موزه‌ها در بلاتکلیفی تعطیلی یا فعالیت

پس از آنکه اعلام شد فعالیت‌های عمومی ازجمله موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها در تهران قرار است بر اثر اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا، به‌مدت یک هفته تعطیل شوند، اما نه‌تنها امروز این اتفاق رخ نداد، بلکه ازسوی مسؤولان مربوط، گفته می‌شود، تا ابلاغ مستقیمی در این زمینه صورت نگیرد، چنین تعطیلی محقق نخواهد شد.

استاندار تهران حدود ۱۱ ساعت بعد از اعلامِ خبر نخستِ تعطیلی برخی از فضاهای شهری در سطح شهر تهران، اکنون تعطیلی کامل برخی از فضاهای آموزشی که به نظر می‌رسید در صحبت‌های او مطرح شده بود، را رد کرده است.

هر چند به نظر می‌رسد رسانه‌ها اعلامِ دقیق مراکز تعطیل شده را که توسط دبیر و جانشین ستاد کرونا در نامه‌ای اعلام شده را به نقل از استاندار تهران اعلام کرده‌اند، اما این اعلام چیزی را از اصل ماجرا یعنی رد کردنِ تعطیلی برخی از فضاهای مانند دانشگاه‌ها و مدرسه‌های تهران کم نمی‌کند؛ اتفاقی که به واسطه‌ی مطرح نشدنِ دقیق نامِ مراکز تعطیل شده از سوی استاندار تهران باز هم برای ادامه‌ی فعالیت یا تعطیلی‌شان سر در گم شده‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دبیر و جانشین رییس ستاد مقابله با کرونای شهرداری تهران در نامه‌ای که ۲۳ تیر آن را امضا کرده، اعمال محدودیت‌ها در کلان شهر تهران را در ۱۱ دسته مختلف از مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها گرفته تا موزه‌ها و باغ موزه‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه آن و حتی ورزشگاه‌ها را مطرح کرده و آن‌ها را تعطیل اعلام کرد.

از سوی دیگر انوشیروان محسنی بندپی – استاندار تهران – در آخرین دقایق روز گذشته – دوشنبه ۲۳ تیر – در گفت‌وگوی تلویزیونی از تعطیلی فعالیت برخی مشاغل در شهر تهران برای مدت یک هفته آینده، به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا خبر داد و در آن اعلام کرد که «فعالیت باشگاه‌های ورزشی همچون باشگاه‌های بدنسازی و ورزش‌هایی که پربرخورد هستند. همچنین مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده برای مدت یک هفته تعطیل می‌شود.»

از کنار این اعلام برای فضاهای عمومی مختلف شهر که بگذریم، اما وضعیت تعطیلی موزه‌های تهران برای یک هفته، آن‌هم در شرایطی که تا کنون متولیان موزه‌ای و میراثی بارها اعلام کرده‌اند، «در صورتی که ستاد کرونا اعلام کند موزه‌های هر شهر یا منطقه باید تعطیل شوند، این کار انجام می‌شود» مبهم است.

اکنون محمد رضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی – در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: هنوز چیزی از سوی ستاد کرونا به ما اعلام نشده است. تعطیلی موزه‌ها باید از سوی ستاد به وزیرِ وزارتخانه ابلاغ شود و شخص وزیر این تعطیلی را به ما ابلاغ کند.

وی تاکید می‌کند: هنوز این اعلام به میراث فرهنگی انجام نشده است، بنابراین در حال حاضر موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعال هستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.