مالت همگروه بود.

کرواسی در این گروه شاهد صدرنشینی یونان بود ولی با این وجود عملکرد باثبات خوبی را به نمایش گذاشت و در نهایت با راهیابی به مرحله پلی آف توانست بعد از غلبه بر ترکیه در دو دیدار رفت و برگشت مجوز حضور در رقابت‌های نهایی یورو ۲۰۱۲ را به دست آورد.
 
 این تیم در ۴ دیدار ابتدایی‌اش در مرحله مقدماتی دروازه‌اش را بسته نگاه داشت و از این جمله می‌توان به دو برد ۰-۳ اشاره کرد. البته در ادامه در نهایت تعجب مغلوب گرجستان شدند. با این وجود تلاش شاگردان بیلیچ ادامه یافت و آنها در سه دیدار بعدی‌شان به پیروزی رسیدند و با برد قابل قبول مقابل ترکیه در بازی پلی آف، خواسته شان را محقق کردند.
 
کروات‌ها در هر دو بازی‌شان مقابل یونان سختی زیادی کشیدند و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت تنها به یک امتیاز دست یافتند.

نتایج مسابقات انتخابی کرواسی به شرح زیر است:

لتونی صفر-۳ کرواسی

کرواسی صفر-صفر یونان

رژیم صهیونیستی ۱-۲ کرواسی

کرواسی ۳-صفر مالت

گرجستان ۱-صفر کرواسی

کرواسی ۲-۱ گرجستان

مالت ۱-۳ کرواسی

کرواسی ۳-۱ رژیم صهیونیستی

یونان ۲-صفر کرواسی

کرواسی ۲-صفر لتونی

رده‌بندی گروه «F» مسابقات انتخابی:

۱- یونان ۲۴ امتیاز

۲- کرواسی ۲۲ امتیاز

۳-رژیم صهیونیستی ۱۶ امتیاز

۴- لتونی ۱۱ امتیاز

۵- گرجستان ۱۰ امتیاز

۶- مالت یک امتیاز

سابقه در مسابقات یورو

کرواسی تاریخچه جالب توجهی در رقابت‌های اروپایی دارد؛ البته بخش عمده‌ای از این تاریخچه به تیم ملی یوگسلاوی سابق برمی‌گردد. دو عنوان نایب قهرمانی در سه دوره ابتدایی حضور این تیم در تورنمنت، افتخار بزرگی برای یوگسلاوی بود ولی آنها بعد از استقلالشان از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ هنوز نتوانستند به افتخار خیلی بزرگی دست یابند.
 
بعد از استقلال، آنها دوبار و در سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند و حضور در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲، سومین حضور متوالی آنها دراین تورنمنت خواهد بود.

سابقه حضور در مسابقات یورو:

۱۹۹۶- یک چهارم نهایی
۲۰۰۰- صعود نکرد
۲۰۰۴- مرحله گروهی
۲۰۰۸- یک چهارم نهایی
۲۰۱۲- ؟

داوور شوکر بازیکن قدیمی این تیم با زدن ۴۵ گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال کرواسی است و داریو شیمیچ ستاره مشهور این تیم نیز با ۱۰۰ بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

یورو ۲۰۱۲

کرواسی در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ در گروه «C» این مسابقات با تیم‌های ایتالیا، اسپانیا و جمهوری ایرلند همگروه است و کار سختی پیش رو دارد.

برنامه بازی‌های کرواسی در یورو ۲۰۱۲ به شرح زیر است:

۲۱ خرداد: جمهوری ایرلند – کرواسی، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در پوزنان لهستان

۲۵ خرداد: ایتالیا – کرواسی، ساعت ۳۰/۲۰ به وقت تهران در پوزنان لهستان

۲۹ خرداد: کرواسی – اسپانیا، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در گدانسک لهستان

معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: اسلاون بیلیچ

بازیکن سابق تیم‌های وستهام و اورتون، در سال ۲۰۰۶ جانشین زلاتکو کرانچار شد و از آن به بعد عملکرد خیلی خوبی هم با تیمش داشت. روند موفقیت بیلیچ تدریجی بود ولی حضور او تغییرات زیادی در دینامیک تیم ایجاد کرد ؛ بیلیچ بازیکنان جوان زیادی را به تیم آورد و روحیه با طراوت او باعث شد تا این مربی جوان در میان هواداران کرواسی محبوب شود. 

او با وجودی که دو سال پیش در رساندن کرواسی به جام جهانی ناکام ماند، ولی همراه با این تیم عملکرد موفقی در مرحله مقدماتی و در رقابت‌های اصلی یورو ۲۰۰۸ داشت و پس از تقبل شکست مقابل ترکیه در ضربات پنالتی از راهیابی به جمع ۴ تیم نهایی بازماند. البته بیلیچ و تیمش این بار و در بازی پلی آف یورو ۲۰۱۲، انتقام آن شکست تلخ را از ترکیه گرفتند.
 
بیلیچ اکنون امیدوار است تا دورانی طلایی را در یورو ۲۰۱۲ با تیم ملی کرواسی سپری کند و با کسب موفقیت‌های بیشتر با تیم ملی کشورش، این فرصت را بیابد که اولین مربی بعد از میروسلاو بلاژوویچ لقب بگیرد (در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸) که تیم ملی کشورش را در تورنمنت بزرگ هدایت کرده است.

کاپیتان: داریو سرنا

کاپیتان ۲۹ ساله تیم ملی کرواسی بعد از رقابت‌های یورو ۲۰۰۸ کاپیتانی تیم ملی کشورش را برعهده گرفت. این اتفاق زمانی رخ داد که بازیکنان باتجربه تری مثل نیکو کواچ از فوتبال ملی خداحافظی کردند و بدین ترتیب سرنا با بربازو بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورش یکی از مهترین مهره‌های این تیم شد. قطعا تجربه فراوان او برای بازیکنان جوان‌تر تیم کاربردی خواهد بود.
 
پست اصلی سرنا، بازیکن میانی در جناح راست بود ولی اکنون معمولا در پست مدافع راست برای تیم ملی کشورش به میدان می‌رود و در تیم باشگاهی‌اش شاختار دونتسک هم در همین پست بازی می‌کند.

سرنا به خوبی با امور تدافعی کنار آمده و قدرت بالایی هم در هدایت و لیدری تیم دارد و در خط دفاع تیمش می‌درخشد. البته ویژگی‌های ذاتی تهاجمی او باعث درخشش هرچه بیشتر او می‌شود. وی در برخی از دیدارهای تیم ملی کرواسی، پاس گلهای متعددی داده که جزو بهترین پاس گلها در این تیم بوده است.

بازیکن ستاره: لوکا موردریچ

لوکا مودریچ یک ستاره است؛ بازیکن ریزنقش کروات که شانس این را دارد که با درخشش در رقابتهای یورو۲۰۱۲ اوکراین و لهستان بیش از هرزمان دیگری نامش را برسر زبانها بیندازد. او بازیکنی تاثیرگذار است که مهارت فراوانی در بازیسازی دارد و چه در تیم باشگاهی اش ، تاتنهام و چه در تیم ملی کشورش، بازیکنی سرنوشت ساز است. 

پاسهای او، دید باز مودریچ، هوشیاری تاکتیکی او و قدرت جابه جایی سریع او در زمین مسابقه باعث شده تا او بتواند فرصتهای خوبی را برای بازیکنانی مثل نیکو کرانچار، ایوان راکیتیچ و ایویکا اولیچ فراهم کرده تا آنها رو به جلو رفته و فرصتهای گلزنی را فراهم کنند. 

مودریچ که توانایی خوبی برای بازی کردن در پست فورواد دارد، در امور تدافعی هم باهوش و خبره است. او همیشه به تمام هم تیمی هایش کمک می کند و به ویژه در شروع ضد حملات، نقش پررنگی دارد.

پدیده جوان: ایوان پریسیچ

این فوروارد جوان، فصل پرفراز و نشیبی را پشت سرمی گذارد. او که به تازگی به بوروسیا دورتموند منتقل شده،  معمولا به عنوان بازیکن ذخیره برای تیمش به میدان می‌رود ولی با نمایش فوق العاده‌ای که در دیدار با آرسنال به نمایش گذاشت، اکنون باید منتظر نمایش‌های بیشتری از او باشیم و قطعا فرصت بیشتری در اختیار پریسیچ قرار خواهد گرفت تا توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد.

این بازیکن ۲۲ ساله یک فوروارد چپ است که می‌تواند پشت سر مهاجمان بازی کند ولی درکنار بازیکنانی مثل نیکو کرانچار و ایوان راکیتیچ، بعید نیست که در یورو۲۰۱۲ او را روی نیمکت ذخیره‌ها ببینیم.

ستاره سابق باشگاه بروژ حتی برروی نیمکت ذخیره‌ها هم می‌تواند گزینه ایده آلی برای مربی تیم ملی کشورش باشد. قد بلند او، قدرت بالای او در شوت زنی و حرکات تماشایی او نظر مثبت همگان را به خود جلب خواهد کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.