موزه کاخ گلستان در محدوده ی تهران قدیم

اردیبهشت ۱۴۰۳

موزه کاخ گلستان از اماکن تاریخی منطقه ۱۲ شهر تهران است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: مجموعه کاخ گلستان یادگاری به جا مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن ترین بناهای پایتخت دویست و بیست ساله ایران است.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی به روزگار صفویه مرتبط است.
شاه عباس صفوی در قسمت شمالی حصار طهماسبی چهار باغ و چنار ستانی احداث، سپس دیوار بندی اطراف آن بنا، عمارات مقر سلطنتی را داخل آن ساخته که به آن ارگ می گویند.
کهن ترین بناهای موجود در مجموعه گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریم خانی متعلق به دوران کریمخان زند است.
به فرمان کریم خان حصار ارگ مجددا احیا شد و یک دسته حرمخانه، خلوتخانه و عمارت دارالحکومه در داخل آن بنا گردید.
یک سال پس از آن درتابستان سال هزار و ۱۷۳ هجری قمری که اردوی خود را به چمن سلطانیه (زنجان) منتقل نمود، دستور داد یک دست عمارت خاصه و دیوانخانه بزرگ به سبک ساختمانی و باغی در کنار آن بنا کند.
پس از پادشاهی فتحعلی شاه در سال هزار و ۲۰۰ هجری قمری با گسترش دستگاه اداری و تشریفات سلطنتی بناهای متعددی در داخل ارگ تهران عمدتا در زمان فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار احداث شد.
در دوران رضا شاه پهلوی، بخشهای بزرگی از ارگ تهران، تخریب، محل سکونت شاه به سعد آباد منتقل، مجموعه گلستان به محل پذیرایی، از میهمانان خارجی تبدیل، پس از انقلاب مجموعه گلستان مانند اغلب عمارات سلطنتی دیگر به صورت موزه درآمد. ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج، تالار برلیان، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت با دیگر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض، چادر خانه از بخشهای مختلف ارگ تهران و موزه کاخ گلستان است.
گفتنی است: برای بازدید از موزه کاخ گلستان و مجموعه ارگ تهران به میدان پانزده خرداد (ارگ) مراجعه و با شماره تلفن های ۸-۳۳۱۱۳۳۳۵ تماس حاصل نمایید. /
گزارش از ساره کلهر


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.