موز از اولویت ششم ارزی به هشتم تغییر یافت/ موز در حال تبدیل شدن به کالای لوکس

موز از اولویت ششم ارزی به هشتم تغییر یافت/ موز در حال تبدیل شدن به کالای لوکس

واردکنندگان موز با وجود قرارداد سالانه مجبور به واردات موز به قیمتی بیش از هزینه فروش در بازار هستند. این در حالی است که قیمت تمام‌شده آن سه‌هزار تومان برای هر کیلوگرم است.

 

فعال بخش واردات موز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: موز از اولویت ششم واردات کالا به اولویت هشتم تغییر یافت و در حال تبدیل شدن به کالاهای مصرفی لوکس است.

مجید محمودی افزود: قیمت هر کیلوگرم موز در میادین عمده میوه و تره‌بار دوهزار و ۴۹۰ تومان است و واردکنندگان در هر کارتن ۱۰ هزار تومان و هر کانتینر ۱۵ میلیون تومان ضرر می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم موز با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و رنگ‌آمیزی به یک‌هزار تومان می‌رسد، ولی به‌دلیل کشش بازار، واردکنندگان مجبور به فروش آن به قیمت کمتر از هزینه‌های تولیدشده هستند.

 

روزانه ۱۳۰ تن موز در کشور مصرف می‌شود

بنکدار میادین میوه و تره‌بار ادامه داد: برای هر کارتن ۱۳ کیلویی موز ۱٫۵ دلار برای مخارج گمرکی، بارگیری و رنگ‌آمیزی هزینه می‌شود.

محمودی تصریح کرد: به‌دلیل اینکه قراردادهای واردات موز به‌صورت سالانه با شرکت‌های خارجی بسته می‌شود، امکان قطع و کاهش واردات این محصول وجود ندارد و تا دی‌ماه واردکنندگان به این منوال باید وارد کنند.

وی یادآور شد: مقطعی که قیمت هر کیلوگرم موز حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان بود، در میادین میوه و تره‌بار روزانه ۱۰۰ خاور معادل ۴۰۰ تن در روز فروخته می‌شود، ولی هم‌اکنون مصرف روزانه موز تهران ۱۳۰ تن است./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910724-04

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.